
След като OpenAI (която е собственик на ChatGPT) представи най-усъвършенствания си генератор на изображения с изкуствен интелект, в социалните мрежи една след друга започнаха да се появяват нови визуални тенденции. Потребителите създават снимки в стила на популярни анимационни герои или персонализирани изображения на кукли Барби.
Какво не е наред с това?
Би Би Си търси отговора.
Една от първите тенденции, които се появиха благодарение на новата функция ChatGPT, беше създаването на изображения в духа на японското анимационно студио Ghibli - интернет буквално беше залят от такива снимки (интересно е, че самият основател на студиото Хаяо Миязаки е върл противник на ИИ).
С помощта на невронни мрежи потребителите стилизираха своите снимки и филмови кадри като Ghibli, а също така създаваха мемове, включително такива с обидно съдържание (например в невронната мрежа бяха качени снимки от трагичните събития от 11 септември 2001 г.).
Дори Белият дом се присъедини към флашмоба: официалният акаунт X публикува изображение на служител на ICE, който задържа предполагаем нелегален мигрант.
Следващата тенденция са изображения на хора в стила на куклите Барби на Mattel и други подобни играчки.
Лесно е да си направите такова изображение: просто качете селфи в приложението и напишете подробна заявка, като добавите персонализация като име, професия и стил на обличане. Не винаги обаче всичко върви гладко: потребителите често споделят забавни грешки, когато крайната фигура изобщо не прилича на оригинала.
Към тенденцията бързо се присъединиха инфлуенсъри, марки - включително козметичната компания Mario Badescu - и дори Кралската поща на Великобритания.
OpenAI се възползва от новата функция: според изследователската компания Similarweb след пускането на новия генератор на изображения броят на потребителите на ChatGPT за първи път тази година е надхвърлил 150 милиона, съобщава Sky News.
Изданието отбелязва също, че с пускането на GPT-4o е отбелязан рекорден ръст в броя на активните потребители, приходите от абонамент и броя на изтеглянията на приложението.
Подобни изображения обаче често събират негативни коментари, а самото използване на невронни мрежи в името на забавлението е спорно.
Защо създаването на изображения с изкуствен интелект предизвиква толкова много спорове?
От една страна, това може да се обясни с обичайната реакция на много флашмобове.
„Генеративният ИИ опростява и ускорява създаването на тенденции и ангажираността“, казва Жасмин Енберг, водещ анализатор на социалните медии в eMarketer.
Тя допълва, че технологията е направила много по-лесно и бързо създаването на онлайн съдържание, което от своя страна може да има неочаквания ефект да раздразни другите потребители.
Въпреки че създаването на изображения и кукли с помощта на изкуствен интелект може да изглежда безобидно занимание, много хора са сериозно обезпокоени от него. Една от причините е въздействието на тези технологии върху околната среда.
Професор Джина Неф от Лондонския университет „Куин Мери“ разказва, че ChatGPT „буквално изгаря енергия“, а центровете за данни, които го захранват, консумират повече електроенергия от 117 държави за една година.
„Вкъщи се шегуваме, че всеки път, когато създаваме един от тези мемове за изкуствен интелект, някъде умира дърво“, казва Ланс Уланов, редактор на американското издание TechRadar, в статия за тенденцията.
„Това, разбира се, е хипербола, но е уместно да се каже, че генерирането на съдържание с ИИ има цена - и може би трябва да преосмислим как и защо го правим.“
Освен електроенергия, центровете за данни, в които се обучават моделите на изкуствения интелект и се обработват заявките на потребителите, използват огромни количества вода за охлаждане на сървърите. Например центровете за данни на Microsoft използват 6,4 милиарда литра вода годишно за охлаждане - достатъчно, за да се напълнят 2500 олимпийски плувни басейна.
Според изследователя Шаолей Рен от Калифорнийския университет, Ривърсайд (САЩ), ChatGPT изразходва около 500 мл. вода за серия от 5-50 заявки. Тези изчисления отчитат и непрякото потребление на вода, което обикновено не се отчита от самите компании - например водата, използвана за охлаждане на електроцентралите, които снабдяват центровете за данни с електроенергия.
Други опасения са свързани с авторските права. Критиците на изкуствения интелект се притесняват, че изображенията могат да бъдат генерирани от материали, защитени с авторски права, без да се компенсират техните притежатели.
Миналата година Meta, която е собственик на WhatsApp, Facebook и Instagram, призна, че използва всички публични публикации в своите платформи за социални медии за обучение на модели на ИИ. Тези платформи се използват активно от творците за популяризиране на тяхната работа.
„ChatGPT-Barbie е тройна заплаха за нашия личен живот, култура и планета“, казва Джина Неф.
А Джо Бромилоу, директор „Социални медии и маркетинг на влиятелни личности“ в агенция MSL UK, се чуди:
„Дали сладкият и забавен резултат си заслужава всички рискове?“
„Ако наистина искаме да използваме ИИ по правилния начин, трябва да поставим ясни граници и да се научим да боравим с него по информиран начин“, добавя експертът.
Зоуи Клайнман, технологичен редактор на Би Би Си, обяснява: "Започнах, като намерих готова задача в интернет - списък с инструкции, които трябва да се въведат в инструмента за изкуствен интелект, за да генерира изображение.
Трябва да качите селфито си заедно със заявката и да бъдете възможно най-конкретни: посочете какви аксесоари искате да добавите и какъв цвят трябва да бъде опаковката.
Не успях да посоча професията си веднага: по време на първия опит посочих, че работя за BBC News и заявката ми беше отхвърлена. Бях информирана, че това нарушава политиката за съдържание. Мисля, че това е така, защото Би Би Си все още не позволява на ChatGPT да използва нейното съдържание.
Когато получих първото изображение, веднага разбрах, че то трябва да се прецизира - беше твърде карикатурно.
В следващата, по-реалистична версия изглеждах значително по-възрастна, отколкото съм. След това обратното - твърде млада. В един момент се отказах да се опитвам да накарам изкуствения интелект да покаже истинския цвят на очите ми: по подразбиране той продължаваше да е син, въпреки че очите ми са лешниковозелени.
Създаването на всяка версия отнемаше по няколко минути и като цяло процесът беше по-бавен, отколкото ми се искаше - вероятно заради популярността на генератора.
В един момент всичко това започна да ми се струва твърде трудоемко за една мимолетна тенденция. А и резултатът не беше идеален - моята кукла излиза доста извън предвидената опаковка.
Но най-важното е, че някъде в центъра за данни нагорещените до червено сървъри се мъчеха да създадат фигурата на Зоуи.
А те можеха да бъдат използвани за по-достойни цели".
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Съдят за тероризъм подпалвачите от Велико Търново и Сливен
Тръмп обяви, че няма да чака 50 дни за санкциите срещу Русия
Как се краде булка във Враца (ВИДЕО)
Гневни, младите лекари обявиха, че проблемите се замитат отново. Блокираха Орлов мост (допълва се)