От изключителна важност е родителите да научат детето си навреме да контролира своето внимание. Това ще му помага впоследствие в цялостен житейски план. Най-добре е упражненията за внимание да започват в ранна детска възраст, около 3 – 4 години. Разбира се, трудно е да се фокусира вниманието на едно малко дете, върху дадено нещо, за по-дълго време. Със сигурност единственият начин, по който можете да го заинтригувате, е играта.
Именно чрез играта хлапето прави това, което самото то желае истински. В същото време, благодарение на играта, то получава най-полезната за възрастта си информация, а с това се учи да управлява и вниманието си.
Всяка игра трябва да се състои от правила. С времето малкият човек се научава да следва тези правила, защото започва да разбира, че ако не ги следва, играта се проваля. В ежедневието е трудно да накарате детето да спазва правилата, но когато те са канализирани чрез играта, хлапето започва да им се радва. А елементарното спазване на правилата на играта спомага да се развива абсолютно доброволно вниманието на детето.
Ето и няколко полезни игри за развиване на вниманието:
Познай и отговори
Игра, развиваща фокусирането върху даден обект (настоящата интерпретация е за 2 или повече деца). Можете да я играете с деца на възраст 2 – 3 години.
Материали за игра: картончета/изрезки/снимки, изобразяващи обекти в околната среда. Изображенията трябва да са познати от една страна, но за разпознаването им, от страна на децата трябва да бъдат положат малко повече усилия. Напр. „Да, цвете е, добре – позна! А как се нарича това цвете?“ (глухарче, роза, грамофонче, но без излишно усложняване!). Снимките могат да бъдат около 10-15 броя.
Правила на играта:
„Ще ви покажа снимката, а вие ще ми кажете какво има на нея. Първо, внимателно погледнете какво е изображението на снимката. Ако знаете, все още не ми отговаряйте. Изчакайте, докато кажа: „Едно, две, три – какво е?“ Който познае първи, снимката е подарък за него. Победителят е този, който е с най-много снимки.”
Умен пръст
Игра за 2 или повече деца. Тази игра използва същия набор от картончета. Десет картончета се слагат на масата (малко по-късно можете да използвате 20).
Правила на играта:
„Ще посоча едно изображение. След това ще разбъркам картончетата. Трябва да намерите вярното картонче и да ми го посочите. Който пръв го намери, той печели!” Децата седят едно срещу друго и играта започва.
С тази игра детето се научава да осъществява контрол върху вниманието си, като същевременно се стимулира и умствената дейност.
Къде е играчката?
Тази игра се състои в намирането на скрита играчка. Заедно с детето трябва да изберете интересна играчка със среден размер.
Правила на играта:
„Зайчето обича да се крие и иска да го потърсиш. Трябва да затвориш очи и да изчакаш да кажа „Търси!“ Играчката се скрива на видно/лесно място. Ако на детето му е трудно да я намери, можете да му помогнете малко. Играта развива устойчивостта на вниманието.
Какво се е променило?
За тази игра ще ви трябват маса и играчки (7-8 броя). Играчките могат да бъдат напълно различни, но на масата трябва да са поставени така, че да извършват няколко действия. Например: кукла седи на масата, храни се – пред нея стои чинийка, а до нея мече гледа телевизия. До мечето е разположена топка.
Правила на играта:
„Внимателно погледни какво се случва на масата. Не пипай нищо!“ Родителят разяснява сцената на детето. След това трябва да помолите хлапето да затвори очите си или да се обърне с гръб. През това време трябва да промените някои от действията на масата, например да размените куклата и мечката, да сложите топката в ръцете на куклата и т.н.
След това помолете детето да се обърне и го попитайте: „Промени ли се нещо на масата?“ Детето трябва да каже какво е било по-рано на масата и какво се е променило. Ако то започне да докосва играчките с ръце, то тогава играта трябва да бъде спряна.
Тази игра изгражда процеса наблюдение, акцентира върху концентрацията, устойчивостта и превключваемостта на вниманието.
Ако до 5-6 години систематично се занимавате с детето, за да развивате вниманието му с помощта на ролеви игри, попадайки в училище, то ще може да сравнява и анализира правилно, както и да управлява адекватно своето внимание.
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
3
01.04 2020 в 03:15
Просто кажи какво може да им е интересно, и аз ще опитам.
За звездите ли, или за лазерите, или за паветата ...
Ще се радвам да им разкажа както умея.
23293
2
01.04 2020 в 01:52
Примерно: За какво служи тангенсът?
Странна дума? Значи - научи дететето. Ще го разбере по-лесно от тебе, освен дето ще му свърши работа.
А ти сам ходи по тангентата.
Разликата между тангентата и тангенса?
Сам ще си я намериш в гугъла.
3016
1
01.04 2020 в 00:17
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?
yoghurt
Дончева: Пеевски беше пробутан на Царя. Той сам се изтегли - щом видя, че няма интерес от НДСВ
Constanza
Граната избухна на парти в Хърватия: Уби един, рани 4-има