Най-добрите реклами на 2013

OFFNews 13 януари 2014 в 17:32 24207 2

Рекламата на Volvo
Рекламата на Volvo

Нито една от петте топ реклами за 2013 не е 30 секунди. Само една се побира в 60-секундната рамка. Повечето са около три минути – една цяла вечност в Страната на конвенционалната реклама, пише USA Today.

Добре дошли в новия свят на рекламата. Нямат значение онези 30-секундни общаци, които Медисън авеню продължава да бълва като визуално боклук. Най-добрите реклами на 2013 почти без изключение са видеа, замислени да станат хитове в мрежата, със средна дължина три минути всяко.

Но кой преценява тези неща? Явно най-обиграните рекламисти.

Те разчитат на тези заразителни реклами, които всъщност си имат начало, среда и край, да станат YouTube любимци, които се споделят с по-голяма скорост от джойнт на фестивал в памет на Grateful Dead. Защо да харчиш газилион долара за телевизионно време, когато можеш да хванеш милиони младежи да си го препредават безплатно. Този назряващ тренд в крайна сметка ще принуди рекламистите, мрежите и целия медиен свят да изфабрикува някакво масово нововъведение, което да освободи рекламните видеа от 30-секундния ад.
Отдолу-нагоре, ето ги най-добрите реклами на 2013 г., всяка от които стана хит в мрежата.

5. Chipotle

„Плашилото“ (на Moonbot Studios and CAA Marketing, 3:23 мин.). В първите 3 минути и 20 секунди на тази анимационна реклама никъде няма да видите или чуете бранда Chipotle. Сигурно тъкмо затова тя е толкова ефективна. Едно шашардисано плашило се оказва на работа в зловещата компания Crow Foods. Нищо не е както изглежда в Crow Foods. Зад билбордовете с послание „Натурални храни“ стоят тъжни крави, инжектирани с хормони. Дори месото, което Crow Foods продава, идва с щампа „100% говеждообразно“.

Въпреки това плашилото показва завиден кураж. Приключва работния си ден и се връща във фермата си, за да отглежда и продава храна, която е наистина храна. Рекламата е хитър намек за хранителния проблем на Америка. И показва нация от консуматори, гладни за по-добра храна, така че марката Chipotle изглежда точно на гребена на хранителната вълна.

4. Pepsi Max

"Тест драйв" (на TBWA/Chiat/Day Los Angeles, 3:46 минути). След като ви пусне вътре, тази реклама заключва вратите и не ви пуска навън. Сюжетът е гениален. Рали шампионът Джеф Гордън, леко дегизиран, е в ситуацията на купувач на кола на старо, хвърлил око на един Chevrolet Camaro. Нищо не подозиращ продавач на коли втора ръка е решил, че е попаднал на истински смотаняк и го примамва с един тест драйв.

Всъщност, продавачът е този, който се хваща на кукичката в момента, в който сяда в колата и слага колана. Гордън го взема за карането на живота му. Продавачът изрича всякакви цензурни неща и те, заедно с ужасените му изражения, са уловени от камера в колата.

3. Камионите Volvo

"Eпичен шпагат" (на Forsman & Bodenfors Гьотеборг, Швеция, 1:17 мин.). Кога за последно сте гледали реклама със зяпнала уста? Трудно е да спреш да гледаш отново и отново този клип за камионите „Волво“, който представя ластичния Жан Клод ван Дам, изпълняващ олимпийски шпагати между два камиона Volvo, бавно раздалечаващи се един от друг по огряно от слънцето шосе. Единственото нещо между двата камиона: Ван Дам и магическия му разкрач. Музиката, която звучи като комбинация между Cirque du Soleil и медитативна дзен музика (Enya – бел.прев.), e завладяваща. Неслучайно видеото стана една от най-гледаните реклами на годината. А споменахме ли, че двата камиона карат назад?

Нямам проблем с факта, че осигурителното въже, с което Ван Дам е вързан е ретуширано в рекламата. Точно това я прави толкова интересна, изглежда като рискована еквилибристика без предпазни мерки. Целта на рекламата: да демонстрира нещо, наречено Volvo Dynamic Steering (динамично управление на Volvo). Това може да е единствената реклама, която ще помните ден, след като я гледате. И на по-следващия ден.

2. Unilever/Dove

"Скици на истинската красота" (на Ogilvy & Mather, Бразилия, 3:01 мин.).

Това е една от най-гледаните кампании за годината. Неслучайно. Тя деликатно апелира към жените да спрат да се изтезават заради начина, по който смятат, че изглеждат. Dove дори включва във видеото график на ФБР, който да рисува как няколко жени описват сами себе си ("Голяма брадичка." "Голямо чело." "Голям нос.")

След това той ги рисува така, както другите ги описват („Хубава брадичка“, „Сладко носле“, „Красиви сини очи“). И разликите между двете рисунки са изумителни.

Напук на всички онези реклами, които години наред се опитват да убедят жените, че се нуждаят от много неща и много промени, за да достигнат нещо близко до състоянието на красота, тази реклама на Dove поема в точно обратната посока. Посланието й: Не обръщайте внимание на всичко това. Красотата вече си е тук. С малко помощ от Dove, естествено.

1. TrueMove H mobile

"Да даваш" (на Ogilvy & Mather Тайланд, 3:03 мин.). Кога за последно сте гледали реклама – в конкретния случай, по-дълга от три минути, и ви се е искало да е още по-дълга – даже да е филм?

Сцената на мизерната улица показва едно отчаяно малко момче, което краде лекарство за майка си. Хващат го, но един добър собственик на кафене не само плаща за лекарството, но му дава и храна. 30 години по-късно: Кафеджията получава удар – в момент, когато дава милостиня на друг бедняк. Дъщеря му, смазана от разходите за лечението, обявава кафенето за продан. И тогава открива, че сметката за лечението е платена. Неговият лекар, оказва се, е същото момче от улицата, на което баща й е помогнал преди 30 години.

Слоганът на рекламата: „Да даваш е най-добрата комуникация“. Какво общо може да има всичко това с телекомуникационна компания за мобилни услуги? Ами, нещо около комуникацията. Но кого го интересува. Това е най-добрата реклама за годината. И най-красиво заснетата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови