Алкохолът, който се продава в България, е със същото качество като същите марки в Западна Европа. Същото не може да се каже за консервирани храни като грах и царевица, показват резултатите от анализа за наличието на двоен стандарт при храни и напитки, продавани в България и страни от Западна Европа.
Те бяха представени днес от д-р Сергей Иванов, анализирал резултатите по проекта „Комплекс от мерки за установяване на нелоялни търговски практики в България“ на Комисията за защита на потребителите, финансиран от Програмата на ЕС за потребителите (2014-2020) и Министерството на икономиката в съотношение 50:50. Изследванията на храните е извършила русенска лаборатория.
Въпреки първоначалните намерения за мащабно проучване на пазара в крайна сметка са отсети и сравнени 11 продукта от шест групи (макаронени, шоколадови изделия, млечни продукти, консерви, зехтин и спиртни напитки).
Оказа се, че изобщо не е проста задача да се намерят два напълно еднакви продукта на българския пазар и на този в избраните за сравнението други страни-членки на ЕС (Португалия, Испания, Германия, Гърция, Унгария), обясни д-р Иванов.
Резултатите
Сравнявани са етикетите и е извършено лабораторно изследване по показателите: мазнини, включително наситени; протеини, въглехидрати, хлориди (сол), влакнини (фибри), калкулиране на енергийната стойност на храните; съдържание на етилов алкохол, етанол, висши алкохоли (само при спиртните напитки); санитарна микробиология (само при млечни продукти). При последния показател лабораторните резултати не са показали наличието на нещо опасно.
Ето какво показват сравненията между 11-те еднакви според етикетите си продукти.
При макаронените изделия са избрани спагети Barilla №5. Тук сравнението показва, че в продукта на българския пазар има 1% повече захари, 2% по-малко протеини, по-малко от половин процент въглехидрати и почти толкова по-малко влакнини.
Всичко това обаче е в рамките на статистическата вариация на резултатите, т.е. на практика няма разлики – подчерта д-р Иванов.
При шест показателя, измерени при шоколадовите бонбони Lindt, се виждат разлики също в рамките на статистическата грешка. Но при един има 13% повишение – става въпрос за протеина в българския продукт.
„Това вече е статистически достоверна разлика и мога само да гадая на какво се дължи – посочи д-р Иванов. - Основният източник на протеин в шоколада е сухото мляко, вероятно има повече от него за сметка на по-малко какаова маса.“
При млечен шоколад с лешници Milka се виждат обратните резултати – 15% по-малко протеин в българския продукт.
При масло President разликата в проценти изглежда огромна. Над 200% повече въглехидрати в продаваното у нас. Но в грамове разликата е минимална – вместо 0,65 са 2,05. Тоест като процент е много, но като стойност – не, подчерта д-р Иванов.
Протеинът в маслото от тази марка в България е по-малко с около 30% по-ниско, но като стойност разликата е много минимална.
За разликите при маслото може да има и друго обяснение. Световният стандарт изисква то да съдържа 82% мазнини и 18% вода, протеини, въглехидрати и захари. Захарите например обаче не се разтварят добре без топлинна обработка и това може да даде отклонение в някоя партида.
Различна от картината дотук е тази при консервирания зелен грах Bonduelle. Сериозно се различават 7 от общо 8 показателя. Наситените мазнини са много по-малко, с около 60% (от 0,37 на 0,18 гр.), протеините са по-малко, а захарите - много повече, с около 50%.
Ако има нещо положително тук, то е, че на етикета няма лъжлива информация, производителят не е измамил производителя, показва сравнението между етикетите.
Подобна е картината при консервирана сладка царевица Bonduelle, където също има големи различия, но и те са отбелязани на етикета. Въглехидратите са с около 90% повече, протеините – с около 40% по-малко. И все пак в грамове разликите не са съществени.
Защо се различават консервираните грах и царевица?
Възможно е лабораторията да е пропуснала да направи анализ на „отцеденото тегло“, посочи д-р Иванов. Освен това по света се култивират стотици сортове грах и царевица. Всеки от тях има свой, уникален профил на нутриенти. Ситуацията се усложнява от факта, че дори при един сорт има различия в зависимост от географската локация на посевите, които се дължат на неповторимите местни почвени и климатични характеристики.
Затова експертите препоръчват на етикетите да се отбелязват държавата на произход на растенията, държавата на производство и сорта на растителния вид.
При друга консерва - риба тон в зехтин Rio Mare - съдържанието на сол е 20% по-малко у нас, което мисля, че е изцяло положително, отбеляза д-р Иванов.
Зехтинът Extra Virgin De Cecco на практика е идентичен, разминаванията са в рамките на статистическата грешка и касаят наситени мазнини.
При трите вида алкохол (водка „Абсолют“, шотландско уиски "Джони Уокър" (Johnnie Walker) и джин Beefeater), включени в изследването, няма разлика, показват резултатите.
„Констатираните разминавания са минимални. Не може да се направи категоричен извод дали те променят качеството на съответните търговски марки в положителна или отрицателна насока. Етикетите не заблуждават потребителите“, е заключението на експертите на база изследването.
Константин Арабаджиев – член на КЗП, Димитър Маргаритов - председател на КЗП и Константин Райков, член на КЗП и ръководител на проекта (отляво надясно). Снимка: КЗП
„По линия безопасност на храните няма никакво съмнение, че това, което се продава е безопасно. Може да има разговори кое колко полезно, вредно е, но категорично се доказва, че продуктите са безопасни“, посочи след представянето Димитър Маргаритов.
Според него двоен стандарт няма по оста Изток-Запад.
Той обаче смята, че трябва законодателно да се посочи какво точно е „съществена разлика“.
„Би трябвало да се въведе дефиниция на понятието „съществена разлика“ в законодателството, да се сложат обективни граници и когато то е налице, да бъде признато за нелоялна търговска практика и този, който го прави, да бъде санкциониран.
А ако този, който го прави, желае да запази продукта така, например заради вкусови разлики, той да бъде така добър да го отбележи – да регистрира друга търговска марка, да знае потребителят, че това например е грах „Балкански“, каза Маргаритов.
Авторите признаха, че не са успели да установят напълно идентични продукти в България и избраните страни например при сирената, затова и те не са включени.
Резултатите от проекта ще бъдат представени на ЕК, включително с анализите и резултатите от изпитванията и ще бъде отправена препоръка за законодателни изменения по отношение дефинирането на съществените разлики.
Проектът е на стойност 169 000 евро.
Цените на продуктите у нас и в останалите страни не са били сравнявани по него.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Синодът: Не може да се преименува площадът пред ''Св. Александър Невски''
Синодът: Не може да се преименува площадът пред ''Св. Александър Невски''
СБУ стои зад убийството на ген. Игор Кирилов в Москва
Фермерите искат да се вземат нови проби от животните