ЕС и Швеция не смятат, че България на държавно ниво е замесена в случая ''Вежен''

ДАНС: Няма данни сред моряците на кораба да има агенти на чужди служби

OFFNews 30 януари 2025 в 12:12 2714 5
Пленарна зала

Снимка БГНЕС/АНТОН СТАНКОВ

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министърът на външните работи Георг Георгиев

Министърът на външните работи Георг Георгиев призова случаят с кораба "Вежен" да не бъде политически ескалиран, защото това би могло да застраши репутацията на страната.

"Искам да успокоя всеки, който е разтревожен, че България не се разглежда по никакъв начин от партньорите и съюзниците ни като съпричастна в саботажна или диверсионна дейност, която всички ние осъждаме, срещу която всички ние като партньори и съюзници работим", заяви външният министър по време на изслушване в пленарна зала.

Георг Георгиев, вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и директорът на ДАНС Пламен Тончев бяха изслушани от депутатите по отношение на случая с кораба "Вежен".

Българския кораб „Вежен" бе задържан в разследване на саботаж от шведската брегова охрана.

Външният министър призова народните представители да бъдат премерени в думите си и посочи, че целта никому не е да има ескалация, но все пак трябва да се направи сметка, че в една такава ситуация е много важно какви данни се комуникират, под каква форма се комуникират и че спекулациите биха могли повече да навредят, отколкото да са в полза.

Георгиев посочи, че в момента се води следствие от шведските власти, поради което не може да бъде дадена изчерпателна информация.

"Вчера разговарях с държавния секретар на Швеция, в понеделник с колегите външни министри. Това, което трябва да кажа, за да успокоя всички, които са се разтревожили за репутацията на България е, че ние като държава не сме намесени по никакъв начин и това бе потвърдено, и от моите шведски колеги, и по време на Съвета на външните министри", коментира Георгиев.

Той увери, че случаят не се разглежда като такъв, в който България, имиджово, външнополитически е застрашена.

"Най-важният елемент от всичко е, че българските граждани не са задържани, не са им повдигнати обвинения, няма започнато срещу тях наказателно преследване", добави Георгиев.

Директорът на Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) Пламен Тончев посочи, че няма данни сред българските членове на екипажа да има агенти на чужди служби или извършители на криминални деяния. 

Според Тончев само за един от тях има данни, че е бил съден за шофиране след употреба на алкохол, но през 2013 г. той е бил реабилитиран.

Тончев уточни, че в данните от партньорските на България служби няма информация инцидентът със скъсания от кораба оптичен кабел да е саботаж. Той допълни, че освен кабел, използван от Латвия, в същата зона е прекъснат и такъв на неприятелски настроена към НАТО държава.

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов посочи, че инспектори по държавен пристанищен контрол на Швеция са посетили кораба "Вежен" и са извършили проверка, но цялостен доклад за резултата и заключението от извършената проверка все още няма. По думите му от корабопритежателя постъпва информация, че на 28 януари от борда на кораба са слезли четири лица - втори помощник капитан, трети помощник капитан, главният механик и боцманът, които са разпитани в полицията от шведска страна. Отделно на борда на кораба са разпитани капитанът и старши помощник капитанът.  А от снощи всички представители на шведските правоохранителни органи са напуснали кораба.

Караджов добави, че корабът "Вежен" е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице, и България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава.

"Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар", посочи Караджов. 

Той съобщи още, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на кораба за евентуални повреди. Той докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и котвата заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си.

Караджов посочи още, че снощи е получен отговор от Европейската агенция по морска безопасност, като оттам потвърждават движението на кораба и преминаването му през района на оптичния кабел, както и спирането на кораба сутринта в часа, описан в рапорта на капитана на кораба. На 27 януари в 20:29 часа шведските органи по пристанищен контрол са подали информация, че съществува подозрение, че корабът е участвал в инцидент, свързан с повреда на подводни кабели, вследствие на влачене на котвеното устройство по дъното на морето.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3537

    5

    Деспин Митрев

    30.01 2025 в 17:32

    "...корабът "Вежен" е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице, " достатъчно, достатъчно Караджов - то тука и децата знаят, що е то елит по булгурски.

    3920

    4

    Constanza

    30.01 2025 в 14:44

    Име на профил,

    Европеизацията на една нация отнема доста време. Не става изведнъж.

    -2874

    2

    Владè

    30.01 2025 в 12:59

    В Швеция смятят , в Англия смятят и решават задачата. Мисия Лондон 2 , този път не е художествено доукрасена. Тъпите и поа***и бг президинство упорито скачат върху мотиката. Скачат ама кехаите им и те им се подсмиват сиреч , какви тъпанари ни се паднаха за тайни агенти и явни големци.

    47

    1

    Октим

    30.01 2025 в 12:33

    Че как ще “има данни“, след като ДАНС са от най-долнопробните ру卐ки агенти? А ако тези двамата нещастника на снимката по-горе знаех малко чужди езици и можеха да прочетат какво пише ЦЯЛАТА европейска (та и световна) преса за случая, нямаше да залъгват племето с жалките си коментари и вечни оправдания!