Д-р Красимир Йорданов е главен герой във филма на режисьора Илиян Метев "Последната линейка на София", който спечели голямата награда за документално кино в Кан тази година. Той работи в Спешна помощ в София-град. Потърсихме го, за да ни разкаже какво е да стигнеш до червения килим на Кан с линейка.
- Д-р Йорданов, как станахте герой на филм?
- Не съм герой, не се чувствам нито звезда, нито герой. Изборът беше случаен. Дойдоха, говориха с различните екипи и се спряха на нашия.
- Кога стана това?
- Преди 4 години.
- Каква беше целта на филма?
- Целта е да се покаже ежедневието, характерът на нашата работа, а не какво представлява цялата Бърза помощ.
- Филмът се казва "Последната линейка на София", защо?
- Това е метафора, а не, че наистина е последна. Целият филм показва, че ако нищо не се направи за Спешния център няма да има кой да работи в него.
- Чувствате ли се така - като лекар от последната линейка на София?
- Да, аз съм 24 години в центъра и нищо не се е променило в положителна посока.
- Как започва един ваш ден?
- С ранно ставане, един час разходка на кучетата в гората, душ, един час път до службата, приготвяне за работа там и начало.
- Какво следва?
- Повечето време, тъй като сме малко екипи, а работата е много, непрекъснато сме в движение. Нямаме време да седнем - само за половин час за обед, а понякога и той се прекъсва. С връщането от един адрес се подава друг и така до края на работния ден.
- Пушите ли?
- Много.
- Кога ви остава време за цигара?
- Не остава, пуша вътре в линейката по пътя за адреса.
- Колко време отнема едно повикване?
- Ако е с настаняване в болница - минимум около час.
- Кой е най-големият проблем в работата ви - материалната база, задръстванията, липсата на екипи, нещо друго?
- Материалната база е много добра, линейките са оборудвани с всичко необходимо, имат цялата живото-поддържаща апаратура. Задръстванията обаче са голям проблем, защото София не е строена за такъв трафик. Получаването на тапа по кръстовищата - пробиването е много трудно, а рисковете са големи за екипите. Това по-скоро тежи и ляга върху раменете на шофьорите. Въпреки че, когато сме в екип, човек също е участник в движението.
Липсата на екипи увеличава броя на изпълнените адреси на една линейка. Немаловажно е, че 70% от адресите са профилактични прегледи на възрастни хора и няма нищо спешно в тях. Просто така са си намерили удобството. Знаят, че лекар ще им дойде на крака, ще бъдат прегледани. Просто джипитата не отговарят на повикванията и всичко пада върху нас.
- Увеличението с 18% на заплатите ще помогне ли?
- Не, ако говорим за подобряване на условията и привличане на хора, трябва да има поне 50% стартово увеличение на заплатите и да се продължи нататък. Простата аритметика показва, че върху 360 лв. заплата на шофьор 18% са 70 лв. Като извадим 30 лв. данък реално остават - 40.
- А за лекарите?
- На 580 лв. заплата брутното увеличение е 110 лв., а реалното е до горе долу същото - 40.
- Колко продължава един работен ден?
- 12 часа съм непрекъснато в линейката.
- Колко километра навъртате?
- Различно, но при натоварено дежурство - 180 до 200 км. градско каране.
- Колко човека обслужвате?
- Различно, рекордът ми е 18 човека на дежурство.
- Кои са най-тежките случаи, които няма да забравите никога?
- Те са много. За толкова години работа и при положение, че аз съм на улицата и най-тежките адреси минават през ръцете ми - тежки катастрофи, опити за самоубийство - с огнестрелно, с хладно оръжие, височинни травми, няма начин да забравиш.
- Имате ли семейство?
- Да, даже имам и две внучки.
- Как им се отразява работата ви?
- Жена ми също е в системата,17 години сме споделяли една седалка в една линейка и на нея й е ясно за какво става дума. Децата са големи, гледат техните деца. Трудното беше, когато бяха малки.
- Някой от тях последва ли вашия пример в професията?
- Не, аз съм им забранил категорично. Едната се занимава с компютърни технологии, а другата - с химия, нямат нищо общо с медицината.
- Как успявате да свържите двата края при тези доходи?
- Много е трудно финансово. Живеем на 40 км. от София във вилата ни и удобното е, че когато наближи време за заплата, една седмица всичко в магазина е на вересия.
- Защо не сте мислили да напуснете работа или напротив?
- Мислил съм и дори са ми предлагали на други места, но аз обичам този тип работа. Тръпката и адреналинът, който се отделя, не може да се замени с работата зад бюро или в друго отделение на болница.
- В колко часа обикновено се връщате у дома след смяна?
- От 7 до 7, обикновено с приключването се прибирам в 8.30, излизам в 5.30, ставам в 4. Графикът е дневна, нощна , два свободни дни.
- Имаше предложение Спешна помощ в София да се дислоцира като база, това ще подобри ли нещата?
- Това се прави с хора. Предложението е добре забравеното старо. Преди София беше разделена на няколко района, но имаше 50 екипа, а сега са между 3 и 18 на дежурство.
- Какво е решението тогава?
- Да се увеличат заплатите поне с 50%, да се привлекат кадри и да се разреши специализацията в Спешна помощ.
- Защо никой не прави това досега?
- Най-вероятно така им е по-удобно, защото са нужни страшно много пари. Всяко едно правителство досега показа, че е най-добро в обещанията. По изчисления на нашата бивша зам. директорка един курс струва 70 лв. на службата. На ден се правят 200-250 курса за 12 часа, направете си сметка колко пари са нужни само за дейността и амортизацията, отделно са консумативите.
- Каква е средната възраст на колегите ви?
- Средна - около 50 години. И млади попълнения няма.
- Успява ли Спешна помощ да помага на хората все пак?
- Като цяло да, но благодарение на неистовите усилия на колегите. Ако продължават така нещата обаче, няма да можем да се справяме. Трябва да се определи какво е спешност и да се каже на кои адреси да ходим и на кои не.
- С телефон 112 проблемите продължават?
- Да, те ни товарят изключително много - повечето от повикванията не отговарят на понятието спешност, няма пресяване - явно при диспечерите няма достатъчно медицински лица.
- Има ли ли сте случай, в който не сте успели да помогнете на човек и той е починал?
- Не.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)