Филка Секулова е доктор по екологична икономика. Работи в университета Аутонома де Барселона. Секулова е един от лекторите, които ще вземат участие във форума Empatheast, който ще се проведе между 14 и 16 ноември в Пловдив.
Икономическият растеж е довел до редица удобства в живота ни. Имаме повече свободно време, по-образовани и информирани сме, повече пътуваме. Не е ли малко крайно предложението за де-растеж?
На този въпрос е може би трябва да се отговори с въпрос. Не е ли крайно, че в името на икономическия растеж достигнахме биофизическите граници, че скоростта с която потребяваме природни ресурси, пейзажи и ландшафт е пъти над тази, с която те се създават и възпроизвеждат? Не е ли крайно, че в името на удобствата и т.нар. икономически растеж подчиняваме живейските (да, живейските) или житейските си часове на идеята да произвеждаме повече и повече (това, което наричаме продуктивизъм), дори когато това не ни прави по-щастливи? Не е ли крайно, че растежът на икономиката се е превърнал в самоцел, която дава предимство на продуктивните стопанства, дори когато те не допринасят за един по-смислен, по-чист, по-здрав, по-засмян свят?
Не е крайно да сме обградени от молове и магистрали, понеже те са двигатели на икономическия растеж, дори когато усещаме, че ни задушават?
Живеем във времена на множество кризи – на социални ценности, демокрация, околна среда, което изисква едно преосмисляне на идеята за негативните крайности.
Друг е въпросът какво означават удобствата и доколко икономическият растеж прави живота ни по-удобен, независим и социално удовлетворен.
Какво се случва със щастието в България? И каква е връзката с икономическото ни положение?
Удовлетвореността от живота в България е значително по-ниска от тази в Киргизстан, Азербайджан, Нигерия, Руанда, Египет и Зимбабве, въпреки че доходите ни са пъти над средните доходи в тези страни, да не говорим за демократичността в тези страни. Не съм почитател на сравненията, особено в нивата на щастие, което разбирам като строго субективно вълшебство. При все това, използвам го по-скоро, за да задам въпрос, отколкото за оценка.
Отговорът е прост: няма връзка между икономическото ни положение и щастието. Социално-икономическото сравнение е смазващият фактор, фанатичното повторение на добре научени само-унижителни формули относно ценностите на българската действителност, мечтата за „европейска заплата“, „европейска кола“, „европейски курорти“, „европейски стандарти“. Издигането в религиозен култ на материализма, вярата че в него е скрит ключът към вечната радост.
Каква е ролята на социалните предприятия и иновации в движението за де-растеж?
Двете движения тръгват от един и същ корен – осъзнаването, че централизирането на човеко-икономиката около пазарните ценности действа като пестицид за общо-човешките ценности.
Предложението за де-растеж звучи малко утопично? Какви са практическите му приложения в днешния свят?
Един типичен въпрос. Мислим, че ако дадем директна формула за приложение на някаква идея, тя ще бъде по-лесно възприета. Предложенията в рамката на де-растеж първо са много аспектни. Те включват не само екологични, но социални, обществени и културни точки, което отразява самата идея за де-растеж. С най-прости думи: де-растеж може да бъде разбран като смаляване на сивото (бетона, например), за да направим място на зеленото и шареното (дърветата, цветята).
Изоставяне на рекламите от публичните пространства и заместването им с изкуство или нещо, което хората правят за другите, без да очакват печалба. Намаляване на формалния работен ден и увеличаване на личното време за дейностите, които определяме като смислени. Намаляване на разстоянията на производство и пласмент и увеличаване на местното разнообразие от занаятчийски ателиета и местно произведени зеленчуци. Намаляване на бързината (на придвижване) и увеличаване на времето (за придвижване) и удоволствието от процеса. Намаляване на централизираността във вземането на решения и увеличаване на участието във взимане на решения.
Ще бъдете един от лекторите на първия форум за социална промяна и образование чрез емпатия EMPATHEAST. Какво да очакват гостите на форума от Вас?
Най-добре елате без очаквания. Винаги, когато нямам очаквания, нещата се развиват виртуозно.
До колко емпатията може да бъде движеща сила в икономиката и щастието? Какво е необходимо, за да я сътворим и разпространим навред?
Готовите рецепти за социална промяна бяха в миналото, настоящите сътворяваме заедно, като сме наясно, че е възможно да сбъркаме. Другото, което знаем, са техните потенциални ингредиенти и тяхното многообразие. Това са дейности, където емпатията (чувствата, креативността и творчеството) са не по-малко значими от утилитарно-рационално-продуктивистко мислене, а може би и повече? Те са човешки характеристики, които обединяват активизъм, изкуство, практика и научна работа; провокират и хвърлят в шок пристрастените към автомобилните ценности и удобствата на големите хладилници; дейности, които обезсмислят рекламата, маркетинга, и техните сателити във вид на мол-ове, телеприемници или аслфалто-бетоновите скупчвания.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
17.11 2014 в 22:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.11 2014 в 13:52
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.11 2014 в 19:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.11 2014 в 19:16
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?