Преди 16 години, когато се появи студийният запис на рок операта „Нострадамус“, световната музикална критика ахна.
Произведението бе окачествено като крайъгълен камък в жанра, а българският виртуозен китарист и композитор Николо Коцев вписа името си в съвременната история на световната музикална класика. Произведението, което той сътвори, за пореден път доказа една сладко-горчива истина за рода ни – като племе и организация не ни бива особено, но като индивидуалности и творци покоряваме върхове. Примерите са не един и два, а Николо ни дава поредния.
Няма да ви разказвам съдържанието на операта. За нея е писано много. Знае се, че оригиналният студиен запис е осъществен с участието на звезди като Глен Хюз, Джо Лин Търнър и Алана Майлс, които всъщност са и съавтори на либретото. Изпълнява се от голям симфоничен оркестър, рок групата „Кикимора“, хор, балет и солисти. Сценичната премиера се състоя през ноември в новата спортна зала в Русе и за нея тонрежисьорът Димитър Бакалов, който е бил зад пулта, ми призна, че е останал изумен. И ми направи впечатление, че това признание идва от човек, озвучавал стотици родни и чуждестранни звезди. Тогава билетите са свършили три седмици преди спектакъла, а самото представление е било нещо невиждано. Българските изпълнители на главните роли – Александър Атанасов в ролата на Нострадамус, Звездомир Керемидчиев от група „Ахат“ в ролята на Инквизитора, Нора Караиванова и Амалия Ненова са показали не само уникални вокални качества, а и неподозирани артистични умения. С Бакалов се познаваме от 30 години и за първи път го видях така въодушевен. Затова и се обадих на Николо Коцев за един кратък разговор преди събитията. Приседнахме за малко и първото, за което го помолих бе да ми обещае, че след спектаклите ще направим пространно интервю за изкуството, живота, творчеството, вселената и всичко останало. Той се съгласи.
- Готови ли сте за спектаклите? - попитах го.
- Всичко е подготвено – каза ми той. - Единственото, което не зависи от нас е дъждът.
- Да, наистина – съгласих се. - Все пак, нека вярваме, че Нострадамус е предрекъл хубаво време за този ден. Защото Античният театър в Пловдив е открит, но пък обстановката е уникална.
- Така е – усмихна се Николо, - но все пак има известни технически неудобства при изграждането на сценографията, с които вече знаем, как ще се справим. Мъчно ми е, че не можем в пълна степен да използваме особеностите на мястото, защото сценографията ни в основна степен е мултимедийна, но пък околното пространство някак си създава настроение за пътуване във времето.
- А как ще успеете да пренесете спектакъла от Пловдив в София за часове?
- Е, тук вече решението е като при турнетата на големите групи. Работим с два екипа. Докато тече спектакълът в Пловдив, в Зала 1 на НДК ще се подготвя сцената за представлението на 27 май. Само тонрежисьорският екип ще се прехвърли.
- Работиш с оркестъра на Русенската опера.
- Работя с целия състав на операта – оркестъра, хора и балета. Това не е просто концерт на рок група със симфоничен оркестър. Тук имаме драма, балет, сценично действие. Много се радвам, че певците показаха и артистични умения, а съчетанието между сценичното действие и текста, който тече върху екрана, дава цялостна представа за историята – чумната епидемия, смъртта на краля, предсказанията на Нострадамус ...
- Премиерата мина. Сега би трябвало да си по-спокоен.
- Всеки спектакъл е предизвикателство. Не мога да съм спокоен. Иска ми се хората да проявят интерес, защото, без да се хваля, подобен спектакъл не се прави всеки ден. Знам, че все още има билети.
- Е, знаеш, че българинът обикновено си купува билет в последния момент. Като че ли не е сигурен, дали ще доживее събитието.
- Така е, но ми се иска този последен момент да е примерно седмица преди спектакъла. Да не говорим, че тук има една практика, която ме притеснява. Ден, два преди събитието започват да ми се обаждат приятели, познати, познати на познатите и да ме молят за пропуски.
- Има такова нещо, но постепенно мащабите на това явление намаляват. Вярвам, че публиката ще усети особеното предизвикателство да види и чуе историята на Нострадамус, облечена в уникална музикална форма и разказана с гласа на Бен Крос и прекрасните български и чуждестранни певци сред уникалния интериор на Античния театър в Пловдив. Това ще е нещо като анонс към бъдещето на града като европейска столица на културата.
- Да, така е. Много ми се иска спектакълът да влезе в програмата за 2019 г.
- Пожелавам ти го. Подсещам почитателите на рока и оперното изкуство за датите на представленията – 26 май в Античния театър в Пловдив и 27 май в Зала 1 на НДК.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)