Педагогическата колегия на 9-та Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин" в София изпрати становище за проектите за нови учебни планове на Министерството на образованието до министъра проф. Тодор Танев, председателя на парламентарната комисия по образование Милена Дамянова, синдикални лидери, ректора на СУ.
В него учителите са категорични: заложените промени ще влошат качеството на образованието в България.
Публикуваме становището им без съкращения и без редакторска намеса.
До Министъра на образованието и науката
Проф.Танев
Копие до Председателя на Парламентарната комисия по образованието г-жа Милена Дамянова
Копие до Президента на КНСБ г-н Пламен Димитров
Копие до Президента на КТ „Подкрепа” КТ „Подкрепа" Димитър Манолов
Копие до Председателя на Съюза на работодателите г-жа Николчева
Копие до Съюза на индустриалците в България
Копие до Ректора на СУ”Св.Климент Охридски”
Копие до Генералния директор на БНТ
Копие до Генералния Директор на БНР
Копие до българската общественост и медиите
С Т А Н О В И Щ Е
На педагогическата колегия на 9.Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин”
Относно Проектонаредбата за учебния план и Проекта за рамков учебен план за езиковите гимназии
Уважаеми Господин Министър,
Изразяваме тревогата си за бъдещето на езиковите гимназии и на нашата 9.Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин”, ако се въведе без промени новият рамков учебен план, предложен за обществено обсъждане в крайно недостатъчен за анализ срок, изтичащ днес – 9 ноември. Убедени сме, че проблемът е от широк обществен интерес, какъвто следва да бъде качеството на образованието у нас и има измерения както в националната образователната стратегия, така и засяга професионални и социални въпроси.
Загрижени сме заради драстичното намаляване на хорариумите особено по първи чужд език и разпределението на часовете по другите предмети в етапите 8. - 10. и 11. - 12. клас според новите регламенти и смятаме, че то ще доведе до снижаване на качеството на образование, което е традиционно високо в нашето учебно заведение. Подкрепяме становището на директорите на софийските езикови гимназии от 4 ноември 2015 година за необходимостта от отделен рамков учебен план за езиковите гимназии и предлагаме той да е близък до параметрите на сега действащия учебен план, по който се осъществява обучението в езиковите гимназии. В приложенията сме изложили детайлни предложения и аргументи в защита на позицията си, която е резултат от натрупан и доказан експертен опит в различните предметни области.
Смятаме, че утвърждаването на нов рамков учебен план за езиковите гимназии е наложително, за да се увеличат задължителните хорариуми по чужди езици, намалени в настоящия проект, и за да се защити идентичността на тези училища именно като езикови. Обезпокоени сме и от драстичното съкращаване на задължителните часове по изкуства и от отсъствието на реална възможност за занимания на учениците с тях, което ще ги ощети в културно отношение и противоречи на заявената философия на новия училищен закон.
Убедени сме, че качеството на образование е комплексен резултат от взаимодействието на овладяване на знания и умения в различни културни области, от импулсиране на креативност и стремеж към постигане на фундаментални научни познания, от опериране с новите дигитални технологии. Ето защо сме обезпокоени от отсъствието на задължителни или силно редуцирани часове във втората степен на гимназиалния етап по предметите музика и изобразително изкуство, география, история, физика, химия, биология, информатика и информационни технологии.
Приветстваме идеята на новия рамков учебен план за осигуряване на повече възможности за избор на учениците и за профилиране във II гимназиален етап, но смятаме, че балансът на задължителни и избираеми часове по предмети и регламентите за статута им трябва да се преосмислят.
За осъществяване на целите на профилираната подготовка по учебните предмети например е необходимо целенасочено и последователно обучение по група предмети и тяхното ежегодно променяне (каквато възможност е заложена в проекта за рамков учебен план) обезсмисля профилирането. Другият ефект от ежегодния избор на предмети ще бъде текучество сред педагогическите кадри, тъй като в една учебна година ще са необходими повече историци, а в следващата ще са необходими например повече математици! Честата смяна на учители ще доведе до снижаване качеството на общообразователната подготовка на учениците. Ще се създаде напрежение в колегията, което неминуемо ще се отрази на качеството на работата. Ще се даде ход на манипулации на ученици и родители при избора на предмети с избираеми и факултативни часове, а това е категорично нездравословно и невъзпитателно за подрастващите.
Самият процес на ежегодно подаване на декларации от учениците за техния избор на предмети, изработването на училищен учебен план всяка година за всяка паралелка ще натовари безсмислено и ще бюрократизира работата в училище. Ще бъдат нарушени и образователните принципи на приемствеността и надграждането на знания по отделните предмети.
Ето защо настояваме да се утвърди нов рамков учебен план за езиковите гимназии, който да направи възможно увеличаването на задължителните хорариуми по чужди езици, без това да става за сметка на избираемите и факултативните часове, за да не бъдат ощетени изкуствата и профилите с български език и литература, история, география, биология, химия, математика и информатика. Именно така ще стане възможно постигането на заявената в закона цел държавата да провежда политики за повишаване на качеството на образованието. Убедени сме, че по този начин ще се избягнат вътрешни конфликти сред колегията заради недостиг на часове и тежката социална и човешка цена на съкращенията на учители, на похабяването на професионален опит и образователен потенциал, трупани с години.
Смятаме, че намаляването на задължителния хорариум по чужди езици и на задължителните часове от философския цикъл, по музика и изобразително изкуство, по информатика, химия и биология ще доведе до отлив на кандидат-гимназисти след 7. клас, като в дългосрочен план може да проблематизира дори приема. Планираното съкращаване на задължителни часове по чужди езици и по предмети ще влоши качеството на образование и ще съдейства за задълбочаване на социалното неравенство сред учениците – малък брой от тях ще имат привилегията да си позволят частно обучение според интересите си, а останалите ще са принудени да се обучават в условията на образователен недоимък поради финансови причини. А това ще доведе и до остро противопоставяне на държавното и частното образование. Ще бъде нарушен записаният в новия училищен закон водещ принцип за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и на всеки ученик.
С предложенията си настояваме да бъдат защитени правата на учениците да продължат да учат в едни от най-ефективно работещите средни училища у нас, постигащи доказано високо качество на обществено образование.
Напомняме, че една от емблемите на нашата гимназия са знакът за високо качество на преподаването LabelFrancEducation и включването на 9.ФЕГ в междуинституционалното споразумение за билингвално сертифициране между МОН и Република Франция. 9.ФЕГ е една от 56-те гимназии в света, удостоени с този знак за качество, удостоверяващ високото ниво на ФЕ, което достигат нашите ученици, благодарение на своята билингвална подготовка.
Френската гимназия досега винаги е успявала да влиза в първата десетка според бала за прием в столицата, както и според средния успех на ДЗИ по задължителните и избираемите предмети в национален мащаб. Мерило за образователен престиж са и успехите на нашите възпитаници на национални конкурси, олимпиади и фестивали, многобройните отличия и награди от състезания и олимпиади по френски език, по български език и литература, по химия, биология, история, философия, спорт, музика, изобразително изкуство и др. След завършване на гимназията нашите бивши ученици продължават да се образоват във висши учебни заведения у нас и в чужбина и се открояват със своята житейска, обществена и висока професионална реализация в различни сфери. Солидната подготовка на нашите възпитаници отговаря и на необходимостта от компетентни специалисти, каквато е и поръчката на българския бизнес към образователната система у нас.
Ето защо смятаме, че тази образователната перспектива трябва да се запази и развива, за да продължи да дава резултати. А те зависят от съхраняването на идентичността на 9.Френска езикова гимназия и от намирането на ефективен баланс между различните предметни области, по които успешно са се обучавали нашите ученици и досега. Убедени сме, че именно така ще продължи да се осъществява и принципът, заложен в новия училищен закон, за запазване и развитие на българската образователна традиция.
Становището е обсъдено и гласувано на педагогически съвет на 9.11.2015 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11.11 2015 в 18:16
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.11 2015 в 14:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.11 2015 в 13:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.11 2015 в 10:41
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.11 2015 в 10:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.11 2015 в 18:27
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Mumko
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
yoghurt
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си
yoghurt
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
Човека
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
Johnny B Goode
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''