Quantcast

Администрация с превишена скорост

Юлиан Христов Последна промяна на 22 март 2014 в 08:05 10349 3

Да са правоспособни водачи на МПС със стаж не по-малко от пет години и да притежават книжка категория D – това са част от изискванията за шофьорите в Националната служба за охрана (НСО). Тези условия обаче се оказват недостатъчни и не застраховат държавните гардове от нарушения на пътя. Оказва се, че за 2013 година те са се „отчели“ с 23 нарушения за превишена скорост.

Това показва справка на МВР за наложените санкции на служебни автомобили на държавната администрация и специализираните служби за 2013 година. От нея става ясно, че държавната администрация е отнесла 216 санкции, което вероятно не е новина. По-любопитното в случая са субектите, попаднали в обектива на пътните полицаи.

Без "буркан"

Автомобилите на НСО са със специален режим на движение. В този смисъл законът им дава известни привилегии и ако бъдат заснети от камера на Пътна полиция с превишена скорост, но съответно с пусната сигнална лампа, гардовете обикновено избягват санкции.

От справката обаче става ясно, че цитираните 23 случая не попадат в тази хипотеза. Тоест, дори и да са били по служба, въпросните автомобили са се движили без включени светлини или звуков сигнал.

В същото време от НСО признават участието си в 27 катастрофи, като обаче само 7 от тях са станали по вина на техни служители. Освен че са глобени от Пътна полиция, съгрешилите шофьори са отнесли и наказания от шефовете си. Тъй като службата е военизирана и няма собствен закон, наказанията са налагани по реда на закона за отбраната.

"Дисциплината" на НСО на пътя често е причина Службата да влиза в статистиката на КАТ, особено когато возят държавници. 

През 2010 година лек автомобил „Мерцедес" на НСО, в който се вози и тогавашният министър на отбраната Аню Ангелов, предизвика катастрофа в София на бул. „България“, при която пострада дете. Същата година автомобил от кортежа на президента Георги Първанов причини катастрофа край Ловеч. Автомобилите, ескортиращи държавния глава, навлязоха в насрещното движение и засякоха бус, като го изтласкаха от пътя.

През 2011 година две коли на НСО от кортежа на Бойко Борисов се удариха странично с автомобил при разминаване. Инцидентът стана на път от Годеч за София и се размина без пострадали. По случайност тогава експремиерът не е шофирал. Практиката на Службата показва обаче, че често няма конкретна забрана за това кой да сяда зад волана на автомобил от НСО. 

Класация на „бързащите“ чиновници

Останалите спецслужби имат значително по-малко нарушения. ДАНС са нарушили ЗДвП, но само за януари 2014 г. вече имат две наложени санкции. Военното разузнаване пък е спипано само два пъти от пътните полицаи, а прокуратурата – 4 пъти.

Първенец по наказания по ЗДвП всъщност се оказва МВР. За миналата година ведомството само си е наложило 27 санкции. Всъщност по-големият брой нарушения на служители на МВР се дължи на факта, че в тази бройка влизат и Областните дирекции, пожарната и Главна дирекция „Национална полиция“.

На шофьори от централната администрация на МВР са наложени 11 глоби.

Неотложни задачи явно са имали и от Агенция „Митници“, които са хванати в нарушения цели 10 пъти. Депутатски шофьори пък са отнасяли глоби 13 пъти.

Шофьори на Министерски съвет са санкционирани едва 6 пъти за превишена скорост. Статистиката от 2014 година показва, че правителствени шофьори не са глобявани. Това означава, че след появилите се в медиите видеоклипове за масово нарушаване на закона от шофьори на правителствената администрация, полицията не е взела съответните мерки.

Като цяло министерските автомобили не са сред дисциплинираните. Министерството на околната среда и водите е отнесло две глоби, военното министерство – една, здравното – 5, Министерството на културата – 2, на транспорта – 3, финансовото – 2 и социалното – 1. Министерството на физическото възпитание и спорта и земеделското министерство са глобявани по три пъти.

В класацията с бързащите чиновници се открояват и някои по-екзотични случаи. Горските стопанства не зачитат особено ЗдвП, вероятно заради характера на работата им, който е най-вече офроуд. От пътната полиция за 2013 година за неспазване на закона са глобени две териториални поделения на „Държавно горско стопанство“. Глобени също са също и горското стопанство в гр. Връбница (1 път), във Велики Преслав (3 пъти), Регионалната дирекция по горите-Шумен (1 път) и три горски стопанства.

По една глоба са отнесли почетното консулство на Исландия и центровете за спешна помощ във Видин, Шумен и Белоградчик.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.03 2014 в 08:20

Лошо планиране - това показва всичко това!

дали ще караш с 200 или със 150, София-Бургас ще "спестиш" 30мин.
Щом си опрял до тия 30мин. то явно не е мислено.

22.03 2014 в 08:15

Лошо планиране - това показва всичко това!

дали ще караш с 200 или със 150, София-Бургас ще "спестиш" 30мин.
Щом си опрял до тия 30мин. то явно не е мислено.

22.03 2014 в 08:14

Лошо планиране - това показва всичко това!

дали ще караш с 200 или със 150, София-Бургас ще "спестиш" 30мин.
Щом си опрял до тия 30мин. то явно не е мислено.