2 059 383 лева (без ДДС) са похарчили политическите формации за предизборната кампания за президентските избори и информационно-разяснителната кампания за референдума. Данните са към 3 ноември 2016 г. и са на Института за развитие на публичната среда.
Наблюдението на института обхваща сайтовете на 47 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
От публикуваните до този момент договори става ясно, че Нова телевизия (344 976 лв. без ДДС) e привлякла най-много средства за отразяване на кампанията, следвана от bTV (342 736 лв. без ДДС), БНТ (230 565 лв. без ДДС) и Евроком (170 798 лв. без ДДС).
Към 3 ноември най-много средства са вложени за отразяването на предизборната кампания на ген. Румен Радев. За реклама във включените в мониторинга медии са изразходвани – 489 950 лв. (без ДДС).
На второ място по разходвани средства е кампанията на Трайчо Трайков – 355 776 лв. (без ДДС), а на трето – на Цецка Цачева с 303 548 лв. (без ДДС).
Към 3 ноември справката с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че 10 от 21 кандидат-президентски двойки, са декларирали получаването на парични дарения – Радев – Йотова, Енчев – Велева, Трайков – Събев, Калфин – Халачев, Марешки – Петров, Орешарски – Папазов, Тонев – Андреев, Дончева – Спасов, Ганчев – Парамов и Банев – Ибрям.
Всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получаването му.
Към този момент най-много дарения за кампанията си е привлякъл ген. Румен Радев – 359 908 лв. В допълнение към тази сума, инициативният комитет, издигнал генерала, е “вложил” средства в размер на 20 000 лв. От тях 11 000 лв. са лично внесени от кандидата за президент, 4 900 лв. – от кандидата за вицепрезидент Илияна Йотова, а останалите средства – от членовете на комитета Корнелия Нинова, Стефан Данаилов и Невяна Малчева.
Съгласно Изборния кодекс инициативните комитети се финансират само от средства на членовете на инициативния комитет, средства на кандидатите и дарения от физически лица. Партиите може да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партията, средства на кандидатите и дарения от физически лица.
Коалициите от своя страна, могат да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партиите, които участват в нея, средства на кандидатите и дарения от физически лица, направени за партията в коалицията, определена да отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на коалицията, свързани с кампанията й.
Съгласно разпоредбите на Изборния кодекс заплащането на медийните услуги става предварително (т.е. преди съответното излъчване или публикуване) и при спазване на обявените от съответния доставчик ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички.
Към 3 ноември 2016 г., 38 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.
Девет са медиите, които и в края на кампанията все още нямат сключени договори с участниците в предизборната надпревара или не са публикували такива. Това са: в. Дума, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Добруджанска трибуна, в. АрдаNews, сайтовете – Novini.bg и Blitz.bg, телевизия Алфа ТВ.
В. Дума продължава да не публикува договори за медийна услуга, въпреки наличието на рубрика “Президентски избори 2016” и политическа реклама на двойката Радев – Йотова, както в печатното издание, така и на електронната страница.
Общата кандидатура на Патриотичния фронт и АТАКА – двойката Каракачанов – Нотев, продължава да получава отразяване от близките до тези партии телевизии Алфа и СКАТ. Въпреки това, на страницата на телевизия АЛФА няма публикувани договори за политическа реклама – било то възмездни или безвъзмездни. Телевизия СКАТ има един договор за отразяване на кампанията на коалиция “Обединени патриоти” на стойност 41 650 лв. (без ДДС).
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Евакуираха централата на БСП заради сигнал за бомба
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''
Черна Коледа: Четирима убити и десетки ранени при атаката на базар в Магдебург
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''
Работник е загинал при трудова злополука в Мини Марица - Изток