Quantcast

Само 26 спирки в София са безопасни за пътниците

Симона Костадинова Последна промяна на 08 декември 2014 в 12:05 5707 6

Снимка Сергей Антонов

На 10 юли 2013 г. такси помита 12 души на спирка на бул. "Цариградско шосе" в София. Умират 6-годишно дете и 26-годишна жена. Постфактум спирката е обезопасена. През март 2014 г. автомобил блъска майка с дете и възрастен мъж, чакащи на спирка на бул. "Сливница". На 19 ноември вечерта четирима души - жена, две деца и мъж - оцеляха по чудо, отново след като бяха блъснати на спирка. Тогава "Ауди" се вряза в спирката на бул. "Бели Дунав" в кв. "Надежда". Провокирани от този пореден инцидент, проверихме колко от спирките на столичния градски транспорт са обезопасени, как, защо останалите не са и дали общината планира да ги обезопаси. Ето какво показа проверката ни.

Само 26 от общо 2735 спирки на столичния градски транспорт са обезопасени със стоманени колчета, които имат за цел да предотвратяват инциденти. При 95 спирки има легнал полицай - пешеходна пътека.

Това става ясно от отговора на Столична община във връзка със запитване на OFFNews от 20 ноември.

Колчета са монтирани пред спирки на големи булеварди, например "България" и "Цариградско шосе". Презумцията е, че там се шофира с по-висока, нерядко превишена, скорост и рискът от катастрофи е по-голям.

От писмените й отговори става ясно още, че обезопасяването на спирките се изчерпва до поставянето на въпросните колчета или повдигнати пътеки, за които са вложени общо около 870 075 лева от 2012 г. досега.

На въпроса дали се планира обезопасяване за останалите спирки, където също няма гаранция за сигурността на чакащите, от общината не дават еднозначен отговор. Вместо това уточняват, че спирки се обезопасяват и по сигнали на граждани, организации и по искане на отдел „Пътна полиция“ и РУП на СДВР.

"Никъде в ЕС няма колчета на всяка спирка", коментираха въпроса ни от Общината и изтъкнаха като аргумент против обезопасяването, че колчетата щели да затруднят придвижването на хора с физически увреждания. Всъщност, колчетата могат да бъдат разположени на такова отстояние, че да позволяват преминаването на колички.

Не получихме отговор на въпроса защо не всички спирки са обезопасени и дали общината планира да направи това. Няма отговор и на въпроса ни колко струва обезопасяването на една спирка.

Световна практика

Практиката по света показва, че колчетата и повдигнатите пътеки далеч не са единственият начин за обезопасяване на спирките. В някои градове в Белгия, например, в края на тротоарите са разположени бетонни пирамиди, високи около 30-40 см. Те са сложени на разстояние от около 2 метра една от друга. На места в САЩ пък самите спирки са на по-високо ниво от пътното платно и така дори кола да излезе от пътя и да тръгне към спирката, тя ще намали скоростта си, докато изкачи малкото наклонче.

В някои от европейските градове тротоарите са по-широки, спирките са по-навътре, а пред тях има велоалеи. Спирките в Лондон пък са обърнати с гърба към пътното платно, за да може, ако някоя кола се качи на тротоара, да се блъсне в преграда.

Проверка

Проверка на OFFNews показа, че списъкът с опасните спирки в София далеч не се свежда до въпросите обезопасени 26. Никакви предпазни мерки за чакащите пътници няма например на спирка "Бели Дунав" в кв. "Надежда", където четирима бяха блъснати от автомобил "Ауди" през ноември. Спирката е на улица, по която често шофьорите превишават скоростта, но това явно не е основание за поставянето на колчета или друг вид обезопасяване.

Спирката на ул. "Бели Дунав"

На спирката на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" постоянно чакат много хора. Те нямат видимост към идващите автомобили, заради будката за вестници, която е монтирана в самия край на тротоара. Шофьорите също нямат видимост към спирката. Много от хората излизат на платното, за да видят кога идва автобусът, който чакат, защото има реклама, която запречва видимостта им към таблото.

Освен това зад самата спирка има гараж, от който всеки ден влизат и излизат коли.

Спирка на "Евлоги и Христо Георгиеви"

На столичната улица "Опълченска" пък виждаме друг пример за опасна спирка. Няма колчета нито преди спирката, нито след нея, а тротоарът е широк не повече от 1,5 метра.

Спирка на ул. "Опълченска"

Това са само три от многото примери за необезопасени спирки на места със засилен трафик и рискове за безопасността на пътниците.

Опасен за пешеходците е и районът около НДК. Там само за 24 часа миналата година станаха 2 катастрофи на спирка. При едната от тях кола се качи на тротоара и помете възрастен мъж и внука му. За щастие, те оцеляха именно защото бетонните колчета са намалили скоростта на автомобила и са предотвратили по-тежък инцидент.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

11.12 2014 в 13:00

Някой обръщал ли е внимание на четирите трамвайни спирки по бул.Ал.Стамболийски, от кръстовището с бул.Константин Величков до спирка в началото на кв.Западен парк.
Направо си е късмет, че още няма сгазени от постоянно чакащите трамвая хора.
Движението в тази част на булеварда стана изключително натоварено и полицейските коли, автомобилите, маршрутките и такситата постоянно се движат по трамвайните линии около спирките.
Да не говорим за заетите две ленти от булеварда от постоянно паркиралите автомобили.
А най-голямия абсурд са паркоместа предоставени от Столична Община на казино, на самото кръстовище със сфетофар на бул. Ал.Стамболийски с бул. Вардар до трамвайната спирка в посока центъра.

09.12 2014 в 18:24

проблемът, уважаеми, е в начинът, по които шофира част от народонаселението, а не че спирките не са бункери. А ако искате, за по-голяма сигурност, може да направим и ровове пред спирките - със сигурност ще са по-ефикасни от колчетата. А пък ще се качваме в автобусите с малки падащи мостчета. Готино, а?!

09.12 2014 в 15:17

Трудно ми е да си представя как бетонно стълбче или метално колче спира движещ се обект с тежест 1 тон и отгоре.

Но често виждам майки с детски колички, които не могат да се качат или да слезнат, защото пред вратата има "обезопасително съоръжение".

09.12 2014 в 11:57

В България, за да се спесим ние -нормалните трябва да се оградим от ненормалните. Слагаме решетки на домовете си, на тротоари, на спирки. По разумно ми се вижда да има достатъчно сериозни наказания за престъпниците в това число и за шофьорите, които карат пили или със скорост далеч над позволената.

08.12 2014 в 14:51

870 075 лева раздели на 121 (26 спирки с колчета и 95 със легнали полицаи). Резултата е 7190, което пак е много. Предполагам заради легналите полицаи, което не е учудващо предвид цените на Цариградско шосе и "магистралите".

08.12 2014 в 13:01

От данните на общината излиза, че обезопасяването на една спирка струва 33 500 лв. Толкова пари за 10-те колчета отпред или д.за един легнал полицай? Да не ни вземат за малоумни?