Quantcast

Край на таксите "рожден ден" и "стелаж"

Нели Чолашка Последна промяна на 18 юни 2014 в 15:03 18970 7

Веригите за хранителни стоки ще трябва да съгласуват с КЗК договорите с доставчиците.

Промените в Закона за защита на конкуренцията, с които се въвежда контрол върху отношенията между веригите за хранителни стоки и доставчиците, бяха приети днес от парламента на второ четене.

Текстовете бяха внесени от Йордан Цонев от ДПС и група народни представители от БСП.

От предложените текстове отпадна предложението за въвеждане на термина "значителна пазарна сила". 

Остана обаче условието компаниите с оборот над 50 млн. лв. за предходната година - предимно големите вериги, да изпращат проектите си за типови договори или общите си условия към своите доставчици за оценка от КЗК.

В текста е уточнено, че изискването важи само за доставките на стоки, предназначени за продажба, което означава, че са за търговците, а не за производителите.

На големите търговски вериги вече няма да се разрешава да налагат такси на производителите и доставчиците за какво ли не, като такса "рожден ден", такса "стелаж", такса "откриване на нов магазин", за реклама върху количките на хипремаркета и др.

Още при внасянето на законопроекта, а после и при гласуването му в икономическата комисия представители на хипермаркетите се обявиха категорично против такава регулация и заплашиха с поскъпване на стоките за крайните потребители.

Според вносителите поправките ще сложат край на нелоялни търговски практики, сред които липсата на писмени договори, изменения на договора със задна дата, нелоялно прехвърляне на търговски риск, ограничения на доставките в други магазини и др.

Веригите са заплашени от глоба до 10% от оборота за предходната година, но не по-малко от 10 хил. лв.

В закона изрично е записано, че може да се запази от КЗК самоличността на жалбоподателя, ако той го поиска.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

19.06 2014 в 10:14

И аз да пазарувам в хубави магазини, но трябва да се спазват някакви правила. Не може да има устни договори, да прехвърляш целия риск на доставчика/производителя и ако не ти ходи по свирката, да му бавиш плащанията и да му налагаш измислени такси. Аз пазарна икономика е разбирам да има конкуренция освен при производителя/доставчика и при веригите, да няма картел ни споразумения между веригите ....

19.06 2014 в 07:39

НЕ ЖЕЛАЯ ДА ПАЗАРУВАМ ОТ КЛЕКШОПОВЕ И КВАРТАЛНИ ГАРАЖИ...!!!ИСКАМ СТОКАТА,КОЯТО КУПУВАМ ДА Е КАЧЕСТВЕНА...ЗА ТОВА ЩЕ ИЗПОЛЗУВАМ ЧУЖДИТЕ ТЪРГОВСКИТЕ ВЕРИГИ...И НИТО ЙОРДАН ЦОНЕВ ИЛИ РУМЕН ГЕЧЕВ ЩЕ МИ НАЛАГАТ СВОИТЕ ТЪПИ СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ РАЗБИРАНИЯ ЗА ПРЕДИМСТВАТА НА БЪЛГАРСКОТО ПРОИЗВОДСТВО...ПАЗАРЕН ПРИНЦИП...!!!

18.06 2014 в 23:23

Всичко е PR и прах в очите ви драги ми читатели. Нямало да има такса за реклама на количките, нямало да има таксса за стелаж... Всичко ще се преименува и пак ще си ги има, но под друга форма. Веригите и производителите си въртят далаверите и да не пищят кой от какво е ощететен, че всички са в играта. Има маркетинг, има пазар значи има купвачи. Нищо не зависи от Данчо Ментата дето си мисли че е направил великото добро. Нищо. Само прах в Очите на бедния електорат на БКП.

П.П. казвам ви го от позицията на запознат с материята.

18.06 2014 в 21:46

Търговските вериги, какво се правят на "ущипана невеста" те не искат да носят никакъв риск. Работят със забавено плащане от 2 месеца или на реализация. Всички реклами се плащат от доставчика, искат им допълнително пари за всичко, за щанд, за местоположение, за промоции и всичко за което си помислиш. Работят с парите на производителите.

18.06 2014 в 18:33

Ако има работещ пазар нещата ще си дойдат на мястото. Но страните трябва да са равнопоставени. Не може разходите и риска винаги да са за сметка на производителя в по-голямата си част. Решава веригата да отвори нов магазин - такса "откриване", "рожден ден", "трябват ми още пари".... Никой не задължава производителите да работят с конкретна верига, както и никой не кара насила веригите да оперират на бг пазара.

Ако тукашните производители са конкурентни, стоките им ще се купуват. А пазара в БГ е особено чувствителен на тема цени, така че при умрелия стандарт и ниските разходи за труд, производителите в бг трябва да са ценово по-атрактивни от някой в Холандия, чиито стоки имат и транспорт до тук. Ако бг продуктите са 20% по евтини на пазара от тези в търговската верига, то огромна маса хора ще иде на пазара. А търговската верига ще си направи сметка дали иска още оборот. Ако холандските или немските продукти са на същата цена, значи нашите производители имат още какво да учат.

18.06 2014 в 17:35

Не е вярно, че с парите от тези такси се правят промоциите.
Промоциите се правят от доставчика като той поема разликата, освен това и плаща и таксите.

18.06 2014 в 15:46

С тези такси се правят промоциите, които сега естествено ще спаднат и ще бъдат ударени потребителите. Никой не задължава доставчик да работи с дадена верига, но те хем искат да имат достъп до цяла България, хем искат и да си запазят големите печалби. Какво ще стане ако сега веригите откажат хептен да работят с по- малки доставчици?