КЗП забрани на Vivacom да лъже по телефона

Александра Маркарян Последна промяна на 02 октомври 2012 в 12:36 9340 6

Комисия за защита на потребителите
Комисия за защита на потребителите

Комисията за защита на потребителите забрани на Vivacom да лъже клиентите си по телефона.

В решението името на телекомуникационната компания не се цитира, жалбите обаче бяха именно срещу БТК (VIVACOM).

Забранени са пет нелоялни търговски практики при предлагането на договори от разстояние за предоставяне на телефонни услуги, пише в решението на КЗП.

Първата е сключване на договор след разговор по телефона между оператор на БТК и клиент въпреки изричния отказ на клиента да сключи договор.

В конкретния случай потърпевшият разбрал и подал възражение. От телекома му отговорили, че е налице сделка от разстояние, че условията в договора са в сила и ако иска да го развали, ще плаща неустойка в размер на оставащите месечни такси поради предсрочно погасяване.

КЗП изискала запис от телефонния разговор, който потвърдил думите на човека, че не е давал съгласие. От Vivacom обяснили, че е станала техническа грешка. Чак след намесата на КЗП от компанията анулирали договора.

„Нелоялната практика в случая се изразява в противоречието в твърденията на търговеца към потребителя и към контролния орган“, обобщават от КЗП.

Второто забранено от комисията нарушение е отправяне на предложения по телефона към пенсионери с цел обвързване с договор.

Компанията се възползва от уязвимостта на възрастните хора – в повечето случаи те не знаят, че устното им съгласие означава сключване на договор и очакват писмения документ, за да решат окончателно.От друга страна, заради напредналата си възраст те може и да забравят направеното по телефона предложение, условията по договора или физическото им състояние да не им позволява да отидат на място и да се откажат в предвидения за целта 7-дневен срок.

КЗП забрани на компанията още да подвежда клиентите си, като им предоставят непълна или заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга.

Оператори се обаждат под претекст да разберат дали човекът възнамерява да продължи договора си, като в същото време предлагат нов договор. Повечето хора дават съгласието си, смятайки че думите им не ги задължават с нищо.

Операторът уверява, че до 5 работни дни след обаждането клиентът ще получи писмено условията на договора. Това обаче се случва на 15-ия ден, а срокът за отказ от договора без последствия изтича на 14-ия от датата на телефонния разговор.

В информацията за договора, която потребителите получават, е посочено, че имат право да се откажат от сключения от разстояние договор в рамките 7 работни дни от получаване на писменото потвърждение, но не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона.

„Информацията, че потребителят може да се откаже от договора без да му бъдат начислявани неустойки „не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона” е непълна и заблуждаваща, тъй като не е уточнено, че при закъсняла доставка на писменото потвърждение, срокът от 7 работни дни тече от потвърждаването на информацията, съгласно Закона за защита на потребителите“, мотивират решението си от КЗП.

Забранена е още една нелоялна практика на Vivacom, заблуждаваща потребителя.

При нея от компанията изпращат писмената информация по куриер, без да се интересуват дали тя била е получена и дали наистина клиентът е имал възможност да се откаже от сключения по телефона договор.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови