Ситуацията е метеорологична. Това си мислех във вторник, докато се пързалях с малката си колица по заснежените софийски улици на път към кино Влайкова, където ми предстоеше среща с един от ръководителите на Музикаутор – басистът, композиторът, авторът на текстове и идеологът на група „Ревю“ Васил Гюров. Помолих го го за тази среща, тъй като от началото на годината Програма Хоризонт звучи като Класик ФМ, а в медиите тече някаква всеобща жалейка към националната медия, която била притисната в ъгъла от банда рекетьори, опитващи се да й бръкнат в джоба. Първоначалният скандал се трансформира в студена война, съизмерима с температурите в ранните утринни часове, но бях сигурен, че след някоя и друга седмица ситуацията ще последва метеорологичните процеси и ще се разкаля. Затова и поисках тази среща. В цялата тази картина ми липсваше (а вероятно и не само на мен) аргументираната позиция на Музикаутор и я потърсих от Васил.
В медиите тече тотална манипулация и дезинформация по тази тема – отсече той. - Пише се и се говори за 1,8 млн. лв., а нашето изискване е в пъти по-малко. Преговорите продължават да текат. Освен това, тази тема не е нова. Повече от шест месеца водим разговори за постепенно увеличаване на процента от страна на БНР, тъй като организацията на частните радиостанции АБРО настоя за изравняване на процента за всички– около 4 %. Въпреки това, ние предложихме компромисен вариант – постепенно увеличаване на процента (в продължение на пет години той да достигне 3.2%). В цяла Европа процентите се движат между 4% и 8%.У нас, от една страна авторите се оплакват, че взимат жълти стотинки и от друга- ползвателите ни обвиняват.
Трябва да се знае, че музиката е основен ресурс, с който работи радиото (около 50% за БНР). Досега авторите са получавали 1% - 50 пъти по-малко. В момента, в който се опитваме да извоюваме 2% сме наречени рекетьори.
Представи си купуваш мляко за 3-4 стотинки и го продаваш по левче. В момента, в който „производителя-рекетьор“ ти поиска 6 стотинки повеждаш национална кампания, за да го очерниш???
Новият директор на БНР блокира всички разговори в предходните шест месеца. Сега използва медийното пространство, за да обвинява Музикаутор в рекетьорство и отлага следващите срещи. Но не знам колко ще продължи така. Тези 50 – 60 автори, които предоставиха музиката си на БНР безвъзмездно не могат да върнат предишния облик на радиото.
Казах му, че съм прегледал тарифите и отчетите на сдружението и съм видял приходите и разпределението за 2015 г., които най-общо като цифри изглеждат така: БНР – малко над 500 хил. лв., частните радиостанции – малко над 600 хиляди. Много средства са събрани от кабелните телевизии, доста – от хотели и ресторанти и като цяло са събрани седем милиона лева. Част от тях отиват за издръжка на сдружението, повече от 2/3 заминават за чужбина и милион и нещо остават за българските автори. Попитах го, дали длъжниците по закон са се научили да си плащат.
Не всички, но и никъде по света не плащат всички. Голяма част от заведенията обаче започнаха. Това е бавен процес. Радиата и телевизиите също си плащат, но имай предвид, че имаше доста битки по пътя. Такива ситуации, като сега с БНР, сме имали и с Дарик радио, и с Нова телевизия, и с други медии. Хората като че ли все още не разбират, че създаването на песен е като правенето на хляб. Хляба обаче си го купуват, а песента трябва да им е без пари? И тук вече става въпрос за принципа. Аз съм в това сдружение, за да защитавам каузата, че творците създават продукт и този продукт си има стойност и цена.
Да, обаче има един проблем, прекъснах го аз. Това е проблемът с разпределението на авторските пари и т. нар. малки права – за излъчване по радио и телевизия, за концертни изпълнения и т.н. Много автори се оплакват, че някои взимат много, а други – почти нищо. Как отчитате изпълненията или пускането в ефир на дадена песен?
Всеки, автор, може да дойде в Музикаутор и да провери дали, кога и как са звучали негови произведения. От концертите идват плей листи, за ефирните радиа и телевизии от няколко години имаме електронна мониторинг система и знаем с точност какво се е излъчвало.
Единствена неяснота имаме с отчитането на музиката в заведенията. И всъщност проблема идва от там, че заведенията нямат системи, с които да изпращат звучалите там автори и изпълнители (за справка – това не е никаква новост, при положение, че всеки вече има смартфон!). В момента приходите от заведения се разпределят на база на това, което е пускано по медиите.
Никой не знае какви пари взимат отделните автори, но мисля да предложа тази завеса да се дръпне. Без да имам точни данни, знам, че по-сериозни суми всяка година взимат авторите на сигнали, джингли и шапки за радиа и телевизии. Тези кратки музикални произведения звучат многократно в рамките на едно денонощие, за разлика от стандартните песни.
Опитвам се да разбера как ще продължи драмата в следващото си действие.
БНР няма да издържи още дълго време на този режим. Нашето предложение е на бюрото на генералния директор. Мисля, че тези разговори трябва да се водят с посредничеството на сериозен медиатор от типа на СЕМ. Нужно е спокойствие, здрав разум и прозрачност. И много се надявам този конфликт да актуализира темата за присъствието на българската музика в радиоефира. И не само в количествено отношение, но и като разнообразие на автори и продуценти.
На връщане към къщи, докато се пързалях по софийските улици, си пуснах в колата диска с новия албум на Ревю - „РевЮлюция“, за който преди време написах във Фейсбук, че е естествено продължение на „Цветята от края на 80-те“ и е уникален мост между две епохи – и като звучене, и като послание. Нещо, което си заслужава да се чуе. Но Васо е независим издател и ако го чуете по радиото, това ще е знак, че нещо се е променило.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
9022
17
13.01 2017 в 10:50
12077
16
12.01 2017 в 18:09
А и все повече автори предоставят правата си безплатно. След данчо караджов и дими от Пиф, последваха Теодоси Спасов. Хюго Рейс предоставя 66 свои песни на БНР за излъчване през цялата 2017-а
Рекетьори, как се чувствате?
12077
15
12.01 2017 в 18:06
http://binar.bg/54675/bnr-i-muzikautor-diskusiya-v-sem/
Ако авторът въобще си е направил труда да прегледа тези близо час и половина, няма как да пропусне, че времето през които се изказваха представителите на Музикаутор бяха поне 70% от времето... пак ли ви липсва позицията им??????
Истината е, че голяма част от представителите на Музикаутор не искат и не могат до говорят- по две причини. Едната е срам, другата субординация. Те са като частни чиновници и босове, които разрешават на подчинените си, дали да говорят, къде и кога...
29585
12
12.01 2017 в 00:05
Грубо казано ако имаш кръчма, не става да пускаш за фон на клиентите си записи на Ревю и Рут Колева, примерно, ай тъй, без да си се отчел надлежно ;)
Ако ти е важно, ще проверя с точност и ще ти кажа какъв е редът.
77927
10
11.01 2017 в 21:41
Некой да поясни?
9051
9
11.01 2017 в 20:00
13056
8
11.01 2017 в 19:43
Аутор, медиаутор, директор? От де да ги знаеме тия неща, че да му прецениме позицията да му плащаме като данъкоплатци.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара