Две критични точки за следващия образователен министър: европарите и учебниците

Александра Маркарян Последна промяна на 02 май 2017 в 12:34 1579 0

Най-малко две области с наследени проблеми, които искат спешно решение, ще завари новият министър на образованието: проблемите с Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и забавянето на процедурите при учебниците, което може да доведе до това наесен част от учениците отново да започнат годината с материали в PDF формат.

И в двете области направихме максимума, отчете днес служебният министър на образованието проф. Николай Денков на заключителната пресконференция, която даде с екипа си. Той обяви, че е изпълнил задачите си в четирите си приоритетни области: оперативната програма, обновяването на научната стратегия, промените в Закона за академичния състав и подготовката на училищните изпити, и посъветва наследника си да спазва начертания от него път или "да си носи отговорността".

Предложихме обновена версия на Стратегията за научни изследвания, която трябва да бъде приета до края на юни от Народното събрание, в противен случай ще има рискове, свързани с Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", посочи Денков.

Според него работата му по отношение на оперативната програма - спирането на конкурса за фирма за оценители заради занижени от предишния екип критерии, набирането на оценители без фирма-посредник и изготвянето на план за действие по програмата - облекчава значително ситуацията, пред която ще бъде изправен следващият управленски екип.

Планът описва какво и кога трябва да се направи. Ако се изпълнява, до няколко месеца замразените средства могат да бъдат освободени, посочи Денков на заключителната си пресконференция днес.

Той обърна внимание и на друг проблем, посочен от Европейската комисия - по твърде много проекти МОН е едновременно бенефициент и управляващ орган, тоест едновременно усвоява европейското финансиране и контролира как са похарчени парите. 

За преодоляването на очевидния конфликт на интереси проектите трябва да бъдат изведени от МОН. Заложили сме го в плана. Следващият екип да си носи отговорността, ако реши да го промени, каза Денков.

Той припомни, че предложените от него промени в Закона за развитието на академичния състав предвижват въвеждането на минимални изисквания за академичното развитие, механизми за установяване и сакнциониране на плагиатството и коментира, че приемането на предложенията от НС би повишило нивото на преподаване във висшите училища и би стимулирало качествените научни изследвания.

Министърът призна, че МОН е "едно от най-всеобхватните и трудни министерства" и че екипът му е трябвало да следи едновременно изпълнението на 35 дейности.

Служебният министър увери, че има напредък по всички тях.

На въпрос за напредъка по отношение на учебниците той заяви, че екипът му е съкратил максимално сроковете по процедурите до окончателното одобрение и каза, че на 15 септември всички ученици ще имат "материали", по които да работят.

Закъсненията касаят учениците във втори, шести и осми клас.

Издателство "Просвета" внася 67 проекта за нови учебници по всички предмети за трите класа, 17 от тях са за второкласниците, 27 - за шестокласниците, 23 - за осмокласниците.

От издателството са убедени, че учебниците ще бъдат готови в точно определените от МОН срокове.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !