През миналата седмица известният режисьор Камен Калев ("Източни пиеси", "Островът", "С лице надолу", "Февруари", "Върнете заека", "Лошият заек", носител на множество български и международни филмови награди) написа отворено писмо до колегията, в което алармира за проблеми в сектора, които водят до стопиране на българските продукции и не позволяват на общността да работи ритмично, оставят много екипи и хора без работа за дълги периоди от време, и като цяло блокират процеса по създаване на български филми. Защо се случва това? Защо не се снимат български филми? Оказа се, че в основата на проблема стоят множество жалби в съда на неодобрени на определена сесия кинотворци...
По тази и други теми, свързани с киното ни Искра Ангелова покани директора на Национален филмов център Петър Тодоров, който да хвърли светлина върху горещата тема и да разясни за широката аудитория както самия проблем, така и генезиса му и възможността за решаването му. От години във филмовата общност се говори за несъответствие между закон и правилник, но в последните месеци този въпрос беше решен. Какво още пречи на българското кино? И дали споровете между различните кинотворци са естетически, принципни или положението е "На мен не ми е добре, ама и на Вуте да му е зле"?
Ще каже човекът, по чието време в Национален филмов център се случиха няколко неща: направиха се поправки за по-адекватно прилагане на закона по отношение на производството на филми и по-ефективната усвояемост на средствата от бюджета, увеличи се прозрачността на дейността на центъра (НФЦ); засили се членството ни във важни международни организации, като този директор подписа множество международни споразумения и отвори киното ни навън; възобнови блясъка на фестивалите на НФЦ "Златна роза" и "Златен ритон", създаде нов - "Киноваканция"; инициира обучения, като свърза хората в гилдията чрез организирането на различни форуми и дискусии. Изобщо - положителен герой.
Какво обаче се случва извън неговите усилия и е така подробно и изчерпателно описано от режисьора Камен Калев? И как може да се помогне градивно на тези процеси и да се избегнат подобни прецеденти в бъдеще - чуйте и вижте във видеото.
...
OFFNews публикува тук писмото на режисьора Камен Калев, което повдига много въпроси и стана повод за интервюто ни.
"Уважаеми колеги,
След разговорите ми с някои от вас си дадох сметка, че голяма част от колегите, дори пряко засегнати от блокираните сесии, не са съвсем наясно какво се случва през последните две години и защо не се снимат филмите им. А какво остава за останалата част от филмовата общност?
Какви са причините за липсата на активност и дори за нежелание да се вникне в проблема и докъде ще стигне нашата търпимост?
Споделям с вас информацията по-долу, за да може всеки, който има желание да се запознае в дълбочина с казуса, възникнал около оценъчните карти. Два от моите проекти също са блокирани и като пряко засегнат ви приканвам да проверите изложените от мен факти, за да направите необходимото за изграждането на собствено мнение и позиция.
Блокирани по казуса "оценъчни карти" са:
- 13 пълнометражни филма с НФЦ финансиране на стойност 13 828 000 лв.
- 2 международни копродукции с НФЦ финансиране на стойност 500 000 лв.
- 5 късометражни филма с НФЦ финансиране на стойност 320 000 лв.
Общо 20 филма са с блокирано НФЦ финансиране на стойност 14 648 000 лв.
Фактите хронологично
На 2 март 2021 г. влиза в сила Закон за филмовата индустрия, който включва редица реформи. Една от тях касае механизма за провеждане на конкурсните сесии и в частност т. нар. оценъчни карти.
След проведената през януари 2022 г. художествена сесия за игрално кино, продуценти сигнализират за допусната грешка, която довежда до изкривяване на резултатите. Става въпрос за неправилен и незаконосъобразен метод за събиране на оценките на комисията и служебната оценка за опит и постижения. Ръководството на НФЦ не е ползвало посоченото в чл. 49 ал.1 от ППЗФИ приложение N9, а друг документ, който не съществува в правилника. Изчислен по този грешен начин, резултатът свежда оценката за биографията на режисьора и продуцента до нищожна, което на практика лишава от логика нейното използване.
На 13.01.22 няколко продуцента се обръщат с писмо до временно изпълняващия длъжността директор на НФЦ г-н Камен Балкански, с което сигнализират за допуснатата грешка и отправят молба за отстраняването ѝ (приложено тук).
Съюзът на филмовите дейци също сигнализира за допусната грешка и отправя молба за бързо решаване на проблема в писмо до г-н Камен Балкански (приложено тук). Няколко дни по-късно изпраща второ писмо до ръководството на НФЦ и до Министъра на културата (приложено тук).
Г-жа Галина Тонева, от името на Асоциацията на продуцентите и като неин председател, адресира писмо до г-н Камен Балкански, за да изрази своята "загриженост за създадената ситуация, която допълнително ще утежни състоянието на родното кинопроизводство" (приложено тук).
Въпреки многобройните писма и срещи със засегнатите продуценти, г-н Камен Балкански отказва да поправи грешката си. С аргумент, че новият закон е тълкуван от него по единствения възможен начин, той отпраща продуцентите да решат казуса в съда. Обърнете внимание на тона в писмото му и категоричността, с която той отрича проблема (приложено тук). Това писмо звучи още по-обидно днес, близо 2 години и половина по-късно, след наличните пет съдебни решения от различни състави на Административния съд, четири от които вече влезли в сила, които доказват грешката му и незаконосъобразността на метода за изчисление на крайната оценка.
Защо г-н Камен Балкански не поема отговорност за случилото се? Предполагам не само заради обичайната предпазливост от страна на всеки временно изпълняващ длъжността директор, а заради реалната опасност да му се потърси отговорност и за проведената шест месеца по-рано сесия за копродукции (от ноември 2021 г.), в която е допусната същата грешка, но за която никой от продуцентите не е сигнализирал.
Въпреки предупрежденията, че едно дело би блокирало сесията за неизвестен период от време, г-н Камен Балкански не отстъпва, а министерството дори не отговаря.
При тези обстоятелства, г-н Филип Тодоров ("Уотърфронт") е принуден да подаде жалба и така сесията със седем пълнометражни филма е блокирана до решението на Административния съд.
След проведения конкурс за нов директор на НФЦ, г-н Петър Тодоров встъпва в длъжност на 22.02.2022. Малко след това, методът за изчисление на крайната оценка е коригиран съобразно ППЗФИ.
В последвалата юлска сесия проект на г-жа Галина Тонева остава извън класирането и тогава тя променя позицията си на 180 градуса. Жалбата ѝ по същество касае формирането на крайната оценка и противно на аргументите от писмото ѝ до г-н Камен Балкански, с което критикува неговото тълкуване, сега го защитава. Обяснението е просто: при метода на изчисление на г-н Камен Балкански, нейният проект би имал шанс за класиране.
И така втора сесия също отива в съда. Към вече блокираните седем филма се прибавят още три пълнометражни и пет късометражни филма.
Изминали са близо 12 месеца откакто първата сесия е блокирана, когато решението на Административния съд излиза, за да постанови, че методът на класиране на проектите от времето на г-н Камен Балкански е погрешен и незаконосъобразен (приложено тук). Въпреки това продуцентите на двата филма, които биха излезли от коригираното класиране, г-н Иван Тонев ("АРС" ООД) ) и г-н Добромир Чочов ("Доли Медия") обжалват съдебното решение. Към жалбата се присъединява и г-жа Галина Тонева. Така делото се прехвърля към по-горната инстанция Върховен административен съд за неопределено време.
През юни 2023 г. идва ред на нова сесия за игрално кино. Нивото на държавна помощ е повишено значително, индексирано спрямо настъпилата инфлация.
Г-жа Галина Тонева кандидатства със същия проект от първата блокирана сесия и се класира за финансиране (при един и същи метод на класиране, когато печели г-жа Тонева не изразява своето несъгласие, но когато не печели, оспорва с жалба, която по същество касае именно метода на класиране). Сесията обаче отново е блокирана, този път от г-н Станимир Трифонов, който би имал шанс за класиране, ако се използва методът на г-н Камен Балкански.
Следват редица срещи на продуценти и режисьори в опит да се намери изход от създалата се криза. Срещи с министри на културата от различни правителства, среща с г-н Тома Биков, председател на Комисията по култура в Народното събрание. Има опити за споразумения, след които г-н Иван Тонев и г-н Добромир Чочов оттеглят своите жалби, но тази на г-жа Галина Тонева остава.
В началото на 2024 г. в изменение и допълнение на Правилника за прилагане на ЗФИ, текстът относно метода за изчисляване на оценките бива формулиран отново, за да се избегнат по нататъшни жалби и спекулации относно яснотата му.
На 14.11.23 г. Административният съд се произнася по жалба на "Инкомс проджект" и обявява метода за изчисление на крайната оценка на г-н Петър Тодоров за законосъобразен и съответно този на г-н Камен Балкански за неправилен (приложено тук).
На 08.04.24 г. съдът се произнася относно жалбите на г-жа Галина Тонева, касаеща втората блокирана сесия. Съдът отменя заповедите на г-н Петър Тодоров заради формални нередности (например, заповедта е подписана от негов заместник и пр.), но отново потвърждава правилния метод на класиране, с което се доказва за пореден път, че метода на изчисление на г-н Камен Балкански е бил незаконосъобразен. Решението не е оспорено и влиза в сила (приложено тук и тук).
На същата дата 08.04.24 г., при различен съдебен състав, влиза в сила и решението по жалбата на "Геополи" (Павлина Желева и Георги Чолаков). Тяхната жалба отново оспорва метода на класиране, защитавайки тълкуването на г-н Камен Балкански, а не предвиденото от закона. Съдът отново разяснява законосъобразния метод на изчисление на крайната оценка и "Геополи" губи делото (приложено тук).
На 26.04.24 г. е постановено решение на съда и по делото с жалба на г-н Станимир Трифонов. Заповедта е отменена отново заради формалности (например, липсва мотивационна обосновка на комисията и пр.), но по казуса относно метода на изчисление се произнася по същия начин, както във всички решения до този момент (приложено тук).
Ключов момент за филмопроизводството в България
Трябва за всички да бъде ясна важността на настоящия момент, тъй като той е от стратегическо значение. Очаква се директорът на НФЦ да издаде нови заповеди предвид влезлите в сила съдебни решения. В тях той следва да отстрани формалните нередности, запазвайки класирането непроменено, тъй като фактически то е признато от съда за законосъобразно.
Появява се реална възможност двегодишната криза, свързана със спекулации и манипулации относно механизма на изчисление на крайната оценка, да приключи веднъж и завинаги, и екипите на блокираните филми да започнат работа.
За всички е ясно, че при четири влезли в сила съдебни решения, които категорично разясняват правилния метод на изчисление, евентуални нови жалби по-същия казус не биха постигнали по-благоприятно класиране за техните вносители. Те ще доведат само до загуба на още време.
Затова апелирам към филмовата общност да вникне в проблема и да прояви твърда позиция. Нека в името на общия интерес не допускаме лични интереси да възпрепятстват филмопроизводството в България.
С уважение,
Камен Калев"
За още такива видеа се абонирайте в канала ни в Youtube.
Искра Ангелова
Искра Ангелова е филолог, актриса и журналист, завършила е телевизионна журналистика в САЩ. Фулбрайтов специализант и дългогодишен продуцент, главен редактор и водещ на телевизионни авторски формати по трите национални телевизии. 14 години е водещ на културното токшоу по БНТ “Нощни птици”.