Истината за лютеницата, която купуваме от магазина

OFFNews Последна промяна на 13 януари 2017 в 08:15 10719 0

Темата за лютеницата е актуална през последните дни. По нея разговаряме с Иван Янков, инженер-технолог на „Олинеза“ – едни от големите производители на пазара на лютеница.

- Г-н Янков, в последната седмица много медии коментираха тестовете на „Активни потребители“ и наличието на олеамид в една от изследваните лютеници. Как ще коментирате ситуацията?

- Контролът на производството е нещо изключително важно. Самите ние сме проверявани много често от Българската агенция по безопасност на храните. В нашата фабрика също така разполагаме със собствена лаборатория, в която ежедневно следим качеството на продукцията си. Именно затова не можем да приемем като чиста монета изследванията на „Активни потребители“, тъй като те са проведени в неакредитирана лаборатория, както съобщи Българската асоциация по безопастност на храните.


Ситуацията определено се отрази негативно на целия бранш.

- Какво всъщност се съдържа в едно бурканче лютеница?

- Лютениците на „Олинеза“ се произвеждат съгласно технологична документация и конкретни рецептури, които гарантират качеството и вкуса на нашите продукти. Основните съставки на всяка лютеница несъмнено са зеленчуците. Именно затова ние провеждаме стриктен входящ контрол на суровините, които използваме в нашето производство. Зеленчуците се отглеждат специално за нас от утвърдени производители. Важно е да отбележа, че в "Олинеза" не се използват оранжерийни чушки или домати, а само отглеждани по естествен начин. Цветът на продукта се получава от вложените зеленчуци. В произвежданите от „Олинеза“ лютеници не се влагат оцветители и консерванти. Не е вярно и твърдението, че се слагат екстракти за подобряване цвета на продукта.

Освен суровините ние държим под зорко око в лабораторията на фабриката и готовия продукт и хигиената на производството. Същите тези изследвания се потвърждават и от акредитирани лаборатории.Фирмата е сертифицирана по международния стандарт за храните (IFS- At Higher level). Поддържаме и система за безопасност при производството на храни - HACCP.

- Детската лютеница „Олинезко“ беше засегната също в тези тестове. Бихте ли споделили как създадохте рецептата на продукта?

- През 2003 година екипът от специалисти на „Олинеза“ разработи пет различни варианта лютеница, като целта беше децата сами да изберат тази, която е най-близка до тях. Различните лютеници бяха изпратени до 10 детски градини и начални училища. Резултатът беше категоричен – самите деца избраха една от рецептите, по която вече 14 години произвеждаме „Олинезко“.

- Има ли начин клиентът в магазина да се ориентира коя лютеница да закупи, за да бъде сигурен в качеството й?

- Да, има такъв начин. През 2011 година се прие Браншови стандарт за лютеницата. Той е изготвен на база Българския държавен стандарт от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци и е утвърден от Българската агенция по безопасност на храните. Той гарантира, че лютеницата е изработена изцяло от естествени продукти. Това, което мога да посъветвам хората, е да търсят логото на Браншовия стандарт на бурканчето с лютеница.

„Олинеза“ предлага на пазара традиционна, домашна, семейна, люта, деликатесна и бабина лютеница, които се произвеждат съгласно изискванията на Браншови стандарт.

- И все пак... домашната или „купешката“ лютеница е по-добра?

- В интерес на истината лютеницата, която произвеждаме, се доближава максимално до домашната, тъй като подбираме само най-добрите продукти. Това, което със сигурност мога да изтъкна като предимство при нас е, че при производството на лютеница се спазват стриктни процедури, които гарантират качеството й. При домашно направените лютеници не са гарантирани спазването на добра хигиена и стерилност. 

Целта на „Олинеза“ е не да оставим домашната лютеница в миналото, а напротив- стараем се да осигурим и да постигнем вкуса от бабиното бурканче при промишленото производство.

- Къде се намира „Олинеза“ на пазара и какви са бъдещите планове и цели на компанията?

- „Олинеза" несъмнено е лидер на българския пазар и чуждия пазар. Целта ни е да продължаваме да произвеждаме натурални и качествени продукти съобразно изискванията на Браншовия стандарт, а също така да увеличим гамата си от продукти. Тази година „Олинеза“ празнува 23 години на пазара, като продуктите под тази марка се произвеждат по традиционни рецепти от различни региони в България.