OffNews.bg

Съмнителна схема за 100 млн. лева в министерството на образованието

Съмнителна схема за 100 млн. лева, наречена с гръмката абревиатура УСПЕХ, стартира в МОМН. Проектът е по Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". Нарушенията в него са много и има вероятност парите да не бъдат възстановени от Европейския социален фонд. В този случай всички изхарчени средства биха били за сметка на държавния бюджет. По проекта УСПЕХ за извънкласни и извънучилищни дейности 99 452 270 лева ще разпределят служители на образователното министерство, експерти от регионалните му инспекторати, директори на училища и учители. Така на практика ще се осигури солидно допълнително финансиране за дейности, които учителите, назначени с трудов договор, са длъжни да изпълняват съгласно Правилника за прилагане на Закона за народната просвета. 3-годишният проект "Училище за Себеутвърждаване и Подготовка към Европейски Хоризонти - УСПЕХ" е по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Представиха го днес на пресконференция зам.-министърът на образованието Петя Евтимова и ръководителят на проекта Асен Александров. Той е съветник на образователния министър Сергей Игнатов. Министърът откри пресконференцията и след встъпителните си думи излезе, без да даде възможност за въпроси. Процедурата за стартирането на УСПЕХ е обявена на 3 октомври 2011 година. Чрез нея на практика една дирекция на Министерството на образованието, младежта и науката - "Европейски фондове и образователни програми", кани друга дирекция - "Достъп до образование и подкрепа на развитието", да кандидатства с проект, който първата одобрява. От общата стойност на проекта 15% финансира държавата, а останалите 85% от парите възстановява Европейският социален фонд (ЕСФ), ако ЕСФ признае разходите. Ако те не бъдат признати и платени от Европа, пак се плащат - но от държавния бюджет, т.е. от парите на данъкоплатците. За финансиране по проекта кандидатстват училища. В същото време ръководител на проекта е Асен Александров, който освен министерски съветник, е и директор на училище. Няма яснота как точно е определен екипът по проекта. Липсват публично оповестени критерии, по които са били отсети кандидатстващите училища. На пресконференцията днес Александров само даде статистика: От 1700-1800 кандидатствали училища са одобрени 1307, най-много (приблизително 20%) от тях са в София. 1307-те училища са формирали 12 238 групи с ученици за извънкласни и извънучилищни дейности през течащия вече втори учебен срок. Включени са 483 000 ученици от I до XII клас. Той каза още, че целта на проекта е "социалната мрежа да се изведе от нета и да се върне в клас", както и че "учителите ще имат възможност да пренесат в училище своите любими занимания". УСПЕХ финансира извънкласни и извънучилищни дейности и, според Асен Александров, няма дублиране с дейности, заложени в учебния план. В същото време Законът за степента на образование, общообразователния минимум и учебният план е категоричен, че тези дейности са част от учебния план. Чл. 14, ал. 4 от ЗСООМУП гласи:

Свободноизбираемата подготовка осигурява обучение в области и класни и извънкласни дейности, предложени от училището и избрани от учениците, които могат да бъдат и извън културно-образователните области по чл. 10 (бел. ред. - според чл. 10 те са: български и литература, чужди езици, математика, информатика и информационни технологии, обществени науки, гражданско образование и религия, природни науки и екология, изкуства, бит и технологии, физическа култура и спорт).
С други думи за едно и също нещо на учителите ще се плаща два пъти – веднъж чрез заплатата и втори път – по проект. Освен това, пак по думите на Александров, те ще провеждат въпросните кръжоци както в събота и неделя и през ваканциите, така и в работно време. Последното, според одитните доклади на Сметната палата, се третира като двойно финансиране. ЕСФ не възстановява разходи при констатирано двойно финансиране – в България вече има такива прецеденти по други оперативни програми. Не е ясно как родителите са дали съгласието си децата им да бъдат включени в проекта. Заповедта за приемане на заявки за участие в проекта на началника на Регионалния инспекторат по образованието в София до директорите на училищата е от 6 януари. По това време децата бяха във ваканция. Директорите трябваше да предадат документацията до 11 и 12 януари (по график) между 9 и 13 часа в РИО. Ваканцията свърши на 8 януари, на 9-и децата тръгнаха на училище. Учителите е трябвало за 2-3 дни да организират родителски срещи, родителите да се информират за проекта, да го обсъдят с децата си и да дадат съгласието си за включването им. В отговор на въпрос от OFFNews.bg как родителите са били информирани, Александров обясни само, че са били информирани "директорите, още декември месец, на семинар в Сандански". Сред въпросните дейности, за които е добре родителите да знаят, има някои със следните заглавия, цитирани днес от Александров:  "Успешно поведение на младата дама", "Пътеводител в детството при социализма", "Звездни рейнджъри", "Виртуално пътешествие из европейските столици". Не става ясно какво трябва да е поведението на младата дама, за да е успешно и какво се разбира под успех в случая, нито с какво точно курсът за виртуалното пътешествие ще надмине възможностите на Google maps. Интересно би било да се прочете обосновката на курса за пътеводителя при социализма. За съжаление такава не е публикувана. По думите на Асен Александров, 22.4% от дейностите ще бъдат изпълнявани по време на лятната ваканция и някои ще включват обиколки на археологически обекти в страната. За да бъдат изведени децата на подобна екскурзия е абсолютно задължително да има съгласието на родителите. Нарушен е и европейският регламент за публичност и прозрачност. Никъде МОМН не е публикувало каквато и да е финансова информация за разходването на средствата, включително за разпределението на парите между училищата, които ще работят по проекта. Не е ясно на какво основание са закупувани  материали  и е проведен споменатият от Александров семинар в Сандански по проекта, обявление за събиране на оферти няма. Нарушени са и принципите на хоризонтални политики, както и  няма равнопоставеност на децата:  частните училища нямат право да кандидатстват по проекта. Отговорът на ръководителя на проекта Александров след въпрос на OFFNews.bg защо частните училища са изключени беше само: "Не мога да ви отговоря, така е било заложено в проекта".