Клиентът вече ще избира между ремонт и замяна на дефектна стока, а не търговецът

Последна промяна на 04 февруари 2019 в 11:28 3581 0

Снимка КЗП

Константин Райков

Клиентът ще решава дали дефектна стока да бъде заменена или поправена безплатно, а не търговецът, който сега вземаше това решение в зависимост от вида на дефекта и необходимите средства и усилия за поправка.

Това съобщи Константин Райков от Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред Bloomberg TV Bulgaria във връзка с предстоящите промени с оглед договорените от Европейския парламент нови правила при покупка на дефектен продукт.

"Целта е унифициране на правилата по този въпрос във всички държави членки, за да се постигне по-висока защита правата на потребителите и едни и същи условия за икономическите оператори, обясни Райков.

Новите правила са продиктувани от т. нар. REFIT на европейското законодателство: на всеки 5 г. се проверява ефектът от прилагането на директиви и регламенти и при установяването на проблеми в различните държави, се променя нормативната уредба.

Сега в България е практика търговците да избират ремонт пред замяна - посочи Райков, но директивата вече изисква изборът да е на потребителя. Все пак ще има някои обективни ограничения при избора, които са свързани с правилото за пропорционалност.

Законодателството ни предвижда рекламациите да бъдат решавани чрез отбив от цената на стоката или прекратяване на договора като крайна мярка и според Райков е логично да бъде така. "Трябва потреблението от самата държава да бъде подкрепено, т. е. бизнесът трябва са върви, естествено като бъдат защитени правата на потребителите. Представете си ситуацията, ако всеки можеше като първа възможност, вместо да поиска ремонт на стоката, да получи разваляне на договора. Тогава ще се получи една правна несигурност и самият пазар няма да понесе тази нередност”, разясни той. Затова до прекратяването на договор се стига, когато стоката продължава да е неизправна след три ремонта.

Според настоящото законодателство за потребителската защита в България правата при закупуването на дефектна стока са унифицирани в офлайн и онлайн търговията, докато за някои държави това тепърва предстои.

Друга промяна е свързана с момента на доказване на причината на несъответствието. Законодателството приема, че в първите шест месеца от покупката се предполага, че отговорността за дефект е на търговеца и е съществувал към момента на продажбата. С готвените промени през целия двугодишен гаранционен период за съответствието на стоката ще отговаря самият търговец.

Рекламации на дефектни стоки касая повече от половината жалби в КЗП, каза Райков и уточни, че като цяло пазарът е спокоен и става дума по-скоро за изключения. Рекламациите най-често са за телекомуникационна техника, домакински и битови електрически уреди, облекла и обувки.

Обикновено хората търсят помощ от контролния орган, когато търговецът е отказал да удовлетвори рекламацията им, или се е забавил повече от 30-дневния законов срок.

"Ние винаги ще извършим проверка и ще отговорим на подадените жалби, но нека преди да се обърнат към нас, първо опитат да уредят рекламацията с търговеца, както е предвидено по закон", препоръча Райков.