Началникът на Националната служба за охрана (НСО) ще има правото с писмено искане да търси съдействие на Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ) за охраната на мероприятия. Това е записано в проект на инструкция за взаимодействието на НСО и МВР. Този текст дава допълнителни правомощия на службата и поставя отново на дневен ред критиките за мястото ѝ в системата за национална сигурност.
С ангажирането на антитерористичния отряд на практика службата излиза далеч извън правомощията си, свързани само с охраната на застрашените лица. Подобни "антитерористични" правомощия на НСО бяха заложени и в закона за службата, с които на гардовете се разрешава да извършват обиски и арести на заподозрени лица, включително и упражняването на сила спрямо малолетни лица и бременни жени с използването на помощни средства, сред които - шокови куршуми, електрошокови палки, химически вещества и дори бронирани машини.
Нещо повече: в текста на инструкцията е посочено, че искане за съдействие на баретите може да бъде отправено и от "оправомощен" от началника на НСО служител до главния секретар на МВР.
В инструкцията има и сериозни противоречия със Закона за НСО. В нея е записано, че отговорните служители при организиране на дадено мероприятие ще определят периметъра, подлежащ на охрана, "като включват в него обекти, транспортни средства и маршрути, свързани с предвидено пребиваване и придвижване на охраняваните лица". Според закона обаче това се прави от специално формирана в НСО комисия, когато охраната засяга случаи на повишена застрашеност. Тогава се взима решение за определяне на охраняема зона в близост до охраняемия обект. Това обаче не е отбелязано в инструкцията и на практика дава свобода за вземане на решения без за това да се иска санкцията на въпросната комисия. По този начин се официализира липсата на и без това формалния контрол в дейността на службата.
Друго противоречие на инструкцията със закона са текстовете, свързани със задържането на лица. Според Закона за НСО това става по реда на инструкция на началника на службата, а съвместната дейност на МВР и НСО се определя от друга, съвместна инструкция на началника на НСО и министъра на вътрешните работи (чл. 36, ал. 8 от ЗНСО). Въпреки това в мотивите към инструкцията е направено свободното тълкувание, че въпросният текст от закона предвижда и двете дейности да бъдат определени в един документ.
Преди приемането на новия закон за службата се появиха критики за мястото ѝ в системата за национална сигурност. Според бившия военен министър Бойко Ноев, мястото на НСО е под шапката на МВР. Мотивите на Ноев са свързани с това, че по този начин ще бъде решен въпросът с действието на службата при терористична заплаха. Според него този въпрос е трябвало да бъде решен със закона за противодействие на тероризма. Подобно е и мнението на експерта по национална сигурност Илиан Алипиев, който понастоящем е съветник на президента по въпросите на сигурността. Според него службата трябва да бъде разформирована и подчинена на Охранителна полиция.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
user4eto
Сезонът на подаръците в сервиза на Huawei е открит с удължена кампания „Повече грижа за теб“ до 31 декември 2024
Джендо Джедев
Мелания Тръмп няма намерение да се мести в Белия дом
ob1
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
user4eto
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода
user4eto
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България