Николай Радулов: Подслушванията да се извадят от МВР и ДАНС

Последна промяна на 07 май 2013 в 15:37 3013 1

Николай Радулов, Снимка: БГНЕС
Николай Радулов, Снимка: БГНЕС

Водачът на листата на коалиция „Център – свобода и достойнство” (НДСВ и НПСД) в 25 МИР – София в интервю за OFFNews.

Г-н Радулов, кой има интерес да излизат наяве тези записи, на които сме свидетели последните седмици?

Възможните извършители могат да бъдат най-разнообразни. Огромната част от записите, които може би ще се появят, са записи от незаконно подслушване. Това не са законни специални разузнавателни средства (СРС). Незаконното подслушване може да го прави този, който е участник в записаната ситуация и има достъп до съответното място. Очакванията, че това ще са записи само срещу ГЕРБ може да се окажат лъжливи – може да излязат и записи за други хора, други политически партии. Нямам особени данни за това, но от подмятанията на Бойко Борисов в последното му интервю, останах с впечатлението, че и това е и възможно...

До момента излиза така, че записите са насочени срещу ГЕРБ, тоест – от техните политически опоненти...

По-скоро мисля, че записите, които излизат от незаконното подслушване, са извършени от хора от ГЕРБ, които са били по някакъв начин отстреляни и няма да влязат в следващата власт. Виждате, че става дума за бившия земеделски министър, става дума за хора, които се страхуват. В това отношение аз мисля, че записите се вадят главно от хора, които са били доскоро в кухнята на ГЕРБ и са недоволни от това как лично за тях се развива ситуацията.

От друга страна има възможност да изтекат СРС, които се правят след разрешение на съда. Ако сте следили внимателно какво и как излиза в пресата, виждате, че е напълно възможно да има разрешение за определено лице и към това разрешение да се прибавят какви ли не телефони, като така се осъществява подслушване на много хора в рамките на закона. Тези записи могат да изтекат, защото на хората, които се занимават професионално с тази работа, им е писнало от тази страхотна простащина, от това, че ги карат да вършат такива неща, и нямат никакъв друг начин да реагират. Те не могат да докладват на ръководителя си, защото, очевидно, ръководителят им ги е накарал да направят това. Единственият начин да реагират е да ги хвърлят анонимно навън.

Аз очаквам да се появят и копия на дела, водени в ДАНС, ГДБОП... Както стана с Флоров. За тези дела в самото МВР служителите бяха наясно и си говореха свободно за това. Когато Флоров оглави ГДБОП по време на министър Михаил Миков, хората бяха полудели. Чудеха се, как този човек, на когото делата са спрени със заповед отгоре, се оказва шеф на организацията, която трябва да се бори с организираната престъпност. Аз си мисля, че и такива неща могат да изтекат преди изборите. А защо преди изборите? Защото тогава ще бъдат забелязани. Виждате какви неща се случиха между два избора - самият премиер беше заловен как уговаря да се спре митническа проверка във фабрика на Мишо Бирата, и нищо не се случи. Точно, защото не се случи преди избори и той разполагаше с цялата власт и не му образуваха дело. Сега обаче, преди изборите, хората са по-чувствителни.

Очевидно има много проблеми, които са се събрали през тези години, които, ако не са престъпление, най-малкото не са лицеприятни и естествено, че ще изтекат в най-неудобния, за тези, които са ги извършвали, момент.

Наистина ли има два враждуващи лагера в ГЕРБ – един около Борисов и един около Цветанов?

От интервюто на Борисов в неделя останах с впечатление, че в партията цари същата дисциплина. Но нещата малко по малко се пропукват. Според мен хората, които ще се осмелят да проговорят, са сравнително малко. За мен е изненада, че се осмели да говори бившият депутат Иван Петров. Вероятно помните колко притеснен беше той, когато беше принуден да коментира по телевизията доклада на Европейската комисия и да мънка, че той е изпълним, че няма корупция, че няма групировка, която управлява цялото Черноморие и че инвеститорите са подплашени.

Така че, мисля, че са единични пропукванията засега. Вижте, ако след изборите ГЕРБ не успеят да вземат първо място и да съставят правителство, смятам че много хора, които по една или друга причина сега не се изказват, рано или късно ще го направят.

Имате ли очаквания за манипулации на изборите, купуване на гласове..?

Имах такива очаквания преди 5-6 месеца. Сега нещата са затегнати, особено с фирмата, която ще прави паралелно преброяване и настръхналите партийни формации, които ще отварят очите си на четири за изборни нарушения. Разбира се, ще има опити да се купуват гласове, ще има опити за наемане на наблюдатели - видяхте заснетия материал с Емил Димитров, от който става ясно, че всеки застъпник, трябва да доведе 10 души до урните и т.н. Очевидно, че тази аритметика на партиите, които имат средства за това, не е непозната и едва ли ще се окажат от нея.

Мисля, че генерално фалшифициране на изборите няма да е възможно.

Какво ще бъде следващото правителство, според вас?

Очевидно е, че независимо от резултатите на изборите ще се наложи да се направи правителство, чиято единствена възможна форма е да бъде експертно или програмно правителство, хора които са известни в своите области като специалисти. Очевидно е, че една или две партии няма да успеят да извадят страната от тази страхотна дупка, в която е вкарана.

Тоест, сте съгласен с прогнозите на президента за един цикъл от избори 2 в 1..?

Аз мисля, че това е малко преекспонирано очакване за поредица от избори. Мисля, че ще се състави правителство. Ако влезем в подобен цикъл, няма да успеем да излезем от него.

Какво е първото нещо, което трябва да направи новото в МВР?

Аз имам своя теза специално за използването на специални разузнавателни средства. От управленска гледна точка е много безсмислено този, който поръчва, разрешава и контролира спазват ли се правата на гражданите, да е ръководител на организацията, която се занимава със СРС. Това най-лесно може да се направи с промяна в закона. Министърът на вътрешните работи да бъде махнат като политическа фигура от веригата на взимане на решения свързани със СРС. По-сложното и това, което ще доведе до по-голямо одобрение, е изваждане на системата на СРС от всички организации, които разполагат с такива структури, и обединяването им в една специална агенция, така че тя да не е подчинена на никой от заявителите. Иначе това е порочна връзка и води до тези резултати, които видяхме в последните години.

Разбира се има и други неща. Сред тях е и рязкото намаляване на администрацията на МВР. Тази администрация е 1/3 от службите за обществен ред и сигурност, получават около 41% от Фонд „Работна заплата“. Намаляването на администрацията ще доведе до увеличаване на заплатите на служителите, които са на улицата, до увеличаване на броя на униформените полицаи, които със своето присъствие оказват профилактично въздействие.

Има ли социално напрежение в МВР, в това отношение какво трябва да се реформира?

Има вътрешен резерв. Независимо, че твърденията на МВР са, че парите за подслушване са 20 млн. лв., това изобщо не е така. Парите са около 100 млн. лв., защото става дума за оперативно техническо оборудване – това е перото в бюджета на МВР, където са също проследяването, разходите за служителите под прикритие, които не са в СДОТО... Така че над 100 млн. лв. се харчат за СРС, защото те не са само подслушване. Те трябва да се ограничат в една нормална граница от 6 хил. годишно, което също е много – толкова се ползват във Франция годишно. Сега броят им е повече от 10 хил. Ако се намалят, това ще е успех и ще се освободи ресурс.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

07.05 2013 в 17:35

Доцент Радулов,
Съгласен съм с Вас, че имайки в арсенала си на въоръжение инструментариума на СРС-тата, специалните служби могат да бъдат употребени. Каква е алтернативата? Приемаме, че се формира отделна специализирана агенция за прилагане на СРС. Веднага се сещам за две съображения, които биха възникнали, за два слаби момента, които един шеф на специална служба би изтъкнал за да оправдае слаби резултати или липса на такива изобщо.
Първо: Загуба на оперативност-удължаване пътя от разрешението на СРС-то до "Агенцията", протичане на мероприятието,забавяне на междинни/текущи/ резултати към службата" поръчител",загуба на" жива ", незабавна реакция на работния екип в службата" поръчител".
Второ: Оспорване на компетентност и работоспособност на екипите прилагащи СРС в "Агенцията" от службата "поръчител".
Опасенията ми са, че ще се появи възможност за размиване и прехвърляне на отговорности.
С поздрав: З. Бисеров