Колко пари похарчиха партиите за предизборна реклама в медиите

OFFNews Последна промяна на 04 ноември 2016 в 18:49 10611 1

Търновският вестник "Борба" е съчетал 5 предизборни реклами една до друга

2 059 383 лева (без ДДС) са похарчили политическите формации за предизборната кампания за президентските избори и информационно-разяснителната кампания за референдума. Данните са към 3 ноември 2016 г. и са на Института за развитие на публичната среда.

Наблюдението на института обхваща сайтовете на 47 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

От публикуваните до този момент договори става ясно, че Нова телевизия (344 976 лв. без ДДС) e привлякла най-много средства за отразяване на кампанията, следвана от bTV (342 736 лв. без ДДС), БНТ (230 565 лв. без ДДС) и Евроком (170 798 лв. без ДДС).

Към 3 ноември най-много средства са вложени за отразяването на предизборната кампания на ген. Румен Радев. За реклама във включените в мониторинга медии са изразходвани – 489 950 лв. (без ДДС).

На второ място по разходвани средства е кампанията на Трайчо Трайков – 355 776 лв. (без ДДС), а на трето – на Цецка Цачева с 303 548 лв. (без ДДС).

Към 3 ноември справката с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че 10 от 21 кандидат-президентски двойки, са декларирали получаването на парични дарения – Радев – Йотова, Енчев – Велева, Трайков – Събев, Калфин – Халачев, Марешки – Петров, Орешарски – Папазов, Тонев – Андреев, Дончева – Спасов, Ганчев – Парамов и Банев – Ибрям.

Всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получаването му.

Към този момент най-много дарения за кампанията си е привлякъл ген. Румен Радев – 359 908 лв. В допълнение към тази сума, инициативният комитет, издигнал генерала, е “вложил” средства в размер на 20 000 лв. От тях 11 000 лв. са лично внесени от кандидата за президент, 4 900 лв. – от кандидата за вицепрезидент Илияна Йотова, а останалите средства – от членовете на комитета Корнелия Нинова, Стефан Данаилов и Невяна Малчева.

Съгласно Изборния кодекс инициативните комитети се финансират само от средства на членовете на инициативния комитет, средства на кандидатите и дарения от физически лица. Партиите може да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партията, средства на кандидатите и дарения от физически лица.

Коалициите от своя страна, могат да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партиите, които участват в нея, средства на кандидатите и дарения от физически лица, направени за партията в коалицията, определена да отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на коалицията, свързани с кампанията й.

Съгласно разпоредбите на Изборния кодекс заплащането на медийните услуги става предварително (т.е. преди съответното излъчване или публикуване) и при спазване на обявените от съответния доставчик ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички.

Към 3 ноември 2016 г., 38 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Девет са медиите, които и в края на кампанията все още нямат сключени договори с участниците в предизборната надпревара или не са публикували такива. Това са: в. Дума, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Добруджанска трибуна, в. АрдаNews, сайтовете – Novini.bg и Blitz.bg, телевизия Алфа ТВ.

В. Дума продължава да не публикува договори за медийна услуга, въпреки наличието на рубрика “Президентски избори 2016” и политическа реклама на двойката Радев – Йотова, както в печатното издание, така и на електронната страница.

Общата кандидатура на Патриотичния фронт и АТАКА – двойката Каракачанов – Нотев, продължава да получава отразяване от близките до тези партии телевизии Алфа и СКАТ. Въпреки това, на страницата на телевизия АЛФА няма публикувани договори за политическа реклама – било то възмездни или безвъзмездни. Телевизия СКАТ има един договор за отразяване на кампанията на коалиция “Обединени патриоти” на стойност 41 650 лв. (без ДДС).