Калфин с оставка, скандалната поръчка за коли остава
Много пъти съм се питал дали в историята е по-важна конкретната личност или обществените процеси са неизбежни, независимо от личността. Може ли един политик да промени порочни практики, ако обществото още не е узряло за тази промяна?
Това е нещо като спора за кокошката и яйцето - няма еднозначен отговор. И на мен понякога ми се струва, че ако един политик се подмени с друг, нещата ще тръгнат по-добре. А понякога си давам сметка, че и Майка Тереза да се прероди в български министър, пак ще се корумпира, защото системата е такава.
Ивайло Калфин си отива и оценките за работата му са противоречиви, когато гледам отговорите на анкетата ни дали е бил добър министър (вижте анкетата в края на статията).
Но порочният конкурс за нови коли на социалното министерство, който беляза последните му дни в кабинета, остава.
Лично аз нямам отговор дали конкурсът е направен калпаво по поръчка на Калфин или системата на българската държавна администрация е толкова прогнила, че бълва скандални процедури въпреки министъра си и независимо от това кой министър я оглавява.
Днес самият Калфин каза, че не вижда проблем в този конкурс. И преди да го обвиня, че той стои зад него, съм склонен да се вгледам в аргументите му.
Предполагам, че през неговите очи този конкурс не е нито по добър, нито по-лош, а точно същият като:
1. Нагласеният търг за 75 нови коли на парламента - спечели го "Порше БГ", който достави 75 автомобила "Фолксваген пасат" за 4 388 250 лева, благодарение на условието задните стопове да са с LED светлини, които по това време бяха рядкост.
Документи за участие в конкурса бяха купили 20 компании. Оферти подадоха 3 от тях: „Порше БГ“, „Балкан стар рител“ (дистрибутор на „Мерцедес“) и „Еуратек“ („Шкода“).
Още при прегледа на изискванията за автомобилите в обявлението стана ясно, че те описват един конкретен автомобил – Volkswagen Passat B7: задвижване 4х4 със система за разпределение на въртящия момент между предна и задна ос, старт-стоп система на двигателя, резервоар поне 70 литра и задни LED светлини.
Само по критерия „задвижване 4х4 с разпределение на въртящия момент между предна и задна ос“ от надпреварата отпаднаха автоматично Toyota, Mazda, Peugeot, Renault, Citroen, KIA, Hyundai, Ford и Chevrolet.
По изискване за резервоар с минимална вместимост 70 литра отпаднаха автомобилите на BMW, Audi, Skoda, Subaru и Volvo и Mercedes.
Условието за LED осветление и старт-стоп система спря и Opel.
2. Джиповете за шейхове, които земеделската министърка Десислава Танева напазарува за по 200 000 лева парчето от своя съученик и шеф на дилъра на "Тойота" Калоян Ганев.
За да бъдат отстранени нежалани пречки пред съученика, джиповете трябваше да са с двигател 5 900 куб. см., резервоар 95 литра и монитори на задните седалки, през които горските щели да пишат имейли.
Десислава Танева, както и Калфин, не видя нищо нередно в поръчката и отказа да я спре. Но пази дълбока тайна колко точно шейхове са се повозили досега в джипките.
3. Фолксваген се оказаха колите и в поръчката на ДП "Пристанищна инфраструктура", за която ген. Атанас Атанасов алармира, че е писана за предизвестен победител. Няма да й обръщаме специално внимание, защото не е по-различна с нищо от останалите конкурси. Точно толкова неубедителна е.
Та на тоя фон, поръчката на Социалното министерство може и да не изглежда различна. Но това не я прави по-добра.
Защото:
1. Конкурсът вече беше спрян веднъж и то от самото социално министерство, заради недопустими условия. При повторното пускане същите тези условия, които самото социално министерство призна за недопустими, не бяха отстранени, а само замаскирани и всичко това подробно сме обяснили тук. Двама депутати - Мартин Димитров и Петър Славов вече пуснаха парламентарно питане за конкурса, в който Калфин не вижда проблем. Интересно дали ще има кой да им отговори. Ако не бъдат изгонени от залата, както беше изгонен Георги Кадиев, защото се опитваше да зададе въпрос на Десислава Танева за скъпите джипове.
2. Не сме чули смислен отговор защо са му на министерството на бедните толкова висок клас коли. Кому е нужно чиновническите коли да са дълги 4,6 метра, да са автоматик, 4х4 и да имат двигател 1 900 куб. см.?
3. Бога ми, занимаваме се с глупости. Търсим дали един конкурс е порочен или не, питаме толкова или по-малко луксозни коли му трябват на чиновника... Пудрим цирея, вместо да изкореним болестта. Истинският въпрос е: Нужни ли са изобщо служебни коли за държавната администрация? С какво държавният чиновник е по-специален от лекаря в болницата, да речем, който ходи на работа с личния си автомобил или с метрото?
Не съм привърженик на крайностите и мисля, че да, някакви служебни коли са нужни. Но толкова ли?
Австрийските министерства разполагат средно с по 3 служебни коли. Едната, Ауди А6, се ползва от министъра, другите две - за нуждите на ведомството. Парламентът има общо 6 служебни автомобила.
В Германия при 622 депутати парламентът има само 40 коли. В цяла 80-милионна Германия служебните държавни коли са общо 900.
В Швеция има само 10 държавни автомобила.
Какво е общото между тях ли? Че всички са проспериращи. Политическата им класа не се занимава с глупости. Не си губи времето да мисли как един конкурс може да е честен и как нареден. Просто не прави конкурси и процедури, при които би могло да възникне корупционно изкушение.
И пак се върнахме към ролята на личността в историята и обществените процеси, към въпроса за кокошката и яйцето...
Дали Калфин е подал оставка, дали е бил добър или лош министър, в някаква степен са второстепенни въпроси.
По-важният е дали порочните конкурси остават.