Quantcast

Вманиачени в миналото и неподготвени за бъдещето

Д-р Сергей Иванов Последна промяна на 16 февруари 2016 в 12:15 14864 21

Покрай промяната в учебните планове в училищата и последвалите поредни скандали и оставка на министър Танев, отново се разгоря дискусия за изучаването на българската история и литература. В битката пак са впрегнати политици, учители и, което е срамно, ученици. Оказа се, че редуването в учебниците на няколко думички, като робство, владичество и съжителство, е способно да взриви медийната среда много по-успешно от натиска на Европа за реформа в съдебната ни система. Аналогично, преместването на изучаването на Паисий се превърна едва ли не в национална трагедия. Дори намерение за орязване на български автор се окачествява като предателство и политици от всякъде са готови да разпънат в буквалния смисъл експертите.

Истериите с учебните програми показват едно нездраво вманиачаване в нашата история и литература. Някои учители, журналисти и политици паразитират около темата вече десетилетия. В националните учебни планове на историята и литературата се отделя непропорционално много внимание, а всеки опит за промяна се посреща на нож, просто защото маниаците нямат друг начин за себеизява и себеизтъкване.

Истината е, че учебниците по тези предмети са безкрайно сбъркани. Те тъпчат в главите на учениците много скучни факти. В тях от десетилетия се повтарят неверни изводи и внушения и това се представя за патриотизъм.

Българската хуманитаристика и учителите са рожба на сбърканото обучение. Те живеят в отдавна отминали времена и все още се припознават като борци за националните идеали – поне такива, каквито се внушаваха през годините на социализма. В техните, а и на обучаваните от тях глави историята и литературата са по-скоро инструмент за пропаганда.

В такава среда литературната стойност на произведенията, трезвият анализ на фактите и нуждата от алтернативни мнения не се ценят. Резултатите от това обучение са функционално неграмотни хора. Те могат да четат, да цитират стихотворения и да решават уравнения, но не могат да тълкуват непознати текстове, не разчитат графики, нямат критично мислене и са податливи на всякакви първосигнални внушения, заложени им още в детството като кодови думи.

Това образование обяснява защо десетки хиляди гласуват за партии като Атака и ВМРО, които освен шовинистичната реторика досега не са произвели конкретни ползи за своите избиратели. Логично е Сидеров и Каракачанов да се застъпват за сегашните програми - нали те произвеждат неграмотни избиратели? И когато зомбираните ученици се превърнат в зрели хора, те са податлив материал за пропаганда. Готови да повярват, че порочният Запад разболява децата ни с отровни ваксини, превръща ги в гейове чрез филми и книги и т.н.

Само немислещи хора могат да се вържат, че от ГМО ще поникнат крилца или рибешки люспи на доматите, или че ще спечелят хиляди от участие в поредната финансова пирамида. Горното звучи забавно, но само ГМО заблудата струва стотици милиони на земеделието и фармацевтиката, а храните пак си ги ядем, само че не са произведени в България. Ами истериите с отровните ваксини, които периодично се повтарят? Ако в часовете по биология беше изучавана епидемиология поне няколко часа, повечето хора щяха да игнорират тези кампании.

Зловредните митовете и легенди, разпространявани често по конкретни поводи и с политически или икономически мотиви, обикновено намират почва в съзнанието на българина именно поради неговото незнание, липса на критично мислене и прекалена зависимост от шаблони, натъпкани насила в училище. По подобен начин имамите зомбират религиозните и неграмотни талибани с приказки за девственици, чакащи ги в рая.

Нашите учители и учебници често действат като религиозни фанатици. Те защитават тези и внушения от миналото, без да осъзнават, че трябва да подготвят учениците за бъдещето. Ботев може да е национален герой, но едва ли безкритичното втренчване в неговите произведения толкова много часове ще помогне на обучаемите да покрият съвременните тестове за прием в университетите.

Закостенялостта на учебните програми и неграмотността на учителите са пречка пред технологичното развитие на страната. Те произвеждат поколение на лудитите, живеещи в света на технологиите, но без да го осъзнават, създават или надграждат. Тези лудити са готови във всеки един момент да счупят машините и да смачкат хората, благодарение на които все пак не са при талибаните. От последните се различават само по кодовите думи - ако в Афганистан реагират на майтап към Аллах, нашенските масови продукти на училищата подскачат на “ваксини”, “ГМО”, “сметище”, “добив на злато”, “шистов газ”, махане на някой автор от учебниците и др.

В нашата образователна система, от I клас до докторантурите в университетите, е нужна коренна промяна. Те трябва да “произвеждат” не избиратели на Атака и подобни, а мислещи и можещи граждани, готови да живеят в силно динамичен свят, движен от нови идеи, наука и технологии.

Очевидно учителите, като съсловие и образованието като система не са готови за съвременните реалности. Спадащият им авторитет в обществото и пред учениците е индикатор за това. Трябва политическа воля и визия за промяна без съобразяване със съсловни или профсъюзни интереси, с привличане на външни и за образованието, и за страната кадри и смело експериментиране с програмите. Време е най-накрая да се орежат поне 20% от часовете по история и литература и да бъдат прехвърлени към изучаване на природни науки, икономика и информационни технологии. Уволненият наскоро министър Танев очевидно нямаше воля дори да започне подобни реформи.

Сегашното блато в училищата и университетите гарантира изоставане от развития свят на поредното поколение ученици и студенти. Страхът от реформи сега означава, че след още 25 години ще правим аналогични тъжни констатации. На някои не им ли напомня нещо вече преживяно през 1990?

Д-р Сергей Иванов е молекулярен биолог. Защитава дисертация в БАН, свързана с остатъчните количества пестициди в растенията. От 2008 г. е управител на Център по биология на храните и безспорен експерт по качество и безопасност на храните.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.02 2016 в 11:34

Господин Иванов,
Глупости да пише винаги готов.
Само някои забележки.
ГМО-то може да не е опасно като храна, но е опасно като икономика. Ако се разреши засяването на ГМО култури, ние вефднаьга попадаме в ръцете на американските компании. Даже тези, които не са засели, но вятърът е отвял семена в техните ниви ще трябва да плащат за използването на ГМО културите. Така огромни площи ще се заразят и нашто селсо стопанство ще трябва да плащаголеми пари на амтриканските компании.В Индия е имало смоубийства на селски стопани поради тази причина.
По въпроса за учебните планове нямам мнение, но виждам, че в университетите ни влизат неуки. Що се отнася до това, че ВМРО и Атака имат гласове, това се дължи на неотрадната икономическа обстановка у нас. Не го знам този доктор на колко години е, но ако вземем съотношението цени/заплати от 80-те години, ние трябва да имаме средна заплата поне между 1500 и 2000 лева. А колко имаме сега? Стъкмистиката казва 800 лева, ама май не е толкова. Да не горим за среден доход и още по-малко зам пенсиите. И това след 25 години либерално развитие.

21.02 2016 в 17:43

Защо този молекулярен биолог не си гледа пестицидите, а се напъва да коментира сфера, от която си няма понятие.И още по -нахално - раздава оценки и препоръки.Ясно е, че в ученическа възраст е имал сериозни проблеми с историята и литературата, но от това не следва, че тези предмети трябва да изчезнат от учебната програма.Трябва да се засрами за думите, с които обругава тези, които са го ограмотявали.Не се е родил доктор.Ако самочувствието му идва от факта, че е защитил дисертация в БАН, то днес това изобщо не е повод за гордост - знаем каква "ценност" е тази институция.

19.02 2016 в 20:45

Тъжните изводи на доктора за произвеждането на еднотипни мозъци по калъп са абсолютно верни. Но бих акцентирал по-скоро върху други проблеми, отколкото учебния план. Важно е какво ще учиш. Но е важно и как ще го учиш. И колко МОЖЕШ да учиш. В карайна сметка, всичко опира до няколко неща: интелект на детето (наследен като генетична информация от родителите). Възпитание на детето в семейството и училище. Образованост и професионализъм в учителя. И чак тогава - учебен план и разпределение на количеството часове по отделните предмети. Не е виновен основно учебния план.

19.02 2016 в 17:53

До Alexr
Д-р Сергей Иванов е молекулярен биолог.Защитава дисертация в БАН
Или и ти, чукча - писатель?

19.02 2016 в 11:25

Нали вече всички българи знаем и не забравяме, че виновникът за смъртта на Апостола на българската свобода е руският граф Игнатиев, който настоява пред Великия везир Левски да бъде съден по кратката процедура като криминален престъпник с присъда -смърт , а не като политически затворник по дългата процедура с изгнание в Диарбекир.
Обърнете внимание, че писмото си до Горчаков той споделя, че е МНОГО ЩАСТЛИВ от успешния завършек на "софийскат афера":

ПРЕВОД на български на писмото на генерал Игнатиев до канцлера Горчаков:
„157. - 25 януари 1873.
№ 30.
Пера, 18/30 януари 1873.
Господин Канцлер,
Както известява нашият Генерален консул в Русе, въпросът за предполагаемото Софийско съзаклятие е получил задоволително решение. Изпратената от Цариград Следствена комисия е успяла да открие само неколцина злосторници. Тя е приключила своята работа и трябва скоро да се върне тук.
Вътрешното положение в българските области, обаче, остава несигурно. Сред населението се шири дълбоко недоволство, предизвикано от лошото управление. Това състояние на духовете съдържа в зародиш елементите на не един заговор.
Безспорно е, че щастливият изход от Софийската афера се дължи на умереността на Великия везир, който този път изглежда е последвал нашите съвети. Вместо да подпомага играта на Мидхат паша, придавайки на обстоятелствата преувеличено значение, той е препоръчал на Комисията да не надхвърля целта, като тласне разследванията отвъд строго необходимото.
Имам чест да съм с най-дълбоко уважение
Господин Канцлер,
на Ваше Височество,
най-смирен и
най-покорен слуга
Н. Игнатиев”
Сигнатурата на този документ е: ЦДА,ф. 1318, оп.1, а.е. 3740, л. 127-129; оригиналът се пази в: Архив внешней политики Российской империи, ф. Канцелярия, 1873 г., л. 202-203.

18.02 2016 в 14:23

И така, доктора смята, че реагираме като талибани на шега за Алах към следния списък ключови думи:
“ваксини”, “ГМО”, “сметище”, “добив на злато”, “шистов газ”, махане на някой автор от учебниците и др.

Ами да разгледаме списъка подред.

"ваксини" - с изключение на една секта, които смятат ваксините за изначално вредни, масовата публика реагира на съпътстващите думи като "занижен контрол", "неустановен произход", "изтекъл срок', "съдържащи тимерозал". Последното е живакосъдържащ консервант. Много повече будеше недоумение забраната да се ваксинират селскостопански животни.

"ГМО" - ами реагираме си на съкращението. И не е от страх, че след някоя друга година ще се налага да махаме рибешките люспи на домата преди да го нарежем в салатата. Ако не са много твърди люспите, с тях ще си го ядем.Повече ни тревожат едни въпроси като стават ли семената на ГМО културите за посев? Тоест можем ли да си прихванем семената? А ако можем, ще трябва ли да плащаме авторски права? А колко пестициди, инсекциди и хербециди ще искат ГМО културите? И не ни е страх от поникване крилца, а от по прозаични неща като алергии и рак.

"сметище" - ако измислите как да не смърди, може да реагираме по-цивилизовано. До тогава няма да ги искаме близо до нас.

"добив на злато" - ами ще реагираме, как да не рагираме като беше част от фраза продължаваща с "по метода цианидно излужване". Ами близко сте до химията, прочете за метода. А понеже сте биолог занимаващ се с отрови изредете неотровните цианиди. Май ще ви е кратко изреждането.

"шистов газ" - и тук имаше нещо като при златодобива - не ни е газа проблема, ами как ще го добиват. Хидравличното разбиване май предизвиква локални земетресения, ама това е недоказана истовия. Доказано е, обаче, че сондите трябва да са много на гъсто, ползват се маса химикали, дето били технологична тайна и въобще терена след добива става на ...(следват думи и изрази не подходящи за пред хора). А искането за добив е в Добруджа.

махане на някой автор от учебника - ми не искаме да ни махат автори от учебника. Особено Вазов и Ботев. Също и Паисий ни е скъп. Може да не сме го чели, но ни трябва да ни стои в учебника. Ей тъй, като бункерите строени 1938-44 си ни трябва. И Елин Пелин си искам, но не с "Ангелина", а с "Андрешко". Много абстрактно-есеистичен ми е първия.

18.02 2016 в 10:30

Това е един прекрасен текст. Чудесно написано от г-н Иванов.

"Истериите с учебните програми показват едно нездраво вманиачаване в нашата история и литература." - Факт, който може лесно да бъде забелязан и до ден днешен.

17.02 2016 в 17:53

Цитат: "Чудя се защо "безспорен експерт по качество и безопасност на храните" защитава ГМО..."

Защото защитава джоба си. Очевидно е загубил някакви доста тлъсти грантове и контракти с тази забрана и сега си го изкарва на Ботев и "Под игото". Може би с право, ако бяхме загубили чувството си за идентичност и покорно с възхищение приемахме всичко наредено от Запад ГМО нямаше да бъде забранено и той щеше да сложи хилядарките в джоба. Там го стиска него чепика.

Този просто е от продажниците, такива преди ближеха задника и славеха Москва, сега със същият ентусиазъм го правят за Брюксел. Дори с по-голям ентусиазъм, просто парите са повече.

17.02 2016 в 11:18

Чудя се защо "безспорен експерт по качество и безопасност на храните" защитава ГМО продуктите, които безспорно вредят на нашето здраве, но пълнят джобовете на мултинационалните компании.
Според автора не си модерен, живееш в миналото, ако обичаш народа и страната си. Явно такива са всички народи около и по-далече от нас.

17.02 2016 в 07:28

"Време е най-накрая да се орежат поне 20% от часовете по история и литература и да бъдат прехвърлени към изучаване на природни науки, икономика и информационни технологии."
.....
Добра идея.