Задават се колела под наем в столицата, Спаси София иска нова концесия

Спор за рекламни елементи и печалбата на София Байкс преди гласуването в СОС в четвъртък

OFFNews Последна промяна на 10 ноември 2020 в 11:44 1125 0

Да се прекрати концесията за велосипеди под наем в София и да бъде обявена нова, но след като се създадат ясни критерии за насърчаване на велосипедните пътувания и план за разширяване на станциите за велосипеди под наем към кварталите настояват от Спаси София. 

Според съветника от организацията Борис Бонев концесията започнала още през 2012 г., е неактуална и не задоволява днешните нужди на града. По думите му системата ще стартира с едва 33 стоянки с общо 400 велосипеда, при това само в идеалния център на София, като в следващите осем години ще може да бъде разширена само с още 5 стоянки. Така не само, че броят велосипеди никога няма да бъде достатъчен, за да направи използването им алтернатива за софиянци, но и живущите в кварталите няма да могат да се възползват от тази система. С това тя е обречена да остане малка, безполезна и неизползваема, коментира Бонев.

Зад привидно доброто намерение за система за велосипеди под наем е скрито монополизирането на рекламата в идеалния градски център. Концесията предвижда поставянето на нови 150 рекламни места в центъра, в допълнение на вече съществуващите. Това означава допълнително визуално замърсяване по централните улици - на бул. „Витоша“ – с нови 37 рекламни пана, на ул. „Солунска“ с 30, а на бул. „Васил Левски“ с 59, уточняват от Спаси София. 

Според тях се дава възможност "за огромна печалба на концесионера". Дори при настоящите цени на рекламно пространство излиза, че приходите за концесионера ще бъдат над 800 000 евро на година. В същото време дължимата такса към Общината е между 50 000 евро през първата и 150 000 през осмата година. Проблем е и фактът, че това се прави без никакви изисквания към концесионера да гарантира висока използваемост на велосипедите и да предлага добра услуга. Точно обратното – при липса на зададени критерии от Столичната община, концесионерът е мотивиран да се занимава с рекламата, тъй като тя е печелившата част от концесията, а велосипедите са между другото. С концесията ще бетонираме тази ситуация за следващите осем години, категоричен е Борис Бонев.

От Спаси София сигнализират, че в договора няма мерки за насърчаване на велосипедното движение и използваемостта, липсват измерими критерии за успешността на системата, за качество на услугата, а възможност за разширяване на мрежата извън центъра не съществува. 

Докладът за определяна на концесионер за отдаване на велосипеди под наем и рекламни елементи на общински площи, внесен от кмета Йорданка Фандъкова, ще се гласува от Столичния общинския съвет в четвъртък. Вчера той беше приет на заседанието на транспортната комисия със 7 гласа "за" от ГЕРБ и ВМРО, 5 "против" и 1 "въздържал се". Предвижда се - след дългогодишна сага с обжалвания в КЗК и съдебни дела, за концесионер да бъде определено сдружение "София Байкс", класирано на първо място от комисията за избор. Според предложението на Фандъкова консорциум "София байкс" трябва да инвестира и 1.5 млн. евро без ДДС в новата система за велосипеди. 

Общо 400 велосипеди ще се дават под наем в София като първите 30 минути ще бъдат безплатни. След това цената за едно ползване ще е един лев. Дневна карта за 6 пътувания ще струва 3 лева, седмична, за 42 пътувания - 7 лева, месечна - 20 лева, а тримесечна - 45 лева. 

 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови