Превърна ли се Пазарджик в Кандахар

Последна промяна на 29 октомври 2012 в 20:46 2994 4

Протестите в Пазарджик, Снимка: Николай Спасов

Напрежението около делото за радикален ислям, което тече в Пазарджик, доведе до затварянето на една от централните улици в града в понеделник.

По време на процеса пред сградата на съда имаше над 100 полицаи, също толкова демонстранти от ВМРО, „Атака” и НФСБ (партията на ТВ СКАТ) и десетки мюсюлмани, дошли за да окажат подкрепа на своите духовни водачи.

Като че ли най-малко заинтересовани от случващото се бяха самите пазарджиклии. Гражданите, които минаваха по улицата пред съда, коментираха за OFFNews, че ромското присъствие в града не е нищо ново за тях.

За да разберем има ли наистина етнически проблем в града, се опитахме да чуем всички гледни точки.

Въпреки предупрежденията на полицаите пред съда, решихме да отидем в кв. „Изток” – ромската махала на Пазарджик.

Противно на очакваното, там нищо не напомняше, че в центъра на града има някакъв конфликт.

Улиците бяха пълни с хора, излезли след проливния дъжд, който валя по-рано през деня. Кварталът приличаше по-скоро на панаир, в който се виждаха както забрадени ромки и млади момичета, така и немюсюлманско население.

Никъде обаче не видяхме мъже с характерните дълги бради без мустаци или жени с бурки.

Не бяхме посрещнати враждебно, но никой не пожела да говори по темата.

Едва когато колата ни заседна в една от дупките по улиците, успяхме да завържем разговор с хората.

Пред една от къщите в квартала на пейки се бяха събрали пет забрадени възрастни жени и двама старци. Мъжете бяха по-мълчаливи, но жените се съгласиха да говорят.

На фона на издигащата се до къщата джамия те разказаха за OFFNews, че цял живот са били мюсюлмани.

„Не сме мюсюлмани от вчера или от днес, цял живот сме си такива”, споделиха те.

Попитахме ги дали знаят за делото срещу имамите, което тече в момента.

„Знаем каквото сме чули от телевизията. Познаваме ги някои от хората, добри са”, казаха жените.

Обясниха, че не разбират какво означава „радикален ислям”, но не ги и интересува.

Докато си говорихме, към седянката се присъединиха и две други ромки, също по-възрастни, но без забрадки. Те обясниха, че не са религиозни.

Попитахме и тях дали знаят за делото.

„Тези, които търсите, не са тук. Те не се събират с нас и от скоро се наричат мюсюлмани”, подеха в един глас бабите.

Те обясниха, че става въпрос за млади семейства, които предпочитат да общуват само помежду си. Мъжете от тези семейства едната от тях нарече „талибани”, вероятно без да знае точното значение на думата.

„Довчера идваха да ми искат брашно, защото нямаха какво да ядат. Сега са пуснали едни бради – чудеса… и на жените си не дават да се показват”, сподели една от бабите без забрадка.

Попитахме я дали е чувала на новите мюсюлмани да се предлагат пари заради приемането на исляма.

„Пари не знам кой им дава, ама брашно вече не са ми искали”, посочи тя.

Ромите-мюсюлмани не отговориха на въпроса.

Всички от седянката бяха единодушни, че в ромската махала никога не е имало проблеми между мюсюлманите, християните и тези, които не са вярващи. Споделиха още, че нямат търкания и с „талибаните”, просто не си общували с тях.

На излизане от ромската махала спряхме в един магазин, където знаехме, че работят българи. Те се съгласиха да говорят с нас, но помолиха да останат анонимни.

Продавачката обясни, че от една-две години забелязва мъже с дълги бради без мустаци и изцяло забулени ромки.

Жената сподели още, че други местни са й разказвали как семействата, приели исляма, били многодетни и живеели в мизерия.

„Казаха, че получавали и месечна издръжка, но от всеки чувам различна сума – от 100 до 1000 лв.”, посочи продавачката.

Разказа, че знае за делото и предполага, че става въпрос именно за тези семейства.

Жената обаче бе категорична, че не е чувала в махалата да има проблеми и спречквания.

OFFNews разговаря и с жена от Пазарджик, която работи в сферата на здравеопазването. Много от нейните пациенти са роми.

 „При мен идват всякакви хора и аз не ги деля. През последните една-две години обаче забелязвам все повече мъже с дълги бради и жени с бурки. Както казват мои приятели, Пазарджик заприлича на Кандахар”, пошегува се тя.

Жената разказа, че преди време имала пациент от ромски произход. След като се погрижила за него, той не успял да ù се издължи. Обещал ù, че при първа възможност ще ù даде парите.

„Изобщо не разчитах на неговите пари. След един месец обаче дойде в кабинета и ми плати. Беше доста променен, пуснал една странна дълга брада без мустаци. Попитах го за това и той ми обясни, че е приел исляма”, разказва тя.

Тя обясни, че си е разтълкувала случая, след като е започнало делото в пазардишкия съд.

„Не знам колко точно пари взимат, но съм чувала, че за да носят бурки и шалвари, жените взимат по 100 лв. Мъжете им сигурно също получават нещо”, сподели тя.

Разказа и за други двама свои пациенти – българи, които са имали хранителен магазин в ромската махала.

„Преди две години дойдоха при мен и ми казаха, че затварят магазина и заминават за Англия. Заминавали, защото съвсем скоро в ромската махала щяло да стане страшно”, спомня си жената.

Споделя, че не е чувала в града да има проблем с роми или мюсюлмани.

„От години е така – българи и роми си живеят заедно. Има и джамия – и с мюсюлманите не е имало проблем”, разказа тя.

Споделя обаче, че мъжете с характерните бради и жените с бурките я притесняват.

„Не знам какво им се говори на тях. Смятам, че никой няма да спечели, ако в града възникне етническо напрежение”,  заключи пазарджиклийката, която пожела OFFNews да не разкрива името ù.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

30.10 2012 в 16:53

по към изборите..............

30.10 2012 в 14:20

Браво, това е журналистика.
Чисти факти, без манипулативни разсъждения. Хвала!

30.10 2012 в 10:55

И сега какво - всички се страхуват и притесняват само дето не знаят от какво.
Хайде да престанем с тази истерия. Лошото е че и службите за сигурност, и прокуратурата пеят в същият истеричен хор.

30.10 2012 в 03:08

Мда.
Ние също четем Ницше изключително факултативно, и вероятно не го разбираме.