Quantcast

Неудобен въпрос: Защо не се задейства системата срещу катастрофи на дерайлиралия влак?

OFFNews Последна промяна на 14 юли 2014 в 21:34 7821 8

Дерайлиралият край Калояновец влак е трябвало да има автоматична система за предотвратяване на катастрофи и ако тя се беше задействала, трагедията нямаше да се случи.

Според референтният документ на НКЖИ, участъкът Михайлово-Стара Загора е оборудван със система за Автоматична локомотивна сигнализация (АЛС) JZG 707. Тя дава предупреждения към машиниста, ако превиши скоростта или мине на червено. Ако до 20 секунди машинистът не реагира, системата сама намалява скоростта.

Би трябвало катастрофиралият локомотив също да е оборудван с такава система.

Според правилата на НКЖИ системата трябва да се включва винаги, когато е налична.

При трагедията край Калояновец обаче тя или не е била включена, или не се е задействала.

Нашата АЛС съществува само на теория - от години, никой не контролира дали работи и дали се ползва, твърди Варужан Апелян от асоциацията "Приятели на железопътния транспорт".

Публична тайна е, че в Пловдив дори на някои локомотиви е демонтирано АЛС оборудването, което от своя страна е някаква местна самоинициатива, на която никой от органите по безопасността не реагира, коментира независимият експерт.

Асоциация „Приятели на железопътния транспорт” настоява за пълна прозрачност, участие на граждански наблюдатели със специализирани познания в техническото разследване и публикуване на всички документи и протоколи от техническото разследване на Специализираното звено за разследване на тежки произшествия в транспорта, след приключване на следствието. Според асоциацията граждански наблюдатели трябва да има и в звеното на БДЖ, отговарящо за безопасността. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16.07 2014 в 14:59

@Петров и @Илиев,
локомотивът се е смачкал, защото се е преобърнал и тогава е спрял. В момента, в който е навлизал в отклонението(наляво) от голямата скорост се е наклонил на дясната си страна, откъснал се е от вагоните, направил е един пълен оборот през покрива и се се спрял в стената на сградата. Не е продължил да се търкаля само защото е имало препятствие пред него.

16.07 2014 в 12:19

Илиев, май си пропуснал уроците по физика в основното училище. Кинетичната енергия при удара се превръща в потенциална, при което се отделя топлина. Затова локомотива и първите вагони са смачкани.
Според теб, ако кола от 1тон се забие в бетонна стена с 200км/ч не спира ли за 1см, директно в стената?
Не е проблема физиката. Проблема е, че системата се е разпаднала и е опасна за употреба. А БДЖ си измиват ръцете с машинистите...

15.07 2014 в 12:32

А аз имам друг въпрос, който никой не задава. Възможно ли е законите на Физиката да не работят в България, ако не са минали през комисиите в Парламента и не са гласувани в Залата. Иначе няма друго обяснение, защо не е сработил Първи Закон на Нютон. Маса от 320 тона с ускорение 98 км/ч е спряла движение на дистанция от 40 м. Според Нютон, това е невъзможно. Според Министрите "Майната му и на Нютон, и на Физиката"... Иначе няма обяснение, как е влязъл в отклонение с 98 км и е успял да погаси цялата инерция върху тях... Бях на мястото и трябва да кажа, че всичко е събрано на разстояние 40 м.

15.07 2014 в 09:09

Евала на Варуджан,че отвори темата за АЛС,сега разбирам защо началниците не го обичат. АЛС=ГОЛЯМОТО КРАДЕНЕ,но и машинистите са за бой,че и траят толкова години.

15.07 2014 в 08:54

Аз пък имам друг въпрос. Защо отсечката, по която дерайлира влакът е чисто нова, а инсталацията не е била подновена? Как може да има нови линии, които се обслужват от остаряла техника, която често прави засечка, защото това не е първият случай на разминаване между показателите на светофора и стрелката? Къде потънаха милионите?

15.07 2014 в 00:26

Ако не ти е трудно - разкажи по-подробно. Сам лично много уважавам влаковете, но понеже не съм опирал до тях професионално - не знам. А ще ми е интересно, най-малкото.

14.07 2014 в 23:11

Като ще задаваме неудобни въпроси да добавим и още един - КОЙ довлече тази недъгава система и прибра парите?За хората, които се интересуват от железопътен транспорт не е тайна как работи тя (а ако случайно не знаят - значи просто не се интересуват) - няма да навлизам в подробности, най-общо казано употребата ѝ гарантира по няколко безпричинни спирания във всяко междугарие и в резуптат гарантирано солидно закъснение на всеки влак.А ако влака е тежък товарен с повече от един локомотив последствията могат да бъдат далеч по-сериозни.

14.07 2014 в 22:43

Аз имам и друг въпрос към запознатите железничари.Какво значи "сечене" на стрелката,кога се получава и защо евентуално във въпросния случай не се е получило.Като оставим този случай на страна като разследваща медия може да се поинтересувате колко случаи на дерайлирали влакове има последната година,година половина като на много от тях не им се дава гластност,особено ако става въпрос за частни компании като Шенкер,така че може да си представите на какво ниво е железопътната мрежа,безопастността и,както и тези които трябва да я обезпечат.