Мирослав Иванов: ГЕРБ назначиха Гешев, не вярвам на заявките им за съдебна реформа

За втори път ще бъдем първа политическа сила, прогнозира бившият председател на НС

Йорданка Веселинова Последна промяна на 20 септември 2022 в 10:42 1806 1

Архив

Снимка БТА/Христо Касабов

Мирослав Иванов

Мирослав Иванов беше народен представител в 47-ото Народно събрание от групата на "Продължаваме промяната" и по-късно е избран да изпълнява правомощията на председател на Народното събрание. Член е на Комисията по конституционни и правни въпроси и на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. В средата на май ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" поискаха оставката му като зам.-председател, но той получи подкрепата на парламента и запази поста си.

Мирослав Иванов е завършил право в СУ “Климент Охридски”. Началото на своята професионална практика поставя през 2010 г. като адвокатски сътрудник, а след това се вписва в Софийска адвокатска колегия и активно упражнява адвокатската професия. Специализира в областта на трудовото, семейното и застрахователното право. Често работи и про-боно, защото вярва, че всеки гражданин има право на достъп до справедливо правораздаване.

Мирослав Иванов е водач на листата на "Продължаваме промяната" в 31 МИР Ямбол.

- Г-н Иванов, съдебната реформа, която беше както Ваш основен предизборен ангажимент, така и на коалиционните Ви партньори, не се случи в предходния парламент. Откривате ли свои грешки за несбъдналата се реформа?

- Считам, че за краткия период от едва 8 месеца успяхме да покажем решимост в тази посока. Направихме първите важни стъпки: закрихме специализираните съд и прокуратура – бухалката на предишната власт, гласувахме отстраняването на г-н Цацаров, успяхме да обезпечим независимостта на европейските делегирани прокурори от главния прокурор чрез закон, като им осигурихме напълно самостоятелна администрация, и подготвихме нов Закон за противодействие на корупцията, който множество експерти в тази област определиха като отлична основа, съдържаща важни действащи механизми, които могат да имат реален ефект в борбата с корупцията. Сега сме решени да си довършим работата.

- Какви ще са приоритетите Ви в 48-ото Народно събрание по отношение на съдебната реформа?

- Въвеждане на ефективен механизъм за разследване на главния прокурор и ограничаване на неговите лостове за влияние и контрол върху отделните прокурори. И, разбира се, следващи решителни стъпки в борбата с корупцията. "Капитан Андреево" беше основният канал за корупция и облагодетелстване на старата власт. Реформирането на КПКОНПИ ще даде възможност за постигане на действителни резултати, преустановяване на други корупционни практики и търсене на отговорност на виновните лица. Корупцията е отличителен белег на управлението на провалените политици на прехода, тяхна присъща отличителна черта. От "Продължаваме промяната" искаме да покажем, че политика може да се прави по нов начин – демократично, открито, с мисъл и грижа за хората на България, а не само за „наши“ хора. 

- През октомври изтича мандатът на ВСС. Ще се опитате ли отново да смените главния прокурор Иван Гешев, или темата ще остане на заден план след приемането на законите по ПВУ?

- Господин Гешев отдавна е показал с поведението си, че не притежава изискуемите от закона нравствени, морални, а и чисто професионални качества, за да заема този изключително отговорен пост. Време е политическите назначения на такива позиции да отстъпят място на хора с експертиза, хора, разбиращи какво означава да живееш в демократично общество и хора, които действително имат желание да се борят срещу корупцията по високите етажи на властта и да работят за истинската независимост на фигурата на прокурора в нашата съдебна система. Сегашният състав на ВСС в своето мнозинство демонстрира нееднократно и напук на всички доказателства, че прави и невъзможното господин Гешев да продължава да се държи сякаш само Господ е над него.

Що се касае до законите по ПВУ – част от тях бяха подготвени и приети още по време на 47-ото Народно събрание. Надявам се, че подготовката на нормативните текстове е била продължена и от служебния кабинет, за да успеем навреме да приемем всички необходими законодателни промени, които ще позволят да получим финансовите средства от ЕС. И нека обърна внимание още веднъж – приемането на нов Закон за противодействие на корупцията е един от тези закони. И нека не забравяме чия беше вината за това той да не бъде приет в последния парламент.

- Служебният правосъден министър Крум Зарков лансира идеята за създаването на нова структура, разследваща само корупцията по високите етажи, като законопроектът ще стъпи върху Вашия проектозакон за КПКОНПИ. Как ще коментирате тази идея и запознат ли сте с предложенията?

- Приветствам продължаването на работата ни по отношение на реформата на КПКОНПИ от служебния кабинет в лицето на министър Зарков. Ще обсъдим всички предложения, които биха допринесли за повишаване ефективността на работата на КПКОНПИ. В момента тече и обществено обсъждане, което ще даде възможност за широк експертен дебат по законопроекта. Най-важната промяна във функционирането на антикорупционната комисия остава придобиването на разследващи функции, което е запазено и в законопроекта, лансиран от министър Зарков. Дали установяването на конфликт на интереси да бъде вменено на антикорупционната комисия или на друг орган, е вторичен въпрос, който предстои да обсъдим в експертен състав. 

- Относно фигурата на главния прокурор имахте различия с коалиционните си партньори. Миналата година от ПП твърдяхте, че съществуването на такъв е излишно, а от ДБ настояваха за ревизия на функциите и правомощията му. Ще постигнете ли консенсус в тази насока?

- За всяка от двете формации основен приоритет е постигане на независимост на отделния, редовия прокурор. Единствено когато последният има свободата и независимостта да разследва всеки без страх, тогава ще има справедливост. Тогава ще имаме ефективно разследване на политици по високите етажи на властта и закриляните от тях местни дерибеи и „бизнесмени“ и ще има осъдителни присъди – така, както се случи в съседна Румъния.  

-В 47-ото Народно събрание бе създадена комисия за конституционни промени, която обаче не се събра нито веднъж. ГЕРБ, които тогава бойкотираха комисията, сега се обявяват за съдебна реформа. Склонни ли сте да водите разговори с тях, с оглед постигането на конституционно мнозинство?

- ГЕРБ назначиха господин Гешев. Аз лично не вярвам на техните заявки за желание за реална съдебна реформа. Както и за заявки за каквато и да е промяна. 12 години застой и последни места във всички европейски класации считам за достатъчно силен аргумент за това. Те показаха, че не мислят за хората, като години наред бяха оставили над милион българи под прага на бедност, докато техни приближени се облагодетелстваха от десетки, стотици обществени поръчки и забогатяваха за сметка именно на обикновения българин. Това време, тези политики и политици от миналото трябва да си останат там. 

- Изследванията показват, че следващото правителство отново ще е коалиционно. Ще стъпите ли пак на някакво споразумение и ще разработите ли механизъм за законопроектите, така че да не се стига до изненади като внесените от БСП промени в Изборния кодекс?

- Непрекъснатите претенции, натиск и ултиматуми, поставяни от ИТН в четворната коалиция, както и масовото създаване на предубеденост, че тази коалиция ще трае два-три месеца, бяха основната причина за създаване на напрежение и на подобни прецеденти. Прогнозите не се оправдаха и коалицията съществува повече от шест месеца. Време на война, на COVID пандемия, на световни инфлационни процеси, през което все пак успяхме да постигнем икономически растеж, да намалим държавния дълг и да оставим държавата в отлично финансово състояние. Балансирахме успешно между социалните мерки в подкрепа на хората – с повишение на пенсиите, с данъчните облекчения за млади семейства, с безплатните детски градини - и тези в подкрепа на бизнеса – компенсациите за повишените цени на електроенергията, които спасиха малкия и среден бизнес от сериозни финансови затруднения и потенциални фалити, с каквито опозиционните партии плашеха обществото. Считам, че политиката ни за справедливо разпределение на обществения ресурс там, където е най-необходим, бе успешна.

Трябва да има прозрачност и предвидимост за гражданите и такава програма отново ще бъде изготвена.

Говорейки за Изборния кодекс, предвиждате ли промени в него? Как ще уредите въпроса с район "Чужбина"? (В 45-ото НС депутатите приеха текст, според който броят на мандатите в 32 МИР "Чужбина" може да бъде определен най-рано след приключване на преброяването.) Ще се работи ли по въвеждането на гласуване по пощата и електронното гласуване? Ще работите ли за промяна на броя на мандатите на избирателните райони, така че те да отговарят на броя на населението?

- Гласът на всеки български гражданин следва да има еднаква „тежест“ като правни и фактически последици. Темата е важна и определено подлежи на задълбочено обществено обсъждане, което да даде отговор какви точно да бъдат и законодателните промени в тази посока. Преди обаче да се заемем с промени в Изборния кодекс, за мен е по-важно да си довършим работата в сферата на съдебната реформа, законопроектите по ПВУ и приемането на бюджет за 2023 г.

- Една от основните Ви каузи бе ямболската болница. Ще бъде ли довършена тя и какво спираше строежа ѝ досега?

- По тази тема мога да говоря дълго. Вероятно сте виждали кадрите отпреди две години, на които тежко болни пациенти се пренасят между етажите на сегашната сграда на ямболската болница с одеяла вместо на носилки. Гледка като от времето на Първата световна война. Политическото лицемерие и нежелание да се помисли колко важна действително е тя за над 100 000 български граждани е основната причина ямболската многопрофилна болница към днешна дата да изглежда и да предоставя условия за работа и лечение като от началото на миналия век. Това е недопустимо в едно съвременно общество на високи технологии и за държава в ЕС. Завещани ни бяха набързо и предизборно направени проекти за ремонт на новия болничен комплекс, които не отговаряха на закона, недомислена обществена поръчка, която не включваше редица строителни работи, без чието извършване пускането в експлоатация на новата сграда е невъзможно, недостатъчно финансиране и редица други проблеми. Ние намерихме решение на всеки един от тях. Имаме волята този проект да бъде довършен. А има ли воля, има и път и вярвам, че моите съграждани най-накрая ще имат нова модерна болница. 

- С каква заявка влизате в предизборната надпревара и какви са приоритетите Ви за област Ямбол?

- Ние ще бъдем първа политическа сила. За втори път. Но сега вече е различно. Вече имаме опит. Знаем какво ни очаква и няма да е необходимо време за адаптация. Вярвам, че този път ще имаме повече време и по-спокойна обстановка, за да успеем да предоставим повече доказателства на българските граждани, че ние действително искаме и можем да управляваме България по начин, който да им даде по-добър живот. Изключително важно е да спрем корупционните практики, които години наред пренасочват обществения ресурс в частна полза, тровят трапезата ни, застрашават живота ни на пътя, без да има наказани. И този навик да живеем с корупцията около нас трябва да бъде изкоренен.

За Ямбол и областта ще съдействам за осигуряване на финансиране и реализиране на важни инфраструктурни проекти както в градовете, така и в малките населени места. Години наред българските села са били тотално забравени и изоставени, а някои от техните проблеми могат да бъдат решени с не много големи инвестиции. Важно е да се подпомогне и културния и спортен живот, да се презентират туристическите забележителности в района, които не са никак малко. Има много работа и вярвам, че ще имаме възможността да я довършим.

Парламентарни избори 2022 г. Платена публикация. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

STOP THE WAR! Чуйте новата песен на OFFRoad band