Съдът върна за трети път на поправителен прокуратурата заради катастрофата в Своге

Обвинението продължава да е неясно, едни пропуски са отстранени, но са допуснати нови

OFFNews 09 февруари 2023 в 13:11 2314 2

катастрофа

Снимка БГНЕС

Катастрофиралият автобус.

Делото за катастрофата край Своге, в която преди 4,5 години загинаха 20 души, а други 10 пострадаха, вероятно ще се точи още дълго, след като за трети пореден път съдът върна прокуратурата на поправителен.

Подсъдими за тежкия инцидент са шофьорът на пътническия автобус Григор Григоров и още петима души, отговорни за ремонта и контрола на пътния участък край Своге - изпълнителният директор на "Трейс" Бисер Иванов, техническият ръководител на ремонта Иван Иванов, шефът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов, строителният инженер от фирмата за надзор Михаела Томова и шефът на дирекция в АПИ Стела Попниколова.

След трагедията тогавашният премиер Бойко Борисов поиска оставките на трима свои министри - на транспортния Ивайло Московски, на регионалния Николай Нанков и на Валентин Радев - на вътрешните работи.

Единствено към обвиненията към Григоров съдът нямаше забележки за разлика от оставалите - делото бе върнато за детайлно описване на отговорностите на всеки един от другите обвиняеми. 

При повторното внасяне на обвиненията бяха отстранени някои от пропуски, но пък бяха открити други.

"Обобщено за петимата подсъдими – служители по транспорта, обвинителната теза все така продължава да е неясна, тъй като не е очертано фактологично вмененото бездействие на всеки от подсъдимите в етапа, изпълнението и респективно контрола за избягване именно на недостатъка, довел до некачественото изпълнение на асфалтовата настилка, за да се приеме, че има фактология досежно изискуемата от закона причинноследствена връзка между неизпълнените задължения на служителите по транспорта и настъпилия резултат, пише в решението на Софийския апелативен съд.

Според съдиите обвинението продължава да е неясно и защото не е очертано на кой етап е допуснат недостатък, отговорен за който е всеки от петимата подсъдими. Има пропуски и в обвинението срещу шофьора. В него се говори за бетонен фундамент, в чийто край имало знак за ограничение на скоростта. Този фундамент фигурира само на едно място и не се разбира къде е бил знакът.

Съдът връща делото на прокурора от Софийска окръжна прокуратура за отстраняване на допуснатите съществени процесуални нарушения и това решение е окончателно.

За катастрофата край Своге през 2018 г. под отговорност бяха подведени и бившите началници на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов, но и това дело бе забито в трета глуха заради неясноти и противоречия. Двамата началници на пътната агенция бяха обвинени, че не са предприели действия за изграждане на качествена настилка, за да се гарантира безопасността на пътя. 

Софийският градски съд обаче прекрати делото с мотива, че обвинението не казва ясно каква точно е вината на Глосов и Атанасов, има и противоречия в обвинителната теза. Така прокуратурата ги лишава от възможността да разберат в какво са обвинени и да осигурят адекватна на обвиненията защита. Освен това фактологията "значително предхожда инкриминираното бездействие на двамата подсъдими".

На 9 юли 2021 г. прокуратурата прекратява разследването, тъй като са допуснати нарушения по процесуалните правила. Те са довели до ограничаване правата на обвиняемите, а внесеният обвинителен акт е неясен и съдържа много противоречия.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

-1555

2

ob1

09.02 2023 в 15:51

Е как да е годен актът, като
1 - ще излезе, че тиквените фирми не могат да асфалтират и един жалък път
2 - прокурватурата толкова си може

800

1

Batze

09.02 2023 в 14:07

Някой би се зачудил дали прокуратурата съвсем преднамерено не изготвя годен обвинителен акт, за да се отърват отговорните за ремонта и накрая само шофьорът да "опере пешкира". Няма да е за първи път. Жалко за хората, станали жертва на Боковото строителство.