Как да преминем от фейсбук реклама към цялостна онлайн рекламна стратегия

OFFNews Последна промяна на 20 септември 2018 в 17:42 3912 0

Ако едно време рекламодателите търсеха кои са най-добрите места за реклама по улиците на града или в печатните медии, то сега рекламата се намира в джоба на потенциалните потребители, т.е. в техните смартфони. Благодарение на мобилните технологии имаме постоянен достъп до огромно количество информация посредством социалните мрежи, новинарските канали, каналите за споделяне на музика и видео и т.н. Маркетолозите не трябва вече да търсят своята целева аудитория у дома, по телефона, по вестникарските будки или по пътищата, където се издигат огромни билборди, а трябва просто да стоят пред компютъра и да насочват своите рекламни съобщения чрез няколко клика на мишката. 

Онлайн рекламата е не само една от най-евтините, но и достига до по-голям брой хора и най-вече до точните хора. Това става благодарение на голямото разнообразие от канали и по-ясното дефиниране на тяхната аудитория. Всяка голяма онлайн структура, като почнем от Google и стигнем до социалните мрежи като facebook или Instagram, имат изключително прецизен алгоритъм, анализиращ потребителите, тяхното поведение в мрежата, техните интереси на база това поведение и така определят каква реклама да им показват. На хората, нямащи нищо общо с маркетинг, това може да им се стори плашещо и застрашаващо тяхната онлайн безопасност, но всъщност е полезно, тъй като никой не иска да вижда реклами, които нямат нищо общо с неговите интереси. Но тъй като този материал е насочен към хората, които се занимават под една или друга форма с маркетинг, нека разгледаме правилния подход за онлайн реклама.

Ако допреди 5-6 години собствениците на бизнес разчитаха основно на социалната мрежа facebook за популяризиране на своя продукт и за достигане до повече хора, то в днешно време тя не е достатъчна. Не защото вече не можем да стигнем до много хора, а защото това стана малко по-скъпо и по-трудно за тези, които нямат необходимите умения и познания върху алгоритъма на мрежата. За да разберем повече за тенденциите в онлайн рекламата, се допитахме до създателя и управител на една от най-големите дигитални рекламни агенции в страната, BeShared.

„Когато стартирахме компанията преди 7 години, фокусът ни беше фейсбук маркетинга, защото това беше най-актуалната и бързо развиваща се социална мрежа.“, споделя Борислав Айтов. „В началото рекламата достигаше до повече хора с минимален бюджет, но разбира се нейните създатели видяха огромния потенциал за печелене на пари от рекламодателите и с времето се превърна в недостатъчен канал за достигане до целевите групи. В качеството си на добра дигитална агенция ние се развихме паралелно с онлайн средата и постепенно въведохме и редица други онлайн услуги, за да подкрепяме максимално ефективно онлайн рекламната стратегия на своите клиенти. Това, което задължително правим в днешно време, е цялостна онлайн стратегия за всеки клиент според неговите особености. Обикновено тя включва реклама в Google, SEO, присъствие в социалните мрежи (основно facebook, Instagram и LinkedIn според предмета на дейност на клиента) и имейл маркетинг.

Така например, ако клиентът има уебстраница на своя бизнес, задължително е да има добра оптимизация на сайта. SEO помага на видимостта на страницата и популяризирането на нейното съдържание, защото потребителите все още се доверяват основно на Google, когато търсят определен продукт или услуга. Първите резултати обикновено са печелившите, защото хората рядко имат време да проучват дълго възможностите. Т.е., ако даден уебсайт няма добра оптимизация, най-вероятно ще се класира на някоя от най-задните страници в Google. Обратното, добрият SEO помага страницата да се класира сред първите резултати или там, където е най-вероятно потенциалните клиенти да я намерят и посетят.

Реклама, която се показва на страницата за резултати на търсачката на Google (още известна като SERP или Search Engine Results Page) има потенциала да привлече аудитория от хора, които търсят определени продукти или услуги. Същевременно обаче, платеният Search крие сериозни рискове, ако кампанията не е прецизно настроена и всекидневно оптимизирана. Нашият екип предлага достигане на тясно таргетирана аудитория в моменти, когато активно се търсят продукт или услуга, както и възможност за таргетиране по локация, филтриране на нежелан трафик чрез негативни ключови думи и IP рестрикции (при нужда). При правилно структуриране на кампанията и разумно разпределение на бюджета е възможно да се постигне над 90% дял на наличните импресии по зададените ключови думи, както и позициониране на рекламното съдържание в топ 3 или т.нар. above the fold полета на първата страница с резултати. Освен това така се генерира качествен трафик на уебстраницата и се повишава нейния органичен (или неплатения) обхват.

Друг ценен инструмент за популяризиране на уебстраници и продукти е Google Adwords. Тази онлайн рекламна платформа позволява на рекламодателите да създават кратки текстови реклами и дисплейни банери, с които да достигат до правилните потребители на база ключови думи в Google и бисквитки, по които се изчислява релевантността на рекламата спрямо поведението на онлайн потребителите.

Ценна съпътстваща реклама е и тази в най-голямата в света мрежа от издатели – или дисплейната мрежа на Google – GDN. Тя разполага с повече от 2 милиона партньорски уебсайтове на издатели и много собствени като YouTube, Gmail и Android услуги на Google и предлага множество начини за ангажиране и взаимодействие с потребителите. Като основен формат на реклама предлагаме на своите клиенти дисплейна реклама с банери и текстови карета в GDN. Достигаме до целевата аудитория контекстуално, използвайки ключови думи, теми и интереси, географско и демографско насочване. Освен това имаме възможност да изберем конкретни уебсайтове като управлявани разположения (т.нар. managed placements) за рекламите. Същото важи и в обратната посока - ние можем да изключим определени уебсайтове, в които клиентите ни не желаят да се показват рекламата им.

Провеждането на успешна кампания в дисплейната мрежа на Google AdWords обикновено носи много ползи на нашите клиенти, едни от които са увеличаване на популярността на марката, ангажиране на аудиторията и изграждане на лоялност. Генерирането на качествен трафик от своя страна води до повече продажби, регистрации на уебстраницата, запитвания или телефонни обаждания. За по-голям и дълготраен успех препоръчваме постоянна активност, а не само в период на лансиране на нов продукт или сезонно.

Обикновено препоръчваме и провеждането на т.нар. Remarketing кампании, целящи достигането на групи от потребители, които вече са посетили уебстраницата на клиента или дори конкретно дефинирани страници от домейна му. Remarketing-ът ни позволява да спечелим обратно всички тези потребители, които са посетили сайта и са извършили (или не са извършили) определени действия (например стартирали са поръчка, но не са я завършили). Това е мощен инструмент, с който напомняме на потребителите за марката и ги улесняваме в последващата интеракция с нея.

Имейл маркетингът е едно от „старите кучета“ в онлайн рекламата и въпреки, че напоследък се говори за неговото отмиране, той продължава да има важна поддържаща роля в цялостната онлайн рекламна стратегия. Разбира се не може да се разчита само на него, но когато става въпрос за поддържане на връзка с настоящи клиенти, той заема важно място. Изпращането на месечни или седмични новинарски бюлетини е ценен инструмент, с който рекламодателите напомнят за себе си. Ако имате дълъг списък с лоялни клиенти, в никакъв случай не пренебрегвайте имейл маркетинга. Чрез него можете да предлагате специални отстъпки, подаръци и други привилегии на лоялните си клиенти, с което да ги държите близо до себе си и далече от конкурентите. Ако все още нямате форма за регистрация на уебстраницата си или опция за абонамент, я добавете колкото се може по-бързо, защото събраните имейл адреси (разбира се съгласно регламентите за събиране и защита на личните данни) са ценен мост, който свързва вас и вашите клиенти.

Социалните мрежи си остават също важна част от онлайн рекламата, макар и не водеща. Според спецификата на продуктите и услугите, които предлагат нашите клиенти, разработваме стратегия за онлайн присъствие в най-популярните към момента в България социални мрежи facebook, Instagram и LinkedIn. Това са местата, където не просто представяме продукта, но и комуникираме успешно с неговите потенциални и настоящи клиенти, изграждаме доверие и повишаваме имиджа на марката. Интеракцията с потребителите е ключът към спечелване на техния интерес. Случвало ни се е да променим мнението на недоволни клиенти с правилна комуникация и възвръщане на доверието им в марката, което само показва огромната сила на социалната мрежа да съдейства за поддържане на връзка между продукта и неговите потребители.

Друг много популярен и ценен за реклама канал е YouTube, в който препоръчваме т.нар. TrueView In-Stream рекламен формат. Той позволява представянето на видео клип преди зареждането на друг такъв. Потребителят е задължен да изгледа първите 5 секунди от рекламния клип, след което има опцията да пропусне видеото и да премине към това, което е искал да гледа първоначално. Заплащането става само тогава, когато потребител изгледа поне 30 секунди от видеото или цялото видео. Моделът на плащане е на база гледания или CPV (Cost-per-View) и по същност наподобява добре познатия на всички рекламисти CPC (Cost-per-Click) модел. Това го прави много практичен и невисокобюджетен формат за реклама и много от нашите клиенти го предпочитат пред в пъти по-скъпата реклама по телевизията.

В заключение Борислав Айтов споделя „Всички изброени канали и формати за реклама са успешни само тогава, когато се използват правилно и рекламата се оптимизира регулярно. Също така е важно да се избере правилния микс от рекламни канали, между които бюджетът да се разпредели оптимално, така че с минимални средства да се постигнат максимални резултати. Това се постига най-добре, ако се прави от специалисти с опит, така че нашият екип е винаги на разположение на тези, които се интересуват от ефективна и печеливша цялостна онлайн реклама.“