С идването на Коледа и празненствата по повод раждането на бебето Исус, хората си разменят подаръци от много отдавна. Въпреки че тенденциите и вкусовете за подаръци могат да се променят, жестът на самото приготвяне и подаряване на нещо ценно на най-близките и приятелите ни в чест на този голям християнски празник се почита от хората по целия свят.
Днес подаряването на подаръци е основна част от коледния ден (в България - на Бъдни вечер, след постната вечеря с нечетен брой ястия, разчупването на содената питка с паричка и прекадяването на дома с тамян), като много семейства отделят много време на този обичай. За децата, а и за някои възрастни, възможността да получат подаръци често е най-важното събитие през празничния сезон.
Българската традиция е на Бъдни вечер да се ядат само постни ястия в нечетен брой - содена пита с паричка, боб чорба, сушени червени чушки с ориз, постни зелеви сарми, вино, чесън, плодове, тиквеник, ошаф и др.
Подаряването на подаръци е толкова широко разпространено събитие в западния свят, че около него са се развили огромни индустрии - всяка година се харчат милиарди евро, долари и лири за създаване, маркетинг и разпространение на продукти, които хората могат да си купят един на друг.
Важно е обаче да се знае как точно е започнала тази традиция и какво представлява тя - дори само в чест на анти-консумеризма. Важно е да не пренебрегнем в суматохата самото значение на подаръците, които си подаряваме през това забързано време на годината.
За по-екологично настроените родители на деца между 2 и 8 години, Kaufland предлага богата колекция от дървени играчки - кошница за пикник, комплект за чистене, везна, касов апарат, къщичка за домашни любимци и кафе машина. (Този колаж в статията ни също го направи една госпожица на 10 години, Алиса Пиперова.)
Откъде произлизат коледните подаръци?
Подаряването на подаръци по Коледа е християнска традиция, която е широко разпространена по целия свят. Тази практика обаче не е нещо, което е присъщо единствено на християнството, тъй като няколко други религии отбелязват края на годината с подобен обичай, както например се случва на еврейския празник на светлините Ханука или индуисткия празник Панча Ганапати в чест на Господ Ганеша.
За християните подаръците, които се дават на Коледа, са символ на даровете, които тримата мъдреци-влъхвите правят на бебето Исус след раждането му на Рождество Христово. В Новия завет на Библията се описва, че Тримата влъхви - Мелхиор, Каспар и Балтазар - пътуват до мястото на раждането на Исус, като следват звезда, и след пристигането си му поднасят дарове от злато, тамян и смирна.
Традицията на даряването на подаръци обаче се разпространява много преди основаването на християнството, като корените ѝ са в празниците на древните римляни - по-специално в празника Сатурналии, на който се благодари за щедростта, осигурена от бога на земеделието Сатурн. Празникът се е провеждал от 17 до 23 декември и се е отбелязвал с жертвоприношение и публичен банкет, последвани от частно раздаване на подаръци, продължаващи партита и дива атмосфера, в която социалното положение е било премахнато. По време на този празник робите се считали за равни на своите господари и се възприемала свободата на словото.
Денят, в който се разменяли подаръци, бил известен като Sigillaria и се провеждал на 19 декември. Тъй като ценните подаръци били в противоречие с духа на сезона, римляните си разменяли по-скромни предмети, като свещи, сезонни фигурки и „подаръци с шеги“, които имали за цел да забавляват или плашат останалите гости. Етикетът повелявал, че колкото по-скромен е подаръкът, толкова по-силно е приятелството, което той чества. Някои шефове често давали бакшиш (бонус), известен като „сигиларциум“ на своите клиенти или служители, за да им помогнат да си купят подаръци.
За разлика от много от други фестивали, провеждани в Римската империя, Сатурналиите се празнували широко във всички територии на Рим в края на календарната година. Тъй като това бил много обичан фестивал благодарение на безгрижната си атмосфера, щедрото раздаване на подаръци и пищните забавления, хората не били толкова склонни да се откажат от популярните му традиции. Поради това било много по-трудно да го елиминират, когато религиозното статукво в империята се променило.
Плюшените играчки на Kaufland са с размера на детето (2-6 г.) и са на изключителна цена. Богатият избор от детски подаръци включва и мечтата на всяка госпожица (3-9 г.) - къща за кукли, а тази на Kaufland e и на много добра цена. Тя е на три етажа, обзаведена с всичко необходимо, има и друг, по-голям вариант. Работната маса с инструменти пък би задоволила и най-претенциозния малчуган (3-9 г.). Изборът на Kaufland от канцеларски материали и пособия за рисуване, играчки, пъзели и образователни игри е безкраен.
Кога започва християнската традиция на коледните подаръци?
Обръщането на император Константин към християнството през 312 г. сл. н. е. е сигнал за началото на края на езическите празненства в Империята, но ранните религиозни лидери не са могли просто да забранят популярните Сатурналии, тъй като това е щяло да предизвика ответна реакция и бунт. Съществува теория, че те са използвали много от чертите на фестивала при създаването на Коледа - конкурентен празник, който да заеме мястото на Сатурналиите, но да отбелязва християнски повод - раждането на Исус. Размяната на подаръци вероятно е била една от традициите, пренесени от стария в новия календар.
Старият езически обичай за даване на подаръци е преминал плавно в християнството чрез силните асоциации с даровете на влъхвите за Исус, а вероятно е повлиян и от живота на Николаос от Мира, светец от IV в., който се славел с обичта си да дава подаръци на хората. Когато е почитан като светец, той става по-известен като Свети Николай, който се смята за предшественика на Дядо Коледа.
Добротата и щедростта на Николаос се въплъщават в образа на Свети Никола, който се почита в много части на света, особено в Европа, където празникът на Свети Никола се чества на 6 декември. Известен като Синтерклаас на нидерландски език и Пер Ноел във Франция, този герой играе важна роля в европейския фолклор на празничния сезон още от Средновековието, превръщайки се в ежегодния дарител, за когото се твърди, че носи подаръците на децата.
С течение на времето разпространението на християнството продължава, тъй като се установяват търговски пътища и нови територии се обръщат към религията. Това означава, че все повече хора се запознават с чудесата на празника на подаръците, който бележи края на годината и всичко, което той представлява. В Англия англосаксонският народ преминава към християнството чрез мисионерите - както от келтската традиция от Ирландия, така и от римската традиция от сърцето на бившата Римска империя. Това не е бил лесен период, тъй като различните течения на религията конлфиктували. Към това се прибавяла и заплахата от езическите викинги, които нахлували от скандинавските страни. Крайният резултат бил създаването на множество християнски кралства, които се запознавали с ценностите на Коледа, включително и с акта на подаряване на подаръци.
Малка група хора от тези острови в крайна сметка отплавала през Атлантическия океан за Америка през 1610 г., търсейки ново място, където да практикуват свободно своя вид християнство. Тези хора са известни като пилигрими и създават първата християнска колония в Северна Америка.
Новият свят обаче не е предизвикал възхищение само у пилигримите, така че скоро към тях се присъединили хиляди пуритани, които са последователи на строго християнско течение, избягващо всякакви римокатолически вярвания. Те смятали, че голяма част от церемониалното величие на католицизма е в противоречие с това, което религията е представлявала, и предпочитали по-прост и дисциплиниран начин на живот. Те смятали, че празници като Коледа са част от това излишество, и ги забранили напълно. Историите за хора, които не са били крайни пуритани, веселяли се на Коледа и били строго порицавани от лидерите на общността доказват това.
До 1776 г. 75 % от заселниците в Нова Англия, Америка са били с пуританска вяра и тази доминация в региона означава, че Коледа останала извън закона за дълго време. Всъщност едва през 1870 г., когато Коледа се превърнала във федерален празник, безсмислено лошото отношение към празничния период се смекчило.
По-възрастните роднини (и не само те) винаги предпочитат подарък, който могат да употребят - в този смисъл богатата селекция от изискани и достъпни като цена хранителни продукти и напитки на Kaufland предлага голям избор.
През XX век в САЩ Коледа се превръща във феномен. Бумът на американската мечта и времето на икономически просперитет след Втората световна война подхранват цяла индустрия около празника. Благодарение на отделянето на църквата от държавата, залегнало в конституцията на страната след приемането на Декларацията за независимост, хората в страната можели да вземат решение да празнуват празника със или без религиозните атрибути, които исторически се свързват с Коледа. Въпреки че християнските принципи, залегнали в основата на празничния период, не са забравени, материалните аспекти, като украсяването на дома, купуването на подаръци и приготвянето на храна, са подчертани като най-добрия начин да се насладим на този светски празник. След потискането на Коледа от пуританите с техните ценности, през новия век практиката на подаряване на подаръци се завръща и се появяват светските сезонни традиции, които доминират и до днес.
Фигурата на Дядо Коледа е добър пример за нещо, което има както светско, така и религиозно значение. Той произхожда от европейския Свети Никола, който от своя страна е вдъхновен от религиозния светец. Персонажът е толкова популярен, че впоследствие е възприет от светските коледни традиции, които доминират в САЩ, като се появява като подаряващ подаръци на децата в медиите, на реклами и картички, както и може би в най-запомнящата се рекламна кампания на Coca-Cola „Празниците идват“. Търговският потенциал на празничния период е идентифициран и използван от сектора на търговията на дребно, който го предлага на обществеността, създавайки съвременната сезонна индустрия на Коледа, която се развива около традицията Дядо Коледа да раздава подаръци.
Първата илюстрация-портрет на Дядо Коледа - такъв, какъвто го познаваме до днес - закръглен, весел дядо с червен костюм и бяла брада, е от далечната 1863 г. и е направена от известния карикатурист Томас Наст на страниците на сп. Harpers Bazaar.
С глобализацията в края на ХХ век светският Дядо Коледа и неговите подаръци в САЩ се налагат в много общества, които преди това не са възприемали 25 декември като търговско събитие. Историята за Дядо Коледа и размяната на подаръци е нещо обичайно и в страни, в които християнството е второстепенна религия или изобщо не съществува. Например в Япония, страна, в която по-малко от 1 % от населението се определя като християнско, хората отбелязват Коледа като чисто търговски празник, на който си раздават подаръци един на друг, без да се споменава каквато и да е религия.
Според проучвания от 2015 г. Англия е била на път да похарчи около 24,4 милиарда паунда за коледни подаръци, като се очаквало да бъдат разменени около 760,4 милиона подаръка. Тези цифри показват колко голяма е станала традицията да се купуват подаръци по Коледа и колко решаваща е тя за сектора на търговията на дребно в икономиката на Обединеното кралство.
Днес средностатистическият човек няма да купи само два или три подаръка за най-близките си приятели и роднини, а според същото проучване ще купи средно 14,8 подаръка за 8,3 души, което показва, че хората вече се радват на размяната на подаръци в по-разширен социален кръг, който включва семейството, но и приятели, колеги и др.
След Ковид онлайн пазаруването играе все по-голяма роля в живота ни, докато по-изпитаният метод на пазаруване на "главната" търговска улица като че започва да отпада. Въпреки това големите търговски вериги като Kaufland предлагат всичко, навсякъде, наведнъж - т.е. спестяват необходимостта да се обикаля по магазините и дават чудесна възможност да се купят коледни подаръци за всички от семейството и по-широкия приятелски кръг само с едно посещение там. Преди да се появи интернет, ходенето до центъра на града с цел купуване на коледни подаръци е било ежегодно събитие и хората трябвало да се снабдят с всички подаръци по време на тези пътувания или да предприемат допълнителни шопинг експедиции на по-късна дата. За коледното пазаруване се е пътувало до по-големите градове - с коне, каляски, каруци или шейни.
Хората, най-склонни да се откажат от онлайн пазаруването и да се насочат към пазара, магазина или "главната" търговска улица, са тези, които печелят повече от средното, както и купувачите на възраст над 55 години. Това предполага, че за хората с по-малки бюджетни ограничения и тези, които може би са по-малко технически грамотни, е по-вероятно да приемат традиционното коледно пазаруване във физическите магазини.
Размяната на подаръци по време на днешните коледни празници се извършва в рамките на смесица от религиозни и светски традиции. Много семейства се наслаждават на празничния сезон, без изобщо да се позовават на християнските вярвания, докато други посещават църковни служби и украсяват дома си със сцената на Рождество Христово. Съществува голямо разнообразие в начина, по който се отбелязва Коледа, но ритуалът на раздаване на подаръци е една от традициите, които се практикуват почти повсеместно.
Един чудесен подарък за семейството е коледен комплект от чаршафи, а от Kaufland ни обещават, че сънят във висококачествения им памук ще е чудесен не само в нощта на чудесата Бъдни вечер.
Един чудесен подарък за семейството е коледен комплект от чаршафи, а от Kaufland ни обещават, че сънят във висококачествения им памук ще е чудесен не само в нощта на чудесата Бъдни вечер. Веригата предлага още богата селекция от тематични пижами, чорапи, пантофи, бельо за малки и големи.
Вкусът за подаръци също се е променил значително в хода на еволюцията на Коледа. Ако погледнем назад към ценностите на римляните, където идеята е била да се купуват по-прости подаръци за най-близките приятели, то сега изглежда е точно обратното - по-големите и по-пищни подаръци са запазени за хората, на които държим най-много. Ето защо е доста обичайно най-скъпите подаръци да се правят на най-близките роднини на хората, като например техните партньори и деца.
Въпреки че Коледа се е развила през хилядите години, в които се празнува, размяната на подаръци е една от традициите, които са останали постоянни. Комерсиализацията на празничния сезон е обект на много критики. Особено често се критикуват консуматорските ценности, които са свързани с празника именно чрез купуването и подаряването на подаръци. Мнозина смятат, че масовото пазаруване по Коледа подменя истинското значение на Коледа.
Важно е обаче да се има предвид, че причината хората да си разменят подаръци е най-вече да покажат привързаността, обичта и признателността си към другите. От времето на Сатурналиите до наши дни подаряването на подаръци е акт на доброта към другите, нещо, което вероятно ще се празнува дълго в бъдещето.
Ако търсите перфектните коледни подаръци за любимия човек или за вашите приятели и роднини, можете спокойно да се доверите на избора на Kaufland. В тяхната коледна брошура откриете над 400 идеи за коледни подаръци. Изборът в коледния каталог на веригата се отличава с високото качество на продуктите, които са на изключително добри цени. Изберете от цяла гама фантастични възможности за подаръци, като играчки, дрехи, канцеларски материали, шоколадови изделия и сладкиши, подаръчни кутии с козметика, напитки и много други. Специалният каталог за децата включва както дървени играчки за най-малките, къщи за кукли, конструктори и писти за коли, плюшени играчки, канцеларски материали - пособия за рисуване и за писане, така и качествени облекла - коледни пуловери, пижами, клинове, блузи, панталони, бельо, пантофи и др.
А за да спазят коледната традиция - самите Kaufland ще ни поднесат подаръци - ако участвате в коледния им календар, ще можете да спечелите една от стоте им награди.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Първа среща между ДБ и ГЕРБ, премиерът може да е от партията на Борисов
Симеон Дянков: Дефицитът в бюджета не е 3, а 8%, няма да се приеме
Симеон Дянков: Дефицитът в бюджета не е 3, а 8%, няма да се приеме
Ако поискат имунитета на Лена Бориславова, ГЕРБ ще гласува против, а Борисов ще седне да гледа декларацията