Датата на изборите още не е обявена, официално не е започнала и предизборната кампания, но някой стараещ се да остане в анонимност вече похарчи десетки хиляди за възхвала на премиера Бойко Борисов във фейсбук.
9839 евро (19 223,04 лева). Толкова бяха платили към 8-ми януари за реклама в полза на премиера Бойко Борисов във фейсбук две Фейсбук страници - Vozhda и Zeitgeist България - за по-малко от три месеца. Интересното е, че сред модераторите на страниците има и македонци. Изглежда, че зад двете страници стоят едни и същи хора, твърде вероятно е това дори да е пиар агенция.
След скандалите с политическа реклама покрай избора на Доналд Тръмп и Брекзит, фейсбук пусна инструмента "Библиотеката с реклами". В него всяка изборна, политическа или свързана с национални въпроси реклама може да бъде идентифицирана и се вижда кой е платил за това. По този начин фейсбук се не носи отговорност за съдържанието, но взема парите за реклама.
Страницата "Победител" @Vozhda2021 излиза на шесто място в България по похарчени пари за политическа реклама в последните три месеца с €3305. Тя е създадена на 29.10.2020 г. Четирима от хората, които управляват страницата, са с локация в България, а двама - в Северна Македония. Те са избрали да не се виждат техните имена в социалната мрежа. Всички публикации представляват снимка на премиера Бойко Борисов с текст (меме) лозунг към нея, като "Можеш да спреш при възход, но не и при падение. #Borisov2021". В раздел "Информация" пише само "Граждани за демокрацията и европейския път на България!!".
"Победител" не отговори на въпроса кой стои зад организацията, зададен през чата на социалната мрежа.
Страницата "Сам срещу всички" отскоро не съществува, защото е изтрита. Но все още се пазят данните за похарчените пари за реклама - 1787 евро. Последната ѝ реклама, която вече е неактивна, е публикувана на 28 декември и е платена от потребител Vozhda (без цифрите). И "Победител", и новата страница на Вожда водят към сайта https://www.vozhda.org/.
"Сам срещу всички" също е използвал картинки с надписи (меме) като новата страница. В характера на меметата обаче се наблюдава сериозна промяна. Първите публикувани картинки, от 8 до 17 декември, са доста шеговити, като хуморът в тях определено е в ущърб на премиера.
След 22 декември фейсбук страницата претърпява внезапен "катарзис" и до края на месеца, преди да бъде изтрита, меметата изведнъж стават в подкрепа на Борисов. Примерно негова снимка и текст: "Премиерът, с който се гордеем! #Pobeditel2021". Същият тип позитивни за имиджа на премиера Борисов картинки, с негови цитати, се публикуват в оригиналната страница "Победител".
Страницата "Бермудският триъгълник" @Triugulnika е похарчила €3791 дадени за политическа реклама за последните три месеца, което я поставя на 5-о място сред всички, дали пари за политическа реклама, таргетирана за България. Един от модераторите (към 8 януари) е в Македония, а трима са с локация в България. Публикациите на "Триъгълника" са плащани от Zeitgeist България. Самата страница на Zeitgeist във Фейсбук е похарчила за самореклама €956. Zeitgeist е създадена на 20.10.2020 г., а дъщерната ѝ "триъгълна" страница на 7.12.2020 г.
В "Бермудският триъгълник" хуморът е подигравателен към политическите врагове на Борисов - президентът Румен Радев, лидерът на БСП Корнелия Нинова и Мая Манолова.
В страницата майка - Zeitgeist България - има два типа публикации. Първият са линкове към сайт за проучвания на общественото мнение. Едно от тях е озаглавено "Как оценявате работата на Министерството на здравеопазването?" Другите публикации са линкове към публикации в tribune.bg и 7dnisofia.bg. Главният редактор на tribune.bg Наталия Габарева заяви пред OFFNews, че медията няма нищо общо с Zeitgeist България и за първи път чува за съществуването на тези страници във фейсбук.
От пресцентъра на ГЕРБ заявиха, че нямат нищо общо с двете Фейсбук страници, не плащат за реклама във фейсбук и не са наемали агенция да ги поддържа.
Няколко факта подсказват, че зад тези страници във фейсбук и сайтовете им стоят едни и същи създатели. Домейните на zeitgeist-bulgaria.org и vozhda.org са купени през една и съща щатска компания регистратор, а собствениците им са избрали да останат анонимни. Прави впечатление, че са купени в два поредни дни - на 4 и 5 ноември миналата година. И двата сайта са създадени с използването на шаблони на израелската компания wix.com и използват техен хостинг в САЩ. На тях няма почти никаква информация за собствениците им и каква е целта на занятието им. Освен това двата сайта нямат регистрация в Google Ads и Google Analytics, което говори, че създателите им нямат интерес да ги развиват, а само да бъдат използвани за регистрация във фейсбук страниците.
"Zeitgeist България започна като местно политическо движение през 2019 г., фокусирайки се върху социалното съзнание и действията на общността. Скоро станахме признати като силна група от лидери. Привлякохме все повече хора, намерихме много съмишленици и дадохме глас и платформа на тези, които имаха нужда да бъдат чути.
Zeitgeist България води кампании, които насърчават реални решения на някои от най-големите предизвикателства пред обществото. Ние не вярваме, че нещата са такива каквито са и няма друг път напред. Гордеем се, че сме сила за положителна промяна."
Това е единственото съдържание на сайта на Zeitgeist България.
Същата е ситуацията и с vozhda.org. Единственият текст там (запазен е оригиналният правопис) е:
"Кампанията стартира
Ноември 1, 2020Преди 10 години, Бойко Борисов спечели позицията си на Премиер с обещанието да върне правителството на народа. От тогава той непрестанно се отплаща залоялността и вярата на народа.
Всеки ден ние осъзнаваме под какъв риск е държавата ни. Идните избори не са само битка за живот, те са битка за живота на всички нас - заедно - да спасим България. Нека бъдем сигурни, че Бойко няма да остане сам в тази битка".
Това, че сред модераторите на тези фейсбук страници има такива с локации в Северна Македония, е интригуващо. Съседите ни от години имат славата на едни от най-добрите интернет тролове. Сайтове с фалшиви новини, списвани от градове в Северна Македония, изиграха сериозна роля за избирането на президента Доналд Тръмп, а наскоро фейсбук свали няколко страници заради фалшиви медицински новини за коронавируса, поддържани в съседната ни държава.
Тъй като България е в състояние на пандемия, е ясно, че няма да има класическа предизборна кампания със срещи с живи хора, а войната за мозъците на хората и техните бюлетини ще се води в социалните мрежи, тоест предимно във Фейсбук.
Въпреки обещанията на социалната мрежа, все още е възможно спонсорираното разпространение на фалшиви новини, показа проверка на OFFNews.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)