Съветниците от ДБ искат промяна в достъпа на коли до центъра на София заради мръсния въздух

Последна промяна на 18 ноември 2019 в 13:53 2797 3

Промени в достъпа на автомобили до центъра на София, както и забрана за движение в града на определени категории превозни средства ще искат съветниците от Демократична България в Столичния общински съвет. 

Настояваме за радикална промяна на мобилността в София, съобщават от ДБ в СОС. Те уточняват, че ще искат мерки за развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт и продължаване на електрифицирането му, ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура и микромобилността, въвеждане на ефективни стимули за употреба на електромобили и хибридни автомобили и др. мерки, които ще имат значителен ефект за повишаване на качеството на въздуха в столицата. 

Поводът: от AirBG.info отново измериха стойностите на азотен диоксид на 30 места в София. Данните показват опасно високи нива на замърсяване. 

Азотният диоксид е токсичен и при високи концентрации може да причини дори и смърт. Високите нива на азотен диоксид във въздуха имат неблагоприятни здравни последици, свързани с респираторни проблеми (включително възпаление на дихателните пътища при здрави хора и повишени респираторни симптоми при хора с астма) и чернодробни заболявания. Установена е връзка между краткотрайните излагания на замърсяване с NO2 и увеличения брой посещения в спешна помощ, както и хоспитализации поради респираторни заболявания, обясняват съветниците от ДБ.

Те посочват, че най-рисковите групи са хората, които живеят или работят близо до натоварени пътища и тези с 
белодробни заболявания, деца, възрастни и хора, извършващи активно дейности на открито. 

В текста на ДБ се казва още: 

В София основният източник на азотен диоксид са моторните превозни средства, като дизеловите имат повече емисии. Според официалните източници в града няма наднормено замърсяване през последните години. Следва да отбележим, обаче, че през годините такова е имало. Например през 2011 г. и 2012 г. станция Орлов мост е показвала превишение на средногодишната норма. Заради преместването на станцията не можем да бъдем спокойни за качеството на въздуха там. В някои станции като Хиподрума и Павлово, които са в близост до бул. Цар Борис III, въпреки че не са транспортно ориентирани станции и тази в Хиподрума е отдалечена от пътното платно, през годините сме наблюдавали превишение и на средно часовата норма. 

Изнесените днес данни от гражданската организация AirBG за измервания на азотен диоксид, както и измервания на Сдружение За Земята през зимата на 2017-2018 г., показват притеснителни резултати в редици точки на града. И двата източника показват, че в районите с висок трафик измереното замърсяване за съответните периоди е над допустимите годишни норми. Например на Лъвов мост, на Орлов мост и въобще по протежението на Цариградско шосе и бул. Сливница, а тревожни данни има дори и за станции, разположени в квартални улици край училища и детски градини. Всичко това налага засилен мониторинг за нивата на NO2 и мерки за намаляване на трафика в града.

Основните притеснения са свързани с това, че броят на автомобилите, както и задръстванията в града непрекъснато растат. Освен това има изключително натоварени артерии, на които няма мониторинг, например бул. Сливница.


За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15126

3

Стефан

21.11 2019 в 06:35

Добре бе пичове, аз например много се дразня от метана.
Живея в старата част на Лозенец, между три кръчми. Резко екологично место, ръзиъш. Ли!
Основният източник на метан в нашият район, са газовете, изпускани както от възрастни хора, така и от млади. Изотзад.
Изследвах въпроса, и се оказа, че основният източник на метан, са пърдежите на гражданите, които "консумират" "предимно" салати, включващи "азотни диоксиди". Сеа кво праим?
Аман от селски педалчета, които смятат София за двора на баба си.

1380

2

Jinx

20.11 2019 в 22:53

Ами да помислят малко в посока създаване на по-адекватен градски транспорт тогава. Как я виждат тая работа? Да не искат всички да станем маратонци???

1095

1

jovo

18.11 2019 в 14:06

Точна като с болничните, като не може да се контролира нео, разбирай техническото състоящите на авто парка, най-добре да се забрани. Града съществува заради хората,които го обитават, а не е самоцел...и стига вече с тия електрически автомобили, като стане средната заплата 2 000 евра, тогава пак го повдигнете тоя въпрос. Освен това къде ще се зареждат ако изведнъж се появат в софия 1 000 000 електрички. То и сега тока на някой места спира през ден заради претоварвания и аварии.