Не се предоверявайте на леко истеричните нотки, които се долавят в множеството анонси, реклами и покани към потребителя да се включи в кампанията за пазаруване на Черния петък - има достатъчно време с намаления, включително преди Коледа и Нова година. Съветът отправи Димитър Маргаритов - председател на Комисията за защита на потребителите, която само в деня на големите намаления извършила над 250 проверки в магазинната мрежа.
Случаите на нарушения не са много, но те отново показват, че не трябва да се предоверяваме, посочи Маргаритов пред "Дарик" радио.
"Има достатъчно време, включително и преди Коледа и Нова година, за да преценят хората разумно и обективно доколко ще платят истински ниска цена за това, което ще отидат да си купят”, отбеляза Маргаритов.
Не е изключено и през тази година контролният орган да установи, че подобно на предходната някои търговци са вдигнали изкуствено цените непосредствено преди старта на кампанията и в петък обявяват примерно 30% намаление.
"Потребителите трябва да знаят, че дори намалението да е реално, това не означава непременно, че цената ще е по-ниска, отколкото на друго място, където процентът отстъпка е по-малък или търговецът изобщо не се е включил в кампанията „Черен петък”. Това е търговска политика на всеки отделен играч на пазара”, обясни Маргаритов на въпроса на водещия Кирил Вълчев възможно ли е търговецът да вдигне цените за 30 дни и да спази изискванията на закона и после да върне редовните цени на стоките, като обяви намаление за „Черния петък”.
„Сърцевината на кампаниите за намаления въобще е, че хората не трябва да забравят, че те плащат цена, а не процент. Затова съветът е да съпоставят офертите именно от тази гледна точка”, добави председателят на КЗП.
Маргаритов бе категоричен, че масираните кампании за намаления и минималните наличности от рекламираните стоки представляват нелоялна търговска практика.
„Има нюанс при поставянето на надпис „Ограничени количества”. От голямо значение е каква предварителна кампания е направена от страна на търговеца, за да привлече потребителите в своя магазин. Когато е разгърнал масирана кампания с брошури, анонси в електронни медии и тя е достигнала до десетки и стотици хиляди хора, а в търговския обект зареждането е да речем три шалчета, това очевидно ще е нелоялна търговска практика”, коментира той.
В кампании като Черен петък търговците нямат право да ограничават което и да е право на потребителите по закон. Хората трябва да внимават да не бъдат подтикнати да си купят нещо излишно, включително в комплект с желана от тях стока, за да я получат на намалена цена. Не е разумно да се сключват и договори за услуги само заради възможността да си купим при по-изгодни условия нещо, към което те са „прикачени”.
За да не се окажем изненадани с допълнителни такси, е важно да проучим предварително условията. „Винаги би било нарушение, ако търговците не дават информация. Хората трябва да са предварително информирани в какви допълнителни разходи биха влезли, ако решат да върнат стоката, да заплатят допълнително поради по-голямата натовареност на куриерите и пр. Могат да се правят такива модулации, но въпросът е да не са неизвестни за потребителите и да не им стават ясни чак, когато дойде някой и поиска от тях още 10-20 или повече лева за нещо, което не са заели”, разясни председателят на КЗП.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)