АЕЖ: Директорът на Национален фонд ''Култура" да не се меси в работата на медиите

Мая Младенова 11 октомври 2023 в 14:17 1286 0

АЕЖ

Снимка АЕЖ

АЕЖ

Асоциацията на европейските журналисти – България алармира за случай, в който държавен чиновник се опитва да се меси в работата на медиите.

Става въпрос за казус с изпълнителния директор на Национален фонд култура Сава Драгунчев и националното радио.

Драгунчев е изпратил писмо до генералния директор на радиото, след като останал недоволен от интервюто си в предаването на Ирина Недева. Самото писмо фондът публикува на страницата си.

Писмото завършва с обръщение към Митев какво “следва” и “трябва” да прави Българското национално радио по отношение на дейността на Фонда. До момента не ни е известно дали има отговор от БНР, но без съмнение държавен чиновник като Драгунчев не следва и не трябва да нарежда на една медия какво следва и какво трябва да прави, посочват от асоциацията. Оттам обръщат внимание, че никой държавен служител няма право да се меси в редакционната независимост на медии.

За разговор в радиото са били поканени Сава Драгунчев и режисьорката Гергана Димитрова от организацията за съвременно алтернативно изкуство и култура "36 маймуни". Между фонда и организацията възниква медийно известен съдебен спор, в който НФК съди "36 маймуни" за 180 000 лева. Това е поводът за разговора в предаването.

Оказва се, че Драгунчев обвинява журналистката Ирина Недева, че в интервюто е давала предимство на режисьорката. Тенденциозно и небалансирано според Драгунчев е желанието на Недева да задава въпроси, което по думите му непрестанно и упорито възпрепятства “стремежа към изясняване на фактите”, пишат от АЕЖ.

Работа на журналистите е да искат отчетност от представителите на властта, а не от обикновени граждани. Не е необичайно начинът на задаване на въпроси към ръководител на институция и към гражданин да е различен, подчертават от асоциацията по повод тези обвинения

От исковата молба срещу “36 маймуни” става ясно, че театралната организация е обвинена, че не е изпълнила договора с фонда, тъй като медийни публикации, посветени на конкретно представление, не съдържат логото на фонда и съобщение за финансовата подкрепа на последния.

Договорите за финансиране на фонда наистина включват клауза, че съобщенията в медиите следва да съдържат тази информация. Интересно е становището на АЕЖ по този казус. Оттам смятат, че въпросната клауза вероятно е нищожна, тъй като съгласно Закона за задълженията и договорите, договор не може да поражда задължение за трети лица, освен в предвидените от закона случаи. Нещо повече, настояването за задължително включване на определена информация в медийни съобщения би било нарушение на чл. 11 от Закона за радиото и телевизията „Журналистите и творческите работници, сключили договор с доставчици на медийни услуги, не могат да получават инструкции и указания за упражняването на тяхната дейност от лица и/или групи извън органите на управление на доставчиците на медийни услуги“.

Нарушение на този член е, както изискването медиите да публикуват задължително определена информация за фонда, така и опитът на Драгунчев да влияе върху начина на водене на предавания по националното радио, подчертават от ЕАЖ.

В съобщение, публикувано на сайта на Национален фонд култура, се изразява възмущение, че БНР занимавало обществеността с този казус. 

"На грантови организации, включително и НФК. Винаги публикуваме финансиращите организации. Работим вече 16 години. Знаем, че това е важно. Това означава и печат за качество, защото ти си минал през конкурс. Всеки може да отвори нашия уебсайт, да види нашия канал във Фейсбук и Инстаграм, и да се увери, че там има всички лога на финансиращите ни организации, включително и на НФК. В исковата молба има публикации, които са на обществени медии, на автори на интервюта и онлайн сайтове. Тях не можем да ги контролираме", казва в същото предаване на БНР режисьорката Гергана Димитрова.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице