Бизнес хората ще ви кажат, че всеки бизнес е близко до хората. За социалното предприемачество това важи в пълна сила. Ако не гориш в идеята, ако нямаш смелостта да присвиеш очи, казвайки „Еврика!“, когато всъщност е трудно, по-добре е да не се захващаш.
Предприемачеството
Ако питате Ани, програмен директор в Български център за нестопанско право (БЦНП), предприемачеството е начин на възприемане на света. Гледната точка, която насочва мисълта към решението, а не към проблема. И хъсът, с който всяко действие е активна крачка към решението, и с който малките препятствия по пътя стават възможности да докажем, че решението си струва. Ани в момента ръководи програмата за социално предприемачество на БЦНП, която е в своето 9-то поредно издание. През програмата са преминали повече от 170 организации, подкрепени да започнат социален бизнес, който да помогне постигането на кауза им.

Ани по време на журирането в конкурса „Най-добър бизнес план на НПО“
Български център за нестопанско право (БЦНП) е организация, която подкрепя хората в България да могат свободно да се сдружават и да работят заедно за обществено полезни цели. В едно демократично общество гражданските организации са важен елемент за позитивна промяна и основната мисия на БЦНП е да помага организациите в България да работят по-успешно, като намират и прилагат решения на значими за всички ни обществени проблеми всеки ден. Това прави гражданските организации „идеалните социални предприемачи“.
Освен да развива програма за социално предприемачество, преди 4 години БЦНП стартира и собствен предприемачески проект: Къщата на гражданските организации. Проблемът: организациите често нямат достатъчно ресурс да си позволят самостоятелен офис, още по-малко на централно място в София. Проблем е и че липсва едно място – физическо пространство, където организациите да знаят, че могат да срещнат други себеподобни, да намерят подкрепа от съмишленици, да направят събитие, работна среща или друго и да се чувстват като у дома си. Всъщност, Къщата решава този проблем. Разбира се, не за всички. През 2019 г. 14 граждански организации обитават Къщата – в самостоятелни офиси и споделеното работно пространство.
Доверието
Доверието е ключов фактор за реализирането на една идея. Колкото и добро решение да сте измислили, ако никой не повярва в него, е много възможно решението да остане само добра идея. Когато гражданските организации стартират социален бизнес именно доверието е техният основен капитал: доверието на техните партньори и дарители, на сподвижниците, на общността, с която и за която работят.
„Помня откриването на Къщата. Бях още доброволец в БЦНП и бързах след работа за събитието с едно цвете в ръка – още стои снимката ми оттогава на таблото в Къщата. Всъщност, БЦНП беше първата гражданска организация, която срещнах в живота си и начинанието Къщата на гражданските организации беше още един сигнал за мен, че има дейни хора в България, които не чакат промяната да се случи, а я случват самите те, обединени около общи идеи.“
Таблото с обитатели и приятели на Къщата
Къщата на гражданските организации е споделено пространство за работа и сътрудничество между активни хора и организации. Самостоятелни офиси или коуъркинг, зали за срещи с интересни личности и събития, които променят света ни - Къщата е място, където ще намерите всичко под един покрив.

Среща на общността в Къщата, ноември 2019 г.
Активизмът
Активирането на гражданска енергия е същинската мисия на Къщата. Освен подкрепата за организациите, пространството за работа и срещи цели именно това – обмяна на идеи, намиране на нови решения, нови съмишленици и съдейци. През 2019 г. в Къщата са проведени над 140 събития, с почти 1400 участници и повече от 40 сътрудничества в името на смислени каузи.
За срещи между активни граждани-студенти и активни граждански организации се отваря Къщата през тази година. Защото има проблеми за решаване и активирането на подкрепа от младите, търсещи хора, създаването на доверие у тях, че има организации, на които им пука и всеки ден работят за положителна социална промяна, е важно, ако общото решение, към което се стремим е здраво и обединено гражданско общество.

Среща от поредицата „Вихрогонци“
Печалбата на Къщата на гражданските организации, както и на всеки друг социален бизнес на гражданска организация, не се измерва в пари. Често, паричната стойност на печалбата (ако изобщо има такава) не е значителна. И винаги се инвестира обратно в дейността на организацията. Всъщност, истинската печалба е целият процес – който провокира нови форми на подкрепа за организацията и нейната кауза, доверие и нови съмишленици, които стигат до организацията благодарение на конкретен продукт или услуга.

Сесия по дигитален маркетинг в обучителната програма на Къщата, 2018 г.
Истинската печалба за БЦНП благодарение на Къщата на гражданските организации са срещите, общуването, подкрепата едни на други и хората, които попадайки в Къщата или дори минавайки по тротоара, разбират, че има активни граждански организации и място, където могат да са част от пресичането на предприемачеството като гледна точка към света, доверието като незаменим елемент на успеха и активизма като ключ към напредъка.

Надя Христова - Надето започва като доброволец в Къщата през 2017 г. Тя е потребител от Дневен център за хора с интелектуални затруднения „Светове“ на Фондация „Светът на Мария“. Заниманията в Къщата са част от нейната трудова практика, а през 2019 г. вече е един от служителите на Къщата.
Този материал е част от проект „Граждански Хъбове в университети: активизиране на гражданската енергия в подкрепа на гражданските организации“ (ACF/61), изпълняван от Български център за нестопанско право с партньорството на фондация „ОФФ Медия“ и финансиран от Фонд Активни граждани България (https://www.activecitizensfund.bg/) по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021.











































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години