Десет дни след старта на предизборната кампания за предсрочния парламентарен вот на 2 април подписаните договори между политическите формации и медиите са на стойност 862 956 лв. без ДДС. Това означава, че разходите са съизмерими с тези от изборите през ноември 2021 г. и са едни от най-ниските от 2014 г. насам.
Данните са от мониторинг на Института за развитие на публичната среда до 13 март.
Традиционно средствата за реклама в медиите са основното разходно перо в кампаниите. За парламентарните избори през октомври 2022 г. те съставляваха 73% от всички разноски на партиите.
Пет формации и двата инициативни комитета не са обявили сключени договори с наблюдаваните от ИРПС медии. От останалите политически субекти най-голяма сума са отделили "Възраждане" – 195 216 лв. Следват ги ГЕРБ-СДС със 184 809 лв. и ДПС с вложени 86 680 лв. Така трите коалиции формират около 54% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Основната част от разходите на "Възраждане" е насочена към ТВ Евроком – 85 850 лв. или 44%. При ГЕРБ-СДС се наблюдава по-равномерно разпределение на парите към различни медии – електронни, печатни и онлайн.
Най-много средства до 13 март е привлякла обществената БНТ – 257 181 лв., следвана от телевизия Евроком – 189 010 лв. и в. "24 часа" – 93 833 лв. Двете големи частни телевизии у нас – bTV и Нова ТВ, са обявили само по един договор за отразяване. Всяка от тях е сключила споразумение с партията на Костадин Костадинов "Възраждане". Договорът на bTV е за 31 757 лв., а този на Нова ТВ – за 8514 лв.
Почти половината от доставчиците на медийни услуги към този момент (17 от наблюдаваните медии) не са публикували данни за сключени договори. Единствено ⅞ ТВ пък е декларирала безвъзмезден договор към момента – и той отново е със свързаната с нея партия "Има такъв народ".
И в тази кампания участниците могат да се възползват от безплатни форми на отразяване. Съгласно разпоредбите на Изборния кодекс такова ефирно време са задължени да предоставят обществените медии – БНТ и БНР. Общото времетраене на това отразяване трябва да е "не по-малко от 240 минути". Участията на съответните кандидати следва да са в рамките на предварително съгласувани с медиите теми.
Публикуваното споразумение на БНТ показва, че телевизията е предвидила сериозен брой форми на безплатно отразяване на кандидатите в предизборната надпревара. А ефирното време, което се вижда от споразумението, значително надхвърля разписания по закон минимум. Така например само в първия (от общо три) безплатен формат на "Панорама" на 10.03.2023 г. времето, отделено за кандидатите, беше около 35 минути. Именно след това предаване генералният директор на БНТ Емил Кошлуков обясни, че "Предизборната кампания в медиите не бива да уврежда психичното здраве на нацията". Затова остава неясно защо в споразумението БНТ се е съгласила да предоставя безвъзмездна трибуна в такъв мащаб на "Каквито участници ни пратят централите, такива трябва да показваме".
Отново се наблюдават медии, които не са посочили сключени договори с формации, включени в предизборната надпревара, но явно показват политическа реклама. Такива са например в. "Арда Нюз", в. "Борба" и др.
Вестник "Черноморски фар" пък е възприел интересен подход при спазването на изискванията на Изборния кодекс. Той публикува договорите си като новини, което затруднява откриването им. Нещо повече, форматът, в който са достъпни договорите, не позволява да се разберат стойностите им. Разбира се само, че те са сключени с ГЕРБ и "Български възход".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22258
1
14.03 2023 в 18:43
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир