От детската градина до докторантурата: ЕС дава 2 млрд. лв. за българското образование

Десислава Колева 17 ноември 2023 в 19:45 5543 2

МОН отчита резултатите от европейските проекти в областта на образованието

Снимка OFFNews

Представители на МОН посетиха ПГЕЕ - гр. Пловдив

Резултатите от дейностите, изпълнявани по 17 стратегически проекта към Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" на стойност на 760 млн. лв. отчете МОН днес в Пловдив. Преизпълнение на индикаторите по оперативната програма е на лице почти по всички параметри, заложени в началото на нейното изпълнение, а в новия програмен период средствата за образование ще бъдат значително увеличени.

На форума, посветен на равния достъп до образование и формирането на нови умения, присъстваха министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков и неговите заместници, зам. изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Програма за образование" Иван Попов, кметът на град Пловдив Костадин Димитров, областният управител на област Пловдив  Илия Зюмбюлев, представители на регионалното управление на образованието, директори на училища и детски градини, учители и гости.

Голямо увеличение на евросредствата за образование се предвижда при новата ОП "Образование" предвид постигнатите резултати в предходните 6 години.

"В няколко последователни правителства образованието е национален приоритет. Обществената подкрепа, която има за развиването на инвестициите в сферата на образованието, позволи в новата програма "Образование" значително да бъде увеличено финансирането от Европейски социален фонд. Програмата е на стойност близо 2 млрд. Тя подкрепя целия спектър на образователната политика - от детската градина до докторската степен", заяви Иван Попов.

"През последните 6 години над 330 000 деца са получили подкрепа по посока на осигуряване на равния достъп до образование и формиране на нови умения. Това не е малко, става въпрос за над 30% от всички деца и ученици в нашата образователна система", изтъкна министърът на образованието проф. Галин Цоков.  

По думите му от изключителна важност във времето на пандемията от COVID-19, когато училищните сгради затварят врати, е проектът "Равен достъп до училищно образование в условия на криза". В рамките на проекта 110 млн. лв. се осигуряват в помощ на учители, ученици и родители, за да се справят с предизвикателствата, пред които ги изправя онлайн формата на обучение.

"Бяха закупени над 20 000 устройства за учители и училищни директори, над 65 000 устройства за учениците в училище, с които те успяха да проведат качествено обучение от разстояние в електронна среда", уточни министърът на образованието.

От МОН обясняват, че преди началото на програмния период съотношението ученици-устройства е 1:18, докато до края на изпълнението му пропорцията е 1:5.

"Този проект е показателен за това как европейската солидарност може да се адаптира към предизвикателствата. Той дългосрочно подкрепи устойчивостта на българската образователна система за преодоляване на различни типове кризи, така че да няма повече затворени училища и неучебен процес", заяви Иван Попов.

Следващ акцент Цоков постави върху проектите, насочени към подобряването на приобщаващата функция на българското образование. По думите на министъра над 120 млн. лв. са били инвестирани в подкрепа на деца и ученици от уязвими групи.

Цоков обеща успехите, постигнати в областта на приобщаващото образование, да продължат и на следващ етап през идните 6 г. посредством ОП "Образование". 

Дуалната форма на обучение също намери място в изявлението на министъра. Той я определи като "много важна за бъдещето на образователната система у нас". Цоков отчете постигнатите резултати по проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" - усвоените 24 млн. лв. в подкрепа на включилите се над 170  професионални училища и паралелки. 

"Десетки фирми и организации участваха и предоставиха на децата възможност да практикуват в реална работна среда. Над 11 000 ученици се включиха в този проект", каза още той.

Продължението на програмата за дуално обучение идва и в лицето на т.нар. проект ДОМИНО – 2, подкрепен от швейцарското правителство. Той предвижда да бъдат въведени 15 нови професии с дуално обучение и по този начин да да нарасне възможността да бъдат задоволени потребностите на бизнеса и училищата.

В новата оперативна програма "Образование" министърът обясни, че също се предвижда модернизация на професионалното образование.

"Дуалната форма на обучение ще бъде включена и в обучението във висшите училища. Това ще се осъществи по друга програма, свързана с повишаването на компетентностите на студентите на база предприемачество и дуална форма на обучение - "Студентски практики", в която до момента взеха участие над 44 000 студенти и която сега ще бъде продължена", посочи Цоков. 

Зам.-министърът на образованието Наталия Митева обърна внимание и на други значими постижения, постигнати по 17-те проекта от изминалия програмен период.

"Проведени са 7 специализирани обучения с участието на над 3200 специалисти от различни образователни институции за прилагане на новите инструменти за приобщаващо образование. В повече от 530 институции са оборудвани или дооборудвани специализирани помещения за провеждане на дейности по допълнителна подкрепа на деца и ученици от уязвими групи", уточни Митева. 

Министърът открои както силните страни на българската образователна система, чийто резултат са постиженията на учениците на международно и национално ниво, така и нейните слабости - ниските резултати на външното оценяване в някои училища и слабата мотивация на учениците и учителите в тях. Той призна, че МОН има още много работа.

"За да бъде по-добро и качествено образованието, то трябва да се преориентира от усвояване и възпроизвеждане на знания към формирането на умения и компетентности в учениците", каза Цоков.

По думи на министъра възможност това да се случи дава именно оперативната програма на министерството за следващите 6 г. 

Визитата на министъра на образованието в Пловдив продължи с посещение в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в града. Там ученици от четири дуални специалности демонстрираха пред представителите на МОН придобитите умения, знания и компетентности както в училището, така и по време на практиката си в компании от бранша.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1915

    2

    Читателка

    18.11 2023 в 10:44

    Дуалното обучение е прекрасен вариант за затъпяването на нацията!! Производството на работници от системата няма да даде тласък на изобретатели, рационализатори. Защо докторите ни работят в Германия- защото никой няма да се връчи да учи 10 години ако просперира на 25 и получава повече от лекаря!!!

    550

    1

    pr07ecH70r

    17.11 2023 в 19:52

    Хубаво, ама пак ще потънат в нечии джобове.
     
    X

    Как се раждат снежинките?