Идеите на ВМРО срещу фалшивите новини: GDPR и отделен домейн за медии

Последна промяна на 07 ноември 2018 в 18:24 1413 1

Механизми, свързани с европейския регламент за личните данни (GDPR), и регистрация на онлайн медиите в отделен домейн, в който съдържанието да подлежи на регулациите на Съвета за електронните медии (СЕМ). До тези първоначални идеи за борба с фалшивите новини са стигнали от ВМРО след няколко месеца размисли по въпроса как законово да се реши проблемът.

От формацията обявиха през юли, че започват да мислят по законодателни промени срещу фалшивите новини, а днес представиха на главните редактори на медии вариантите, до които са стигнали. Те обаче били само основа за разговор и имало още много работа, преди да бъде представен законопроект.

Основната идея на ВМРО била не да се дефинира какво е "фалшива новина", а да се намери начин за регулация и "осветляване" на хората зад анонимните сайтове, които разпространяват невярна информация -  чрез ЕГН и имена, за да могат да бъдат съдени.

Така стигнали до идеята, че трябва да има правна квалификация, която да отдели онлайн медиите от останалите сайтове. "В момента няма разлика между регулацията на онлайн медиите и на сайт на голяма търговска верига, защото тя е никаква", коментира депутатът от ВМРО Александър Сиди.

В името на регулацията от партията на Каракачанов стигнали до техническа идея, която да направи разграничение - медиите да се регистрират в отделен домейн, например ".media". Предлагат ако новинарски сайт няма такова окончание - да няма право и да сключва договори за медийно отразяване с партиите по време на предизборна кампания. Всички в отделния "медиен домейн" пък щели бъдат регулирани от СЕМ със същата строгост, с която и радиата и телевизиите.

Тази идея не срещна сериозни критики от представителите на медиите, но от СЕМ обясниха, че би било трудно да регулират това със сегашния си капацитет. "Разполагаме с бюджет от 1,6 млн. Имаме 50 човека служители, повече от половината в пенсионна възраст. Системата ни за мониторинг е от 2006 г. Това е все едно да наблюдаваме iPhone 10 с Нокия с фенерче", обясни председателят на регулатора София Владимирова.

Другата идея на ВМРО се основава на вече съществуващ евромеханизъм - GDPR. Според европейския регламент IP адресите на посетителите на сайтове са лични данни, а всяка фирма, която оперира с такива данни, трябва да има лице, което отговаря за тях. На това стъпват от ВМРО и искат промяна в закона за личните данни.

"На сайта да има телефон на отговарящия за личните данни и лицето, което е очернено от дадена медия, да може да се обади, да поиска отговорност, да съди. Така медиите ще внимават какво ще пишат", обясни Сиди и добави, че ако няма такова лице или възможност за контакт с него - органите на реда ще могат да спират достъпа тази медия.

"Стъпвате на невярната теза, че всички медии са задължени да имат такива лица", разкритикува идеята журналистът и юрист Кирил Вълчев. Той подчерта, че ако сайт иска да заобиколи европейския регламент за лични данни, може да регистрира сайта си в страна извън Европейския съюз.

"Аз не можах да разбера какво точно предлагате? Искате през едно овъртолване около GDPR, на сайтовете да пише едно име, това вече е направено. Нали беше прието да се направи медиен регистър (бел.ред - създаден с т.нар. "медиен закон на Пеевски"). Въпросът е какви ще са санкциите. Да се спират сайтове? Ако това е целта - има държави, които са го решили - Китай, Северна Корея, Турция. Въпросът е дали България иска да следва примера им", каза още Вълчев.

Други критики, изразени по време на дискусията бяха, че едно блокиране на сайт може лесно да бъде заобиколено.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5350

1

поп Дръвчо

07.11 2018 в 18:43

вмро все ги тегли към светли идеи, експериментално доказани като погрешни.

Ама какъвто ти е електората, такива ги и дрънкаш.