Раят на комунизма в Москва (галерия)

OFFNews 17 ноември 2014 в 16:25 7301 5

През 1935 г. комунистическата власт в СССР взема решение да се построи в Москва Всесъюзна изложба на постиженията на народното стопанство.

Този огромен архитектурен комплекс трябва да показва комунистическия рай на Земята и да рекламира пред целия свят достиженията на икономиката на СССР.

За емблема на архитектурния ансамбъл с помпозни павилиони, фонтани и паркови зони е избрана грандиозната скулптора на Вера Мухина, изобразяваща тракторист и колхозничка, издигнали над главите си сноп пшеница.

Не по-малко знаменит е и фонтанът „Дружбата на народите”, разположен на главната алея. Кинематографите в СССР чакали на опашка, за да снимат филми на територията на изложбата.

Голос России припомня, че след Червения площад и Кремъл "Изложбата на постиженията на народното стопанство" е била на трето място по популярност сред туристите, защото павилионите са построени от най-добрите архитекти, фасадите и интериора на сградите са оформени от знаменити художници и скулптори от това време.

При това, всяка република, влизаща в Съветския съюз, има свой павилион, в архитектурата на който присъства национален колорит.

Всичко това е било създавано като „витрина” на селскостопанските постижения на страната. Там били събрани растения от целия Съветски съюз – там растял бамбук със шестметрова височина, субтропически палми, имало огромни розариуми, опитни полета, на които отглеждали пшеница и царевица. Тоест там е показвана селекционна работа. Уникално място, уникален комплекс, и разбира се, той трябва да съществува, казва изкуствоведът Елена Гонзалес.

След разпада на СССР част от сградите са съборени, други са занемарени, а трети са превърнати в търговски павилиони.

Днес "Изложбата на постиженията на народното стопанство" се нарича ВВЦ - Общоруски изложбен център. През последните години възстановяването на изложбения комплекс е в ход и той отново се превръща в туристическа атракция.

Мадоната със зайците

Архитектурата, която виждаме във Всесъюзната изложба на постиженията на народното стопанство, е подчинена на принципа на социалистическия реализъм. Тоест - взето е всичко най-добро от архитектурните стилове от миналото, но в никакъв случай то не трябва да бъде буквално повторено. Резултатът е фантастичен конгломерат, в който зданията изглеждат като храм, но включват в себе си даже и смешни елементи, разказва пред Russia Today архитектурният историк Анна Броновитская.

Ето, например, моят любим павилион е посветен на зайцевъдството - огромна персийска арка, а на входа има две статуи на момичета, които са гушнали зайци. И хората кръстиха статуите "Мадоната със зайците", казва Броновитская.

"Толкова фалшиви лица, даже не мога да ги гледам"

За своеобразен олтар на "архитектурния рай на СССР" се смята "Залата на мира". В нея е разположена скулптурна композиция на съветския народ, реализирана под ръководството на Евгений Викторович Вучетич.

Имам отрицателно отношение към този човек, въпреки че е мой баща. Мисля, че баща ми беше трагическа фигура - човек с ярък талант, който съзнателно отдаде на служба на идеологията. Това беше подмяна - на една религия с друга. Това беше връщане към езичеството. Произведенията в "Залата на мира" изглеждат много страшно. Вместо човек виждате функция. И по лицата виждате толкова фалшив ентусиазъм. Даже не мога да ги гледам. От друга страна - да захвърлим на боклука всичко това от миналото, ще е вандализъм, казва синът на Вучетич Василий Валериус.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови