В София има около 50 км велоалеи - за нашата почти двумилионна столица е излишно да казваме, че тази дължина е крайно недостатъчна. До 2019-та целта на Столична Община е те да бъдат 200 км, но инфраструктурата ли е най-важното нещо, когато става въпрос за велосипеден транспорт? Тези и още много други колоездачни теми бяха обсъдени днес по време на семинара "Планиране и изграждане на велосипедна инфраструктура на територията на Столична Община", организиран от СО.
Гости на събитието бяха двама холандски експерти с опит в изграждането и дизайна на вело инфраструктура по цял свят - Роб ван дер Бейл и Мауриц Кардозо. Ако ви трябва веломост, който се повдига заедно с нивото на реката, те са вашите хора.
Всеки знае, че Холандия е световен пример за развит велотранспорт - по-малката от България държава има 17 млн. жители и 20 млн. велосипеда. Велоалеите в кралството са с дължина от 35 хил. км.
София разполага с идеална велосреда - паркове, зеленина, без много възвишения, хубав климат. Такова мнение изразиха и двамата холандци, но за тях е важно и друго - колоезденето не е инфраструктура, а нагласа на обществото и на ума на индивида.
Да си велосипедист в Холандия е най-нормалното нещо на света, там самите хора не се определят като колоездачи, защото с първите си стъпки на земята те вече започват и да се учат как се въртят педалите.
В кралството се спазват 5 принципа, когато иде реч за изграждане на инфраструктура за велосипедистите:
1. Свързаност - важно е алеите и пътищата да правят връзка помежду си за максимално ефикасност на пътуването;
2. Директност - когато се изграждат, велоалеите трябва да предоставят най-бързия и удобен начин за стигане до желаната дестинация;
3. Безопаност;
4. Комфорт - гладък асфалт и добре положена настилка;
5. Атрактивност - може би най-изненадващият принцип, но в Холандия искат да карат покрай красиви места и това също е фактор.
Кардозо сподели, че в Холандия съзадват инфраструктурата така че да бъде "против човешки грешки" - достатъчна маркировка и знаци, които да показват "верния път".
Все пак у нас не трябва да се отчайваме колко е зле ситуацията, тъй като Холандия има над 40-годишен опит тази сфера, докато у нас наченки за развитие правим от по-малко от 10.
Кардозо и Бейл дадоха като положителен пример Тайланд - там от 10 години се опитват да интегрират велосипедния транспорт в ежедневието на хората. През 2006 година между 0-1% от населението са се придвижвали с велосипеди, а днес този процент е скочил до 6% - нещо, което се счита за невероятен успех.
София прави малки, понякога доста несигурни крачки към развитие на велосипедната инфраструктура. Една от тези стъпки към по-добро е изградаждането на алея по бул. Патриарх Евтимий след завършването на строежа на метрото.
Вариантите за тази велоалея са два - тя да бъде по средата на булеварда и да разделя пътното платно или да бъде в двата края. Тези идеи, представени от инж. Терзиев пред холандските гости, предизвикаха дебат за това как например, ако велоалеята е по средата, колоездачите ще могат да пресекат улицата, за да стигнат до някой магазин или жилището си. Ще трябва да карат до края на алеята и да се връщат по тротоара? В по-голямата си част тези въпроси останаха неотговорени, а самият проект озадачи холандците.
Кога и дали изобщо има смисъл да настигаме Холандия - времето ще покаже. Едно е сигурно - подобна реформа няма да стане с изливане на жълта боя по улиците, за да могат общинари да имитират дейност. Първата промяна идва от нас, които трябва най-сетне да приемем велосипеда като вид транспорт, равен на всички останали.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
1
06.07 2017 в 19:13
Също като по тротуара покрай НДК-то и градинката му:))
И изобщо, цялата тая история с педализма, все повече прилича на самоцел, и няма нищо общо нито с транспортните проблеми, нито със здравословния живот. Същи гей прайд, нищо повече.
И съвсем не разбирам, какво могат да кажат холандски експерДи. Там автомобилите са забранени - тяхна си работа. Ако щат да плават из океана с третонетки. Какво общо има тамошния живот, с тукашния?
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара