Депутатите предложиха куп мерки срещу войната по пътищата - до 130 км/ч по магистралите, по-строг контрол при фишовете

Книжката да се отнема при превишаване на скоростта с над 40 км/ч, иска МС

Кристина Минчева 09 април 2025 в 17:59 2807 6
Гроздан Караджов

Снимка БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов в комисията по транспорт и съобщения

Парламентарната комисия по транспорта и съобщенията прие на първо четене законопроектите за промени в Закона за движението по пътищата. Част от промените предвиждат максималната скорост по магистралите да бъде 130 км/ч, а не 140 км/ч, както е сега, общините да закупуват камери, с които да могат да следят и снимат нарушения, направени на тяхна територия, а нарушителите, които системно избягват да получат фишовете си, да бъдат спирани от движение по пътищата. 

По-рано днес председателят на комисията Кирил Добрев от "БСП-Обединена левица" заяви, че ще се проведе извънредно заседание на комисията по транспорт и още в петък законопроектите ще бъдат обсъдени на първо четене в пленарна зала. Добрев се оплака, че заради процедурни хватки и удължаване на работното време на парламента четири пъти е отменял заседание на комисията.

Законопроектите са внесени в деловодството на Народното събрание през декември 2024 г. от Министерски съвет, "Възраждане", ГЕРБ, "Продължаваме промяната-Демократична България", но те се разглеждат от комисията едва днес - седмица след като 12-годишната Сияна Попова загина при катастрофа на 31 март на пътя между селата Радомирци и Телиш, област Плевен. Бащата на Сияна Николай Попов обяви, че ще се бори повече нито едно дете да не загине по пътищата.

Какво предвиждат законопроектите?

Предложенията на "Продължаваме промяната-Демократична България" са насочени към намаляване на административната тежест, повишаване на връчването и контрола, улесняване на гражданите чрез елиминиране на всички стикери от предното стъкло на автомобила и заменянето им с автоматизирани справки в централизирани регистри, възможността за заплащане на глоби онлайн без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено, намаляване на рецидивистите на пътя - като се въвежда задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от 5 невръчени такива.

Законопроектът въвежда и задължение за публикуване на данни за извършените нарушения, съответно за съставените актове, фишове, електронни фишове и наказателни постановления. Въвежда се и право на служебен електронен достъп на държавни органи и други лица, обработващи ги по закон, до данните за административните нарушения на водачите. Законопроектът е внесен от Божидар Божанов от ДБ. 

Вторият законопроект на коалицията, внесен от Явор Божанков от ПП, засяга полевите тестове. Той смята, че значителна част от полевите тестове дават фалшив резултат, затова предлага, докато се чакат резултатите от кръвния тест, книжката на водача да не се отнема, нито да се свалят табелите на автомобила. 

Божанков е предвидил и временна административна мярка, за да се избегне опасността нетрезвен водач да е зад волана - до 72 часа без право на шофиране. Именно последното предложение провокира най-много критики в комисията, поради което стана ясно, че ще се направят промени между първо и второ четене. 

"Възраждане" предлагат НАП да могат по-бързо да реализират автомобилите, които задържат, когато бъдат хванати пияни или дрогирани шофьори по пътищата у нас. 

ГЕРБ предвижда общините да закупуват камери, с които да могат да следят и снимат нарушения, направени на тяхна територия от водачите. Ако нарушението е заснето с общинска камера, ГЕРБ предлагат 70% от санкциите да постъпват в бюджетите на общините.

Остава на дневен ред идеята длъжностни лица на общината или района, при извършване на административни услуги на гражданите да могат да им връчват електронни фишове за наложени наказания, издадени от МВР.

Предлага се още при спиране за проверка органите на МВР освен документите на водача, да проверяват и тези на пътниците, както и да им връчват невръчените електронни фишове.

Част от основните текстове, внесени от Министерски съвет през декември 2024 г., предвиждат пътните полицаи да могат да контролират трафика с немаркирани коли. Изискването е служителите да са униформени. Предлага се и максималната скорост по магистралите да стане 130 км/ч. В момента тя е 140 км/ч., както и 17-годишните да могат да шофират с придружител.

От Министерски съвет предлагат още при превишаване на скоростта с над 40 км/ч в градска среда и с над 50 км/ч в извънградска нарушителите, освен глоба, да нямат право да шофират за определен период от време - при нарушения в града глоба от 600 лв. и забрана за шофиране два месеца, при тези извън града - глоба от 700 лв. и лишаване от шофьорски права за три месеца.

В началото на седмицата граждани, неправителствени организации и родители на деца загинали при катастрофи се събираха на протест под надслов "аз съм Сияна". В деня на протеста шефът на АПИ заяви, че ще си подаде оставката, "ако всички я искат".

Днес "Продължаваме промяната" призова министъра на регионалното развитие Иван Иванов да освободи председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев. Иванов обаче поиска освобождаване на двама ръководители в АПИ, но не и на директора ѝ.

Според неговото виждане с постовете си трябва да се простят шефът на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" и началникът на отдел "Инвестиционно-ремонтни дейности" в Областно пътно управление - Плевен.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1905

    6

    ddd1

    10.04 2025 в 07:59

    А кога ще си преразгледат лимитите на скорост по пътя правени по бай Тошово време??

    1905

    5

    ddd1

    10.04 2025 в 07:57

    Още от едно време тировете трепят хора по пътищата заради нескопосаната им пътна мрежа, те тръгнали да си го изкарват на нас..

    3537

    4

    Деспин Митрев

    09.04 2025 в 23:44

    Толкова е просто - тъй като не могат да поддържат пътя, сега дигат пушиляк, че правят нещо. При това по стар бай-ганьовски тертип засягат тези, които се оплакват: видите ли - по-лошо става за вас, мълчете си! На този принцип работят и полиция и прокуратурите и административните съдилища! Със щанга в главата обаче и със жалби до ЕК, ЕП (кой в каквото владее по-добре) нещата ще се променят :)

    -500

    3

    manny

    09.04 2025 в 23:18

    "Книжката да се отнема при превишаване на скоростта с над 40 км/ч, иска МС"

    Хахахаха
    Чак човек започва да се чуди кои са най-големите тъпаци в ЕС.
    Абе я тогава да ви питам като сте такива умньовци...

    Защо след като глобите са ви по-големи (и незаконни) от тези в Германия, не сте започнали да карате като тях?
    И още един...

    Защо след като най-малко катастрофи стават по магистралите, умньовците щели да въвеждат "средна скорост" и "намаление на максималната скорост".
    За да намалявате максимално допустимата скоросто единственото обяснение е че не можете да си поддържате "магистралите".

    И още един въпрос... Как румънците откриват 200км магистрали тази година и плащат по-евтини винетки от вас, a нямат тол такси?
    И всъщност коя държава има пътен данък, винетки ииииииииии тол такси????

    13905

    2

    gallinula

    09.04 2025 в 20:59

    От няколко дена 100% от времето на телевизии и говорещи глави е заето от тази тема. Демонстрира се голяма активност. Обърнете внимание - 100% от предавания, анализи и сутрешни блокове! Други теми и проблеми няма. Явно ни вземат за големи балами. Не че и досега не са, но това вече минава всякакви граници.

    7000

    1

    Неук

    09.04 2025 в 18:48

    Предлагам скорост по Магистралите 80 км/ч. По първи клас пътища 60 км/ч, в града 40 и обособените зони 10. Само за МПС. За онези тротинеткаджии и велосипедисти ( по-добри ) - без ограничения - те трудно ще нарушат скоростта по магистралата - до тук с гаврата.
    В цял свят като видят къде е проблемът го решават, а не създават два нови. Всяка една статистика сочи, че по магистралите смъртността е в пъти по-ниска от другите пътища. Навсякъде се вижда, че не скоростта е причина, а неадекватността на шофьорите, алкохолът, наркотиците и най-вече неподготвеността и арогантността им. Но никой не отчита колко от произшествията са станали заради инфраструктурата. А е ноторно, че тя е причина за 75 % от тях. Никой не пише акт за дупката счупила колата, а пишат за несъобразена скорост. Защото ако напишат, ще съдят до дупка кметовете и АПИ, а те са НАШИ ХОРА.
     
    X

    Протестът през погледа на Gen Z репортерите на OFFNews