SAAB доставят мобилни хангари за българските ВВС

Георги А. Ангелов Последна промяна на 20 май 2021 в 12:33 8446 0

Снимка SAAB

Шведската компания SAAB ще достави мобилни (за развръщане) хангари Deployable Maintenance Facility (DAM) за българските Военновъздушни сили (ВВС), съобщи производителят на сайта си. Цената не се съобщава. Съобщението на компанията е от вчера - 18 май. 

От SAAB уточниха пред OFFNews, че те нямат договор с Министерството на отбраната, а с компания, която е избрана от МО за модернизация на базите на ВВС. Изборът е направен без обществена поръчка с отпуснатите 200 млн. лв. от правителството на Борисов за оправяне на инфраструктурата за новите изтребители F-16. Предложението за купуването е направено от ВВС.

Решението за купуването на мобилните хангарите е взето още през 2018 г. на Съвета за отбрана. По информация на OFFNews те първоначално ще бъдат разположени в базата в Крумово, където ще бъдат временно пребазирани МиГ-29, с които се прави Air Policing - охраната на въздушните граници. Това се налага заради ремонта на базата в Граф Игнатиево заради F-16. След това мобилните хангари ще бъдат разположени в трите бази на ВВС, с което ще се помогне за хроничния проблем за съхранение на самолети и хеликоптери. Решаваща за избора им е била цената. Ремонт на стар хангар струвал 12 млн. лв., а трите нови хангара струват около 10 млн. лв. 

Предишният кабинет на Радев избра изтребителя на SAAB

По време на предишния служебен кабинет, назначен от Румен Радев, с премиер Огнян Герджиков, самолетът Gripen на SAAB беше определен за победител в процедурата за избора на нов многоцелеви изтребител за българските ВВС. Настоящият служебен министър-председател Стефан Янев тогава бе служебен министър на отбраната и ресорен вицепремиер. Преди да се кандидатира за президент, Радев беше командир на Военновъздушните сили и ръководеше работната група по избор на изтребител за армията. Сегашният командир на ВВС генерал-майор Димитър Петров е "боен другар" на президента Радев и е смятан за близък до него. 

Процедурата беше прекратена след третото идване на Борисов на власт и беше рестартирана, за да бъде избран американският F-16 Block 70 на компанията Lockheed Martin. През 2019 г. страната ни внесе в специална сметка два милиарда и двеста милиона лева за 8 самолета F-16 Block 70 като пълна предплата в сделка с правителството на САЩ. Първите шест машини да бъдат доставени през 2023 г. Други два F-16 ще останат в САЩ за обучение на българските пилоти и техническия състав, което тече и в момента.

“DAM ще се използва в множество въздушни бази в България. Тя ще осигури допълнение към съществуващата постоянна инфраструктура и ще осигури достатъчен капацитет за паркиране, защита и поддръжка на различни въздухоплавателни средства с фиксирани крила и въртящи се крила в българските военновъздушни сили”, се казва още в съобщението на SAAB.

DAM освен място за съхранение е и център за техническо обслужване и поддръжка. Към хангара, който може бързо да бъде издигнат, се добавят и модулни контейнери, а помещенията са климатизирани. В съчетание с интегрираната система Barracuda с мултиспектрален камуфлаж, DAM осигурява и защита срещу военни сензори. С използването на DAM оперативната гъвкавост се увеличава чрез намаляване на зависимостта от стационарната инфраструктура за поддръжка и защита, посочват от SAAB.

DAM се използва и от унгарските ВВС. Представители на ВВС са огледали там новите хангари. "Това (договорът - б.а.) е още едно голямо доказателство за голямата многофункционална възможностите на DAM. Актив, който е еднакво подходящ за използване както в страната, така и по време на разгърнати операции", казва  Стефан Ериксон, ръководител на SAAB за авиационни услуги. “Заедно с доставките на системата ще осигурим и обучение, при което DAM ще бъде инсталирана заедно с крайния потребител. Доставките ще започнат по-късно тази година”, съобщиха още от шведската компания.

Пълна тайна е кой ремонтира Граф Игнатиево 

През август миналата година правителството отпусна 100 млн. лв., а през декември още 100 млн. лв. за осигуряването на необходимата инфраструктура за излитането и приземяването на новите самолети F-16. Министерството на отбраната възлага поръчките за изграждането на нови сгради и съоръжения и модернизиране на съществуващата инфраструктура в района на летище Граф Игнатиево на тъмно. Използва се вратичка в Закона за обществените поръчки. Тази вратичка  беше направена от парламента в началото на по-миналата година. Според поправката, без открита обществена поръчка може да се възлагат договори в областите отбрана и сигурност - до 837 000 лв. “за доставки на чувствително оборудване, включително на части, компоненти и/или монтажни елементи за него” и 10 000 000 лв. “за строителство”. Тези поръчки могат да се възлагат директно, като възложителите са длъжни да сключат писмен договор. Министерството на отбраната не отговори на въпроси на OFFNews, зададени по Закона за достъп до информация, за сключените договори към края на година. Не бе даден отговор и на депутата от ГЕРБ Христо Гаджев по време на парламентарен контрол. “Съгласно горепосочените разпоредби не е налице задължение възложителят да публикува информация за възложените поръчки в Регистъра на обществените поръчки, поддържан от Агенцията по обществени поръчки”, твърдеше бившият министър Красимир Каракачанов.

Така фирмите, избрани да строят и да доставят оборудването, остават строго пазена тайна.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови