Това е четвъртата част от дуела в писма между либерала проф. Евгений Дайнов и консерватора Тончо Краевски.
Предишните писма можете да прочетете тук:
Дуел в писма I. Евгений Дайнов към Тончо Краевски: Правилата на мускетарите
Дуел в писма II. Тончо Краевски към Евгений Дайнов: Либералният проект е Вавилонска кула
Скъпи Евгений,
Не зная поради що си усетил у мене гняв. Не казвам, че не се гневя, но и не мисля че съм по-гневен от нормалните хора.
Инак, правилно си усетил Тъмната страна. Аз няма как да не бъда на Тъмната страна, при положение че поставям под съмнение 230-годишните постулати на Френската революция, либералния индивидуализъм и общо взето - на Просвещението.
Логично, от другата страна на просвещението стои мрака. Но аз никога не ще върна нито хората, нито самия себе си към времето на “средновековната безпросветност”, не се бойте. Либерализмът е неизбежен - както комунизма, райха, халифата и останалите универсални идеологии.
Аз правя друго, моят стремеж е да просветя хората за Просвещението, да озаря мрачните му кътчета, за които не пишат в учебниците и за които не снимат филми; всички онези тъмни ъгли, които няма как да видим, заслепени от блясъка на успехите му, точно както хората в Русия не са могли да надникнат в подземията на ЧК, а немците е нямало откъде да разберат какво става в Аушвиц. Един твой колега измисли онзи ден чудесно име за хората като мен: контра-будители. Едно е да си контрапросвещенец или контрареволюционер, защото това са чужди и универсални понятия, но съвсем друго е да си “контра-будител”; това е някак по-българско, по-нашенско, а не универсално, затова ми харесва. Само остава и да е написано правилно на български, тоест слято, а не по английското правило, но нейсе.
По въпроса с равенството… Не зная защо либералите сте толкова обсебени от равенството, честна дума. Сякаш ако няма равенство, животът ще се изпълни с постоянно насилие и тирания. Моите наблюдения от четенето на история сочат обратното - йерархиите създават мир и благоденствие, егалитаризмът създава война и опустошение. Ти ме чу да казвам, че няма политическо равенство на една конференция в Нов български университет преди година и половина. Явно така съм ви втрещил, че оттогава насам проф. Антоний Тодоров (който се държа много добре и уважително с мен тогава), не пропуска случай да напише някъде, че (о, ужас) Тончо Краевски не вярва в равенството. Възмутената реакция на всички ви беше реакция на религиозни хора, не на учени. Просто стане ли дума за равенството, демокрацията и още няколко такива светини, вие забравяте че сте политолози и мигом ставате жреци. Това определяне на сакрални идеи, които не могат да бъдат критикувани, не е никак просвещенско и кантианско от ваша страна.
Сега ще обясня какво имах предвид. Аз съвсем не исках да кажа, че съм “против” равенството. Когато си учен, не можеш да си позволяваш оценки - какво трябва и какво не трябва да бъде. Когато си учен, говориш предимно в дескриптивен (описателен) смисъл и по-малко в прескриптивен (предписващ). Аз не вярвам в равенството дескриптивно погледнато. Не го виждам в историята на обществото, не го виждам дори в модерната либерална демокрация. Мога ли аз да бъда политически равен на министъра на здравеопазването например? Мога ли да бъда политически равен на бизнесмените, които даряват пари на партиите в предизборни кампании? Мога ли да бъда равен на авторитетния философ, който съветва политиците?
Очевидно е, че всички ние упражняваме много различна власт и влияние - както формално, така и неформално. Равенството е фикция на либералната философия, точно както диктатурата на пролетариата е фикция. Това е идеал, който никога няма да бъде осъществен, но през това време всичко сторено в негово име може да бъде оправдано; чрез него се легитимира и определен политически и икономически елит, което пък води до неравенство в името на равенството. Как беше: войната е мир, свободата е робство, невежеството е сила. “Всички сме равни” е официалната измама, както би казал Оруел.
Понеже не вярвам в политическото равенство, ще ти кажа в какво вярвам. Вярвам, че хората са равни в едно единствено нещо, което ги свързва (и разделя) отвъд политическите им права, богатството, интелекта и телесложението. Равно свободни са. Но не свободни по силата на конституционните си права (които инак са прекрасно нещо), не дори благодарение на Хартата за правата на човека и на съда в Страсбург. Тези права и свободи са хубави, но са измамни; те утре могат да бъдат обърнати срещу теб. Това, което не могат да ти вземат никога е екзистенциалната тежест на свободата с която си роден и която си наследил от прародителите си от началото на вековете. Свободата, с която изпитваш света като субект, а не като обект; живата свобода, която имаш независимо от конституцията или от съчиненията на Кант; интимният размисъл, в който можеш да останеш верен на себе си, дори когато светът има силата да те смаже и превърне в някой друг. Това е единствената истинска свобода и само в нея всички хора могат да бъдат равни. Всичко друго е политика, политиката предполага група, а групата предполага неравенство.
Поздрави,
Тончо
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
25665
3
08.11 2018 в 22:43
6000
2
07.11 2018 в 17:47
11671
1
06.11 2018 в 22:30
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?
yoghurt
Дончева: Пеевски беше пробутан на Царя. Той сам се изтегли - щом видя, че няма интерес от НДСВ
Constanza
Граната избухна на парти в Хърватия: Уби един, рани 4-има