Съдът наказа Теленор: Отказали да заменят гаранционни телефони

Александра Маркарян Последна промяна на 13 юли 2017 в 13:05 23563 0

Комисията за защита на потребителите осъди "Теленор" заради отказ от замяна на счупени телефони в гаранция, които са били единствената причина клиентите да сключат нови и по-неизгодни договори с мобилния оператор. За решението съобщи председателят на КЗП Димитър Маргаритов за "Нощен хоризонт" по БНР, а името на компанията е видно при проверка в съдебните регистри. 

Решението е на тричленен състав на Върховния административен съд от 3 юли по повод обжалвана заповед на председателя на КЗП Димитър Маргаритов от 15 юли 2015 г. След като първата инстанция - Административен съд-София град - отхвърля искането на телекома, "Теленор" отново обжалват, но губят.

Предисторията

КЗП забраняват практиката след жалба на двама потребители и собствена проверка, която потвърждава нарушението.

Клиентите купуват мобилни телефони HTC "Desire 200" от магазин на "Теленор" в Пловдив. Единият сключва договор за лизинг на 23 декември 2014 г. и допълнително споразумение към договора за ползвания мобилен номер с план "Резерв 13.99 Коледа 2014". Другият плаща в брой и също сключва анекс.

И двата телефона се оказват "технически негодни за употреба поради изгорели пиксели на дисплея". На 6 януари клиентите носят телефоните обратно и искат замяна, но служителите в магазина отказват. С обяснението, че няма наличност от същите телефони, от компанията им предлагат други три варианта: смяна с друг модел по избор на клиента; прекратяване на договора за лизинг с единия клиент и договора за покупко-продажба с другия и възстановяване на платеното;  безплатен ремонт чрез смяна на дисплея.

Клиентите обаче настояват за замяна със същите телефони, а при невъзможност - прекратяване на договорите за мобилни услуги с план "Резерв 13.99 Коледа 2014" и възстановяване на предишните абонаментни планове. Фирмата отказва, след което и двамата се обръщат към Комисията за защита на потребителите и обясняват, че телефоните са били единствената причина да сключат нови, по-неизгодни договори. Пишат още, че "възползвайки се от тяхното желание да закупят мобилни телефони HTC "Desire 200", са били принудени от фирмата да подновят срока на договорите, да променят абонаментните си програми с по-неизгодни за тях, предлагайки им телефоните на преференциална цена", се казва в решението на съда, с което OFFNews разполага.

След проверката на място КЗП приема, че "Теленор" използва нелоялна заблуждаваща търговска практика" и че "действията на фирмата противоречат на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и променят или е възможно да променят съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засягат и към когото са насочени". Не е добросъвестно от страна на търговеца да отказва замяна с именно този модел апарат, по повод на който потребителите са сключили договора и са поели задължението да ползват мобилните услуги именно на този оператор за сравнително дълъг период от време, при това с по-неизгодни за тях условия, смятат от Комисията, цитирана в съдебното решение.

КЗП твърди още, че по този начин "с поведението си фирмата уврежда икономическите интереси на потребителите и осъществява общия състав на нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68г, ал. 1 от Закона за защита на потребителите".

Съдът приема заключенията на КЗП за доказани, отхвърля жалбата на "Теленор" и оставя в сила решението на Административния съд. Разноските - 300 лева юрисконсултско възнаграждение - са за сметка на мобилния оператор.

Решението е окончателно.

"Ние сме силно концентрирани върху сектора телекомуникации, тъй като все още близо 30% от постъпващите при нас сигнали и жалби касаят този сегмент. Това са услуги, които се ползват ежедневно и дори най-дребните проблеми могат да имат силно негативен ефект за потребителите. Мисля, че успяваме да изчистим пазара поне от тези, които създават най-големи неудобства на гражданите”, коментира решението Маргаритов пред "Нощен хоризонт".

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови