Филип Цанов: Не лифтът, а конските фъшкии мърсят Рилските езера

02 септември 2013 в 16:19 7963 24

Седемте рилски езера, Снимка: Лиляна Левкова
Седемте рилски езера, Снимка: Лиляна Левкова

Заблатяването на част от Седемте Рилски езера, наблюдавано в последните 2 години, се дължи на джиповете и „конските фъшкии“. Това становище разпространи днес сдружението „Природата за хората“ на Филип Цанов в отговор на публикации за връзката между екологичния проблем и работата на спорния лифт до Езерата и набиращото популярност искане да се ограничи броят на туристите в района. Сдружението е поддръжник на ски инвестициите в страната и на ски проектите в Банско и на Витоша на банкера и председател на федерацията по ски Цеко Минев. То бе създадено преди няколко години като опозиция на екогрупата "За да остане природа в България".

„И туристите, и експертите от МОСВ знаят, че проблем, свързан със замърсяването на района около и в седемте Рилски езера от посетителите, няма. Хората са безкрайно внимателни, да се види боклук е рядкост, стриктно се спазва и забраната да се влиза в езерата, маршрутите са трасирани преди десетилетия, санитарни възли има в хижата, а ползването на нерегламентирани места е абсолютно невъзможно, защото навсякъде е открито“, се казва в прессъобщение на организацията.

Единият проблем, според организацията е, че екоминистерството, национален парк „Рила“ и останалите институции „не можаха да се справят с няколко местни бабаита, които в разрез с всякакви закони, правила, планове за управление, наредби, глоби и санкции бръмчат денонощно из Националния парк с раздрънканите си джипове“. „Шумът, прахта, изгорените газове, изровените пътеки, ерозията и унищожената природа са от гумите на тези автомобили, а не от маратонките на туристите“.

Още по-голяма вреда създават конете, твърди организацията. „Те пък са собственост на Кочериновските джамбази. Под благовидната форма, че помагат на бялото братство получават разрешителни от Дирекцията на Националния парк за превоз на товари и хора“.

От сдружението са изчислили ефекта на конете върху еутрофикацията (наторяването на водораслите) в езерата. „Още по-голямо замърсяване идва и от конските фъшкии. Един кон за 24 часа изхвърля около 10 кг фъшкии и още толкова урина. От април до октомври са 200 дни по 200 животни по 20 кг прави 800 тона на сезон, които се просмукват през почвата и влизат в езерата. Това е съпроводено и естествено с рояците мухи“, се казва в прессъобщението.

От сдружението обаче не обясняват защо проблемът със заблатяването се е появил чак сега, при положение, че с коне се качваха товарите на Рилските езера далеч преди построяването на лифта през 2007 г.

Сдружението настоява екоминистерството да спре издаването на разрешителни за ползването на животните за превоз на товари, а МВР и общината да предприемат мерки за спиране на незаконната практика да се качват джипове в националния парк. Спирането на конете в района би означавало всички товари да се качват единствено с лифта или пеш.

„Идеята да се ограничи достъпа на хора до тази невероятна природна забележителност – Седемте Рилски Езера, на зелени активисти противоречи на Хартата за правата на човека и на законодателството. Твърденията, че „до 2009 година са се качвали по 1000 човека годишно” е абсолютна глупост. Според тях на месец в активния сезон са се качвали по 150 човека, или по 5 на ден. Това е абсолютно невярно. И преди изграждането на лифта годишно 30-40 000 човека са посещавали езерата. Но само с джипове и раздрънкани камионетки, който бизнес е с над 20 годишна история. Само през месец август, от над половин век по време на традиционния събор на бялото братство се качват около 5000 човека“, писаха още от сдружението на Цанов.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Войната във въздуха на фронта в Украйна