Георги Лозанов: Обвиненията срещу СЕМ подгряват атмосферата за нов медиен закон

Последна промяна на 13 септември 2013 в 13:30 3957 9

Председателят на СЕМ доц. Георги Лозанов Снимка: БГНЕС

 

Вчерашните критики към Съвета за електронни медии, БНТ и БНР в пленарната зала имат за цел да подгреят атмосферата за нов медиен закон, коментира председателят на медийния регулатор доц. Георги Лозанов пред OFFNews.

"То даже бе изречено от Мартин Захариев (депутат от Коалиция за България - б.а.) пряко. В това няма нищо лошо, стига законът да не се готви с цел да се направят поредните кадрови размествания, а да е с нова философия за цифровата ера. Но той може да се пише само в ситуация на голямо обществено доверие към парламента, за да се постигне професионален и обществен консенсус", смята шефът на СЕМ.

По време на отчета на СЕМ вчера Татяна Буруджиева (Коалиция за България) нарече регулатора "брадясал, мухлясал и прашасал" и го обвини в липса на адекватен контрол над обществените радио и телевизия, които не оправдавали държавната си субсидия. (Подобни критики бяха отправени отново от депутати през юли т.г.) СЕМ бе критикуван дори за забавянето на цифровизацията - нещо, което е изцяло извън юрисдискцията на съвета (виж по-долу).

"От парламентарна трибуна, която е най-високата политическа институция в държавата, не може да се задават предписания, поръчки, претенции по отношение на медиите. Защото смисълът на разделението на властите е това", посочи отново той. Според медийния експерт има загнездена убеденост, че който постигне парламентарно мнозинство, може да го използва като база за влияние върху медиите. "Това е демократично отклонение, която през прехода отново и отново се рециклира. Все се надявам най-после да спре тази нагласа, но тя има все по-устойчиви прояви", е неговият извод.

Лозанов определи като "жанрово неразбиране" очакванията на депутатите към неговия доклад. "Според закона ние на всеки шест месеца публикуваме отчет за нашата дейност, а се оказа, че те очакват доклад за развитието на медиите. Това е друго. Може да изготвим такъв експертен доклад, но засега законодателят не е поставил такова изискване", каза председателят на СЕМ. 

Ако предишното бе жанрово неразбиране, неразбиране на правомощията според него са критиките, които СЕМ отнесе за забавяне на цифровизацията и скъпата й реклама с държавни пари. "Това е далеч от нашите правомощия. Ние сме програмен, не далекосъобщителен регулатор (какъвто е Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) - б.а.). Въпреки това преди една година направо една широка дискусия с международно участие тъкмо за да анализира и припомни всички проблеми по цифровизацията".

"Говоренето от политическата трибуна и от политици не позволява опити за предписване на поведение на медиите и регулатора. Неслучайно основните говорители (Татяна Буруджиева и Мартин Захариев - б.а.) са хора, които са отскоро в ролята на политици и са със самочувствие на ескперти. Но те трябва да носят отговорността на новата си роля", разсъждава върху вчерашната сцена в пленарна зала председателят на СЕМ. 

Защо се бави цифровизацията?

Забавянето на прехода към цифрова телевизия бе обяснено от управляващите с отложения втори конкурс за декодери за бедните заради очакван отговор от Еврокомисията за положителна санкция на тази процедура.

Според експерти обаче причините са по-сериозни. От една страна, изграждането на новите мрежи за цифрово излъчване е закъсняло с години. Има съмнения, че немалка част от хората без договор с кабелен оператор може да останат без ефирна телевизия след 1 ноември заради недобро покритие на цифровия сигнал.

Дамоклиев меч, който виси на цифровизацията, е и заведеното дело срещу страната ни дело в Европейски съд в Люксембург. То е заради опорочените конкурси по раздаване на лицензи и може да навлече на бюджета сериозни финансови санкции. Според констатацията на Еврокомисията, вместо да създадат конкурентна среда, конкурсите за мултиплекси са довели до монопол в сектора.

 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

18.09 2013 в 15:35

Отдавна трябваше да се направи нов закон и СЕМ да се изхвърли в този му вид. Не може БНТ и БНР които получават парите си от държавата да злословят срещу нея. Състава на СЕМ е нагласен от ГЕРБ и подържа тяхната кауза. СЕМ трябва да следи всички телевизии как работят и всичко което е в ущърб на народа да се пресече о време. Такива журналисти като Шекерова не само да и подпалват колата, а нея трябва да изхвърлят извън борда на журналистиката, както и тези които избягаха от БТВ и отидоха в НОВА. Трябва да се постави таван на заплатите в частните медии, а не както е сега да им се дават страхотно високи заплати. В противен случай трябва данъка на тези заплати да се увеличи няколко пъти. НЕ МОЖЕ НАРОДА ДА ГЛАДУВА , А ТЕ СЪС СВОИТЕ МРЪСНИ ЕЗИЦИ ДА ИМ СЕ ПЛАЩА ПОВЕЧЕ ОТ ПРЕЗИДЕНТА.
ПРЕДЛАГАМ НА ВСИЧКИ ОТ ВИДА НА ШЕКЕРОВА ДА СЕ ПРЕДПРИЕМАТ ЗАПАЛВАНИЯ НА КОЛИТЕ ИЛИ АКО НЯМАТ САМИТЕ ТЯХ.

14.09 2013 в 21:42

Че сем са пристрасни и необективни, а и крайно непочтени, е всеизвестно и не от днес и вчера! А че в информационните екипи и на екран в БНТ и пред микрофона на Хоризонт работят папгали, които нямат и микроскопична капчица достойнство, не подлежи на никакво съмнение, както и това, че през последните години преди изборите т.г. те лижеха ... и опипваха "мускула" на тиквата и на неговите първи помощници! Това не се забравя, както и че, през всички години на прехода, те най-безцеремонно лъжеха хората, че всичко се прави за доброто им, а се оказа точно обратното!!!!. Ако някой си е въобразил, че държавата не е на едни от партиите, а на други и не на българския народ, значи в главата му и с трън да завъртиш, нищо няма да закачиш!

13.09 2013 в 22:16

http://e-vestnik.bg/18001

продължение:

Когато „24 часа” и „Труд” бяха продадени,
а новите издатели Огнян Донев и Любомир Павлов показаха някаква, макар и малка независимост, веднага срещу двамата бяха повдигнати по две обвинения, сложиха им гаранции по 500 хил. и 200 хил. лева, натискаха ги около година, докато си продадат вестниците и тогава снеха обвиненията срещу тях. И новият купувач и досега се крие и не се знае кой е. Но очевидно е купувач, подпомогнат от властта на Борисов.
Тогава нямаше храбри декларации на медии и журналисти. Дори в новините представяха като нещо нормално, че издателите на два от големите български вестници са под гаранция, не се коментираше дори.
Загриженост за свободата на словото в България по един или друг повод проявяваше главно организацията „Репортери без граница”.

Самият Борисов през 2010 г. разпрати писмо до медиите, в което той, разсърден от обвинения на Първанов срещу него, искаше главните редактори и шефове да отговорят дали той им оказва натиск. В отговор заваляха декларации от шефовете на БНТ, на телевизии, радиа, вестници, в които те казваха, че никога не им е оказвал натиск. Тонът беше, като че ли те рапортуват (виж тук) Тогава само шефката на новините на Би Ти Ви каза, че има натиск, без да навлиза в подробности. Даде пример за модерната цензура, според термина на Би Би Си. Тя се състои в това, че властимащите отказват участия в телевизионни предавания и телевизии, които ги критикуват.

А самият Борисов безпардонно обясни как оказва натиск –

„Пращам им гадни есемеси”,

каза той в интервю пред „24 часа” (виж тук). Не само. Не са един и двама свидетели, как Борисов звъни по вестници и телевизии, настоява, сърди се. В същото интервю признава, че освен есемеси се обажда раздразнен по най-дребни поводи в телевизии, за да коригират нещо в новините.
В общуването си с журналисти беше арогантен, многократно ги пъдеше, караше им се. През юни 2010 година например репортерката на Нова ТВ Мария Цънцарова попита премиера дали може да се овладее цената на газа. Тръгвайки си, Борисов каза: “Точно на тебе знаеш кога ще ти отговоря…”. С нищо непровокирано ругателство.
При включване по телефона в сутрешен блок на бТВ Борисов се скара на водещия, че показва на екраната карикатурите с него от в. „Сега”. Скара се на друг водещ в Нова ТВ, че му показвали неподходяща снимка.
През септември 2012 при посещение в Бургас Борисов каза на журналистите “Къде пише, че трябва да ме питате каквото ви дойде на акъла?” И т. н. примери много.

След края на правителството на Борисов, медиите не дадоха оценка за управлението му. Докато той беше на власт, те волно или неволно, поради обслужващата си роля, прикриха реалното състояние на икономиката. Хората не разбраха какво се е случило и какво ги чака. Сега попарата ще я сърбат всички.
Когато Борисов подаде оставка, за няколко седмици се почувства свобода в телевизиите. Изведнъж в предаванията влязоха хора, които рядко или никога не се бяха появявали в студио и започнаха да говорят неща за Борисов, които за последните години никой не беше чувал. Водещите на моменти дори гледаха втрещени и не вярваха на ушите си. Тази свобода бързо затихна и нещата полека бяха овладени. Сега се говори по-свободно, отколкото по времето на Борисов. Медиите са опозиционно настроени (с изключение на вестниците на Пеевски), за разлика от преди. Но има има и политически пристрастия. Тук и там в предавания валят жестове към Борисов и ГЕРБ. Това се вижда при Кулезич, Кеворкян, Цветанка Ризова, Лора Крумова. За компетентност на водещи и репортери пък дума да не става, това е цяла болна тема.

Медиите у нас са още неспособни да се държат обективно и безпристрастно. Дълъг път имат да извървят. И засега не става по-добре, а по-зле.

13.09 2013 в 17:09

Явор Дачков отдавна му знаем новата краска, та да подкрепя такива статии. Плюс това да не се прави, Слави не спря да се гаври с Бойко, с Костов, с много други (всики освен ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ), а той имаше прилична популярност тогава.

Колко храбри БНТ, СЕМ и независими журналисти…
"Сега се говори по-свободно, отколкото по времето на Борисов. Медиите са опозиционно настроени (с изключение на вестниците на Пеевски), за разлика от преди. Но има има и политически пристрастия. Тук и там в предавания валят жестове към Борисов и ГЕРБ. Това се вижда при Кулезич, Кеворкян, Цветанка Ризова, Лора Крумова."

Абе, пълни глупости.

13.09 2013 в 17:07

Много сте го закъсали, парцал "Сега". Понеже никой не ви купува, налазихте нормалните медии. Имам предложение - издавайте си вест... парцала на тоалетна хартия, ще има по-голям тираж...

13.09 2013 в 16:43

Колко храбри БНТ, СЕМ и независими журналисти…
http://www.glasove.com/kolko-hrabri-bnt-sem-i-nezavisimi-zhurnalisti-28054#

Какво се промени?

По-рано Пеевски беше част от управлението на ГЕРБ, връзката между Доган и Борисов. Медиите на Пеевски бяха пропагандната машина на правителството. Сега той е част от управлението на БСП-ДПС. Тогава имаше страх, не можеше да се говори за него. Сега няма, сега може да се говори свободно и против Пеевски, и против правителството.

Много ми се иска тази свобода да се запази,

да не се окаже само конюнктура…

Тия дни БНТ, асоциацията на радио и телевизионните оператори (АБРО), а след това и СЕМ излязоха с декларации в защита на свободата на словото. То било заплашено от друга декларация – на шефа на парламента Миков, в която призовава журналистите за отговорно поведение и казва, че много телевизии допринасят за ескалация на напрежението.

И в отговор на смешната декларация на Миков заваляха такива тежки клетви за посегателства на свободата на словото, ще кажеш започва установяване на някакъв извънреден режим в страната.
А всъщност телевизиите, СЕМ, радиото, храбри журналисти май най-после се събудиха и се почувстваха свободни. И чак опиянени от свобода.

Гледам репортаж на БНТ от първия ден от обсадата на парламента. Репортерка обяснява как протестиращите обикалят и причакват депутатите, които излизат от парламента, а те се опитват ту от една, ту от друга страна. „Не им се получава”, казва репортерката. Като че ли е някаква забава, показваме играта „Хвани си депутат”. И го набий. Защото наистина набиха една депутатка от ДПС – Петя Раева отнесе няколко удара край парламента. Никой не вдигна шум за това, не е новина. Виж, ако Сидеров беше ударил някого. Сега той нахлу с агитка от депутати в БНТ - като депутати и не могат да ги спрат. Не му се случва за пръв път, и в други редакции е нахлувал, дори с бодигардове. Но сега журналистите били наплашени.

За последните почти 4 години при управлението на Борисов имаше поводи за декларации в защита на свободата на словото, но БНТ, СЕМ и АБРО не проявиха подобна инициатива. Защо така?

Сега такива въпроси са неудобни. Сега

само „комунистите” задавали такива въпроси

– „Къде бяхте преди?”, „Защо си мълчахте тогава?”
Бре да му се не види.

Добре е обаче да си припомним как беше. Защото днес като че ли има избирателна амнезия за това, което се случваше с медиите.

Имаше медийни проучвания през 2010 г. например, според които в някакъв период Бойко Борисов се е появявал средно 188 пъти на ден в медиите. Почти три години наред новините на телевизиите – обществената БНТ, и частната бТВ, започваха с Бойко Борисов и до края на емисията той често се появяваше поне още два пъти.

През всяка следваща година подобни изследвания констатираха, че медиите митологизират Борисов. И което е по-лошо – политиката се представя папагалски, чрез подхвърлени реплики от Борисов, клишета, агресивна риторика, без анализ на факти, често и без показване на различни гледни точки. Опозицията е представяна негативно, чрез отрицателни споменавания, показваха проучванията.

Не е имало в българската история такова истерично, тотално, обсебващо присъствие на един управляващ в медиите. И Тодор Живков никога не е бил така център на внимание в българските медии по време на тоталитарната държава. Бойко Борисов го надмина.

Само интернет сайтове, няколко малки независими медии и карикатурите на Комарницки, например, казваха какво реално се случва.

Явлението беше ненормално. Такова обслужване – не само от медиите на Пеевски, а от големите телевизии и вестници – не се беше случвало в България.
Медиите просто бяха болни, под тотален контрол.
В интерес на истината, например изключение беше БНР. За всичките тия години журналистите там се държа достойно, и в новини, и в предавания се опитваха да дават и неприятни за властта мнения, да допускат критика.

13.09 2013 в 16:37

Ама май много ги е яд някой хора, че Канала и Хоризонт (последните след некратко колебание) застанаха зад постоянната критика на правителството. Защо държавните медии не подкрепят държавата ;( ?

Защото държавата не е БСП/ДПС/АТАКА.

13.09 2013 в 15:55

Обвиненията са за некадърността на бившия състав на този СЕМ-ко и пълната несъстоятелност на сегашния му шеф - Гого-папионката, който проспива харченето на народните пари в двете държавни медии БНТ и БНР. А криенето на некадърността с приказки за "подгряване на атмосферата" е залъгалка за зомбираните и лъганите "борци за демокрация" от състава на"протестиращите" срещу Орешарски, ама не сега, а друг път.

13.09 2013 в 15:28

За цифорвизацията само СЕМ ще да са виновни хахахаха. Аре питайте Пеевски и Примиера за цифровизацията .. ма да не се засегнат, че нещо чувствителни сме си ги избрали тоя път?