Вманиачени в миналото и неподготвени за бъдещето

Д-р Сергей Иванов 16 февруари 2016 в 12:15 16341 21

Покрай промяната в учебните планове в училищата и последвалите поредни скандали и оставка на министър Танев, отново се разгоря дискусия за изучаването на българската история и литература. В битката пак са впрегнати политици, учители и, което е срамно, ученици. Оказа се, че редуването в учебниците на няколко думички, като робство, владичество и съжителство, е способно да взриви медийната среда много по-успешно от натиска на Европа за реформа в съдебната ни система. Аналогично, преместването на изучаването на Паисий се превърна едва ли не в национална трагедия. Дори намерение за орязване на български автор се окачествява като предателство и политици от всякъде са готови да разпънат в буквалния смисъл експертите.

Истериите с учебните програми показват едно нездраво вманиачаване в нашата история и литература. Някои учители, журналисти и политици паразитират около темата вече десетилетия. В националните учебни планове на историята и литературата се отделя непропорционално много внимание, а всеки опит за промяна се посреща на нож, просто защото маниаците нямат друг начин за себеизява и себеизтъкване.

Истината е, че учебниците по тези предмети са безкрайно сбъркани. Те тъпчат в главите на учениците много скучни факти. В тях от десетилетия се повтарят неверни изводи и внушения и това се представя за патриотизъм.

Българската хуманитаристика и учителите са рожба на сбърканото обучение. Те живеят в отдавна отминали времена и все още се припознават като борци за националните идеали – поне такива, каквито се внушаваха през годините на социализма. В техните, а и на обучаваните от тях глави историята и литературата са по-скоро инструмент за пропаганда.

В такава среда литературната стойност на произведенията, трезвият анализ на фактите и нуждата от алтернативни мнения не се ценят. Резултатите от това обучение са функционално неграмотни хора. Те могат да четат, да цитират стихотворения и да решават уравнения, но не могат да тълкуват непознати текстове, не разчитат графики, нямат критично мислене и са податливи на всякакви първосигнални внушения, заложени им още в детството като кодови думи.

Това образование обяснява защо десетки хиляди гласуват за партии като Атака и ВМРО, които освен шовинистичната реторика досега не са произвели конкретни ползи за своите избиратели. Логично е Сидеров и Каракачанов да се застъпват за сегашните програми - нали те произвеждат неграмотни избиратели? И когато зомбираните ученици се превърнат в зрели хора, те са податлив материал за пропаганда. Готови да повярват, че порочният Запад разболява децата ни с отровни ваксини, превръща ги в гейове чрез филми и книги и т.н.

Само немислещи хора могат да се вържат, че от ГМО ще поникнат крилца или рибешки люспи на доматите, или че ще спечелят хиляди от участие в поредната финансова пирамида. Горното звучи забавно, но само ГМО заблудата струва стотици милиони на земеделието и фармацевтиката, а храните пак си ги ядем, само че не са произведени в България. Ами истериите с отровните ваксини, които периодично се повтарят? Ако в часовете по биология беше изучавана епидемиология поне няколко часа, повечето хора щяха да игнорират тези кампании.

Зловредните митовете и легенди, разпространявани често по конкретни поводи и с политически или икономически мотиви, обикновено намират почва в съзнанието на българина именно поради неговото незнание, липса на критично мислене и прекалена зависимост от шаблони, натъпкани насила в училище. По подобен начин имамите зомбират религиозните и неграмотни талибани с приказки за девственици, чакащи ги в рая.

Нашите учители и учебници често действат като религиозни фанатици. Те защитават тези и внушения от миналото, без да осъзнават, че трябва да подготвят учениците за бъдещето. Ботев може да е национален герой, но едва ли безкритичното втренчване в неговите произведения толкова много часове ще помогне на обучаемите да покрият съвременните тестове за прием в университетите.

Закостенялостта на учебните програми и неграмотността на учителите са пречка пред технологичното развитие на страната. Те произвеждат поколение на лудитите, живеещи в света на технологиите, но без да го осъзнават, създават или надграждат. Тези лудити са готови във всеки един момент да счупят машините и да смачкат хората, благодарение на които все пак не са при талибаните. От последните се различават само по кодовите думи - ако в Афганистан реагират на майтап към Аллах, нашенските масови продукти на училищата подскачат на “ваксини”, “ГМО”, “сметище”, “добив на злато”, “шистов газ”, махане на някой автор от учебниците и др.

В нашата образователна система, от I клас до докторантурите в университетите, е нужна коренна промяна. Те трябва да “произвеждат” не избиратели на Атака и подобни, а мислещи и можещи граждани, готови да живеят в силно динамичен свят, движен от нови идеи, наука и технологии.

Очевидно учителите, като съсловие и образованието като система не са готови за съвременните реалности. Спадащият им авторитет в обществото и пред учениците е индикатор за това. Трябва политическа воля и визия за промяна без съобразяване със съсловни или профсъюзни интереси, с привличане на външни и за образованието, и за страната кадри и смело експериментиране с програмите. Време е най-накрая да се орежат поне 20% от часовете по история и литература и да бъдат прехвърлени към изучаване на природни науки, икономика и информационни технологии. Уволненият наскоро министър Танев очевидно нямаше воля дори да започне подобни реформи.

Сегашното блато в училищата и университетите гарантира изоставане от развития свят на поредното поколение ученици и студенти. Страхът от реформи сега означава, че след още 25 години ще правим аналогични тъжни констатации. На някои не им ли напомня нещо вече преживяно през 1990?

Д-р Сергей Иванов е молекулярен биолог. Защитава дисертация в БАН, свързана с остатъчните количества пестициди в растенията. От 2008 г. е управител на Център по биология на храните и безспорен експерт по качество и безопасност на храните.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!