МВР и фонд "Земеделие" получават най-много от актуализацията на Порожанов

Нели Чолашка 01 октомври 2014 в 12:52 4426 1

Румен Порожанов, служебен финансов министър.

От планираните 448 млн. лв. допълнително за министерствата и Висшия съдебен съвет, предвидени в актуализиацията на Бюджет 2014, най-много ще получат МВР и фонд "Земеделие".

Финансовият министър Румен Порожанов за първи път представи разбивка на тази сума по ведомства на заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).

Той подготви и предложи в края на миналата седмица промени в Бюджет 2014, които предвиждат нов дълг от 4.5 млрд. лв. и дефицит от 4%, което е над лимита за Еврозоната от 3%.

Предвижда се МВР да получи допълнително 125.7 млн. лв., а фонд "Земеделие" - 92 млн. лв.

Порожанов мотивира парите за вътрешното министерство с промените в Закона за МВР, с което бяха увеличени заплатите на полицаите, без да са предвидени пари за това.

На фонд "Земеделие" му били нужни допълнителни средства за разплащане с животновъдите.

Другите, които ще получат още пари от актуализацията, са:

- Министерството на здравеопазването - 24 млн. лв. основно за спешната помощ и психиатриите

- Министерство на регионалното развитие - 16.4 млн. лв.

- Министерство на земеделието - 16.4 млн. лв.

- Министерство на транспорта - 14.7 млн. лв.

- Министерството на отбраната - 10 млн. лв.

- Висш съдебен съвет - 10 млн. лв.

- Министерство на правосъдието - 5 млн.

- Министерство на културата - 4 млн. лв.

- Външно министерство - 3 млн. лв

Представителните синдикални и работодателски организации не одобряват предложената от финансовия министър Румен Порожанов актуализация на Бюджет 2014 г, но са съгласни с предлаганите промени в бюджета на Здравната каса.

Още в началото на срещата зам. финансовият министър Кирил Ананиев обяви, че резултатите от обсъжданията в Комисията по бюджетна политика и Комисията по осигурителни отношения са единодушно одобрение от страна на синдикати, бизнеса и правителството на проекта за промени в бюджета. 

Актуализацията на държавния бюджет обаче не е била одобрена от представителите на профсъюзите и от работодателите.

За бюджета на Здравната каса се предлага увеличение със 100 млн. лв. от вътрешни за касата резерви, заради което този път актуализацията може да мине без промени в държавния бюджет.

Актуализацията на държавния бюджет и на този на касата ще станат факт обаче, само ако ги одобри и следващия парламент.

Ето и мотивите на работодателските организации срещу предложената актуализачия на бюджета:

Оценяваме усилията на служебното правителство да подготви експертно бързия старт на процедурата за актуализиране на бюджета. Същевременно, радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите значими размери, може да бъде предприета само и единствено по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание след провеждане на предсрочните избори на 5 октомври 2014 г.

Евентуалната актуализация на бюджета следва да отрази възприетите основни промени в политиките на новото парламентарно мнозинство и излъченото от него правителство. В този смисъл, актуализацията на бюджета не може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и да поднесе „за подпис“ на следващото правителство и на следващия парламент.

Настояваме обществото и социалните партньори да получат от служебното правителство в най-кратък срок отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и съответен анализ, както и информация за състоянието на фискалния резерв и държавния дълг. Този анализ трябва да даде подробен отговор за причините за неизпълнението на приходната част на бюджета и преизпълнението на разходната част.

Заставаме зад категоричната позиция, че не следва да бъде предлаган и приет проект за актуализация на бюджета, който да предвижда по-голям бюджетен дефицит от 3 процента към БВП. Всяко надвишаване на този размер ще доведе до опасно отдалечаване от параметрите и една реалистична времева рамка за подготовка на страната за влизане в Еврозоната.

Емитирането на нов държавен дълг, особено при липса на публично достъпна официална информация и варианти за разрешаване на проблемите в КТБ и ТБ Виктория и настоящия състав на УС на Българската народна банка, е допустимо ЕДИНСТВЕНО с оглед покриване на новонатрупания бюджетен дефицит (до 3 на сто), ако сегашният фискален резерв не е в състояние да го покрие.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови