Годината ще се запомни с поредица от инциденти, които предизвикаха опасения за безопасността на въздушния транспорт. Само през изминалата седмица три сериозни инцидента в Южна Корея, Канада и Азербайджан засилиха тревогите, въпреки че статистиките продължават да показват, че рискът от инциденти е изключително малък.
Инциденти през последната седмица
В неделя самолет на южнокорейската компания Jeju Air катастрофира на летище Муан, като загинаха 179 души – най-тежкият авиационен инцидент в страната от 1997 г. Причината за катастрофата още не е ясна, но според експерти колесникът на самолета може да не е бил напълно разгънат при приземяването. Разследването се води от южнокорейските власти с помощта на американски експерти.
На Коледа самолет на Azerbaijan Airlines катастрофира, след като навлезе във въздушното пространство на Русия, при което загинаха 38 души. Президентът на Азербайджан Илхам Алиев обвини Русия в случайно сваляне на самолета. Руският президент Владимир Путин изрази съжаление за инцидента, но не пое отговорност.
В събота вечер канадски самолет на Air Canada Express имаше проблем с колесника при кацане на летище в Нова Скотия. Въпреки аварията, няма пострадали.
Трети инцидент се случи наскоро със самолет. Боинг излезе от пистата в Осло след аварийно кацане.
Година на предизвикателства за авиационната индустрия
2024 г. е трудна за авиацията, особено за компанията "Боинг", която вече е подложена на сериозна критика заради качеството на своите самолети. През януари панел от самолет на Alaska Airlines се откъсна по време на полет, оставяйки голяма дупка във фюзелажа. Макар да нямаше жертви, инцидентът напомни за фаталните катастрофи с Боинг 737 Max през 2018 и 2019 г., които доведоха до 20-месечно спиране на модела.
Колко е безопасно летенето?
Според данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) вероятността от инцидент е един на 1,26 милиона полета през 2023 г. Това е подобрение спрямо предходната година.
Професор Антъни Брикхаус от Аеронавигационния университет в Ню Джърси отбелязва пред CNN, че рискът при пътуването до летището с кола е по-голям, отколкото при самия полет. Според изследване, публикувано през август, рискът от смърт при пътуване със самолет между 2018 и 2022 г. е бил един на 13,7 милиона.
Въпреки тези данни, серията от катастрофи в края на 2024 г. напомня, че миналите резултати не гарантират бъдещ успех. Загубата на над 200 живота само за няколко дни повдига нови въпроси за безопасността в авиацията.
Според генералния директор на IATA Уили Уолш, все пак летенето остава най-безопасният вид транспорт. Въпреки това той подчертава, че никога не бива да приемаме безопасността за даденост и че винаги има място за подобрение.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
591 птици умряха от стрес по време на зарята в Копривщица по Нова година
Преговори между ГЕРБ, ДБ, ИТН и БСП е имало и днес
591 птици умряха от стрес по време на зарята в Копривщица по Нова година
591 птици умряха от стрес по време на зарята в Копривщица по Нова година