Хасан Адемов: Родители с две деца ще получават 85 лв. на месец

Нели Чолашка Последна промяна на 05 ноември 2013 в 06:20 8376 16

Хасан Адемов, министър на труда и социалната политика.
Хасан Адемов, министър на труда и социалната политика.

 

За първи път Министерството на труда и социалната политика ще е с най-голям бюджет, дори по -голям от тези на силовите министерства - МВР и МО. Проектът на държавния бюджет за следващата година предвижда социалното министерство да получи малко над 1 млрд. лв. В тази връзка OFFNews попита социалния министър Хасан Адемов за какво ще отидат тези пари и ще са достатъчни ли за всички дейности и плащания, за които отговаря неговото ведомство.

Проектът на Бюджет 2014 предвижда социалното министерство да получи най-много средства сред всички ведомства за следващата година. Какви са най-големите разходи, как се разпределят и при какъв тип хора отиват.

Действително за първи път Министерството на труда и социалната политика има бюджет, който е най-голям между останалите ведомства. Оказа се обаче, че и голям бюджет не се защитава толкова лесно, както и малък бюджет. Гарантирани са всички политики, които министерството управлява.

Известно е вече, че има увеличение на семейните помощи за деца, предвидени в Закона за семейните помощи за деца и в Закона за интеграция на хората с увреждания. Месечните помощи за деца ще са в диференциран вид - за първо дете - 35 лв., за второ дете - 50 лв. и за всяко следващо - по 35 лв. За близнаци съответно помощта ще е 150% от помощта за второ дете или по 75 лв. за всяко дете. За децата с увреждания ще е двоен размер на помощта от 50 лв. или по 100 лв. за тях.

Има 2 млн. лв. повече за социални трапезарии в сравнение с бюджета за 2013 г. Всички политики са финансово обезпечени за следващата календарна година.

Що се отнася за бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за първи път са отделени средства за разходи за пенсии над 8 млрд. лв. Парите общо за ДОО са над 9 млрд. лв. Това означава, че 9.9% от разходите в Бюджет 2014 ще бъдат за пенсии, което е един приличен процент, друг е въпросът какъв е брутният ни вътрешен продукт. Тези средства, които се отделят за пенсии, за състоянието на нашата икономика са приличен размер.

Предлагате промяна в начина на отпускане на социалните помощи - ваучери вместо пари на ръка. Тя ще влезе в сила от следващата година?

Това е една идея, която е на КНСБ. Въпросът е по какъв начин да се промени социалното подпомагане така, че то да стане целенасочено и ефективно. Колкото и пари да се отпуска за социално подпомагане, толкова бенефициентите са недоволни и в крайна сметка начинът, по който се разпределят пари за социално подпомагане, според мене е неефективен и затова трябва да търсим други възможности.

Това обаче не може да стане в рамките на следващия бюджет, тъй като са необходими промени в доста от законите. Необходимо е и съгласуване с всички заинтересовани страни - с майките, с Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, за да постигнем добър баланс в интересите.

Всички са убедени, че по начина, по който съществува социалното подпомагане - колкото и пари да се отпускат, и политиците са недоволни, и бенефициентите са недоволни. Очевидна е нуждата от промяна.

Има критики към кабинета за мерките за повишаване на заетостта.

По националния план за действие по заетостта за съжаление финансовият ресурс, който успяхме да извоюваме в бюджета за следващата година, e 73 млн. лв., колкото беше и за тази. Това е една от проблемните сфери, но при всички положения с парите, които са преход от Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" в края на програмния период, който изтича 2015 г. - около 250 млн. лв., ще се използват за грантови схеми, за конкретни бенефициенти. Разчитаме на доста сериозен ресурс заедно с младежката гаранция, за да можем да покрием първите месеци преди подписването на споразумението за партньорство с Европейската комисия.

От ГЕРБ много ви критикуват и заради замразяването на възрастта за пенсиониране следващата година. Защо се прибягва до тази мярка при положение, че демографската криза е факт и все по-малко работещи издържат един пенсионер?

Факт е, че негативните демографски проблеми продължават и населението продължава да намалява спрямо предходните години. По данни на националната статистика за 2012 г. населението над 65 години е 1.4 млн. души. Повишаването на възрастното население води до по-големи разходи за пенсии, здравеопазване и за дългосрочни грижи. 

Винаги съм казвал, че увеличаването на пенсионната възраст в България няма алтернатива. Нужно е да се осигурят баланс и стабилност на пенсионната система, тъй като в момента приходите от вноски на работещите българи покриват около половината от разходите за пенсии, а недостигът от 58.8% се покрива от държавния бюджет. Факт е, че има нужда от оптимизация, за да се осигури добър баланс и финансова стабилност на пенсионната система. Смятаме обаче, че тази стабилност не бива да е за сметка само на едно поколение - хората в предпенсионна възраст. Те понесоха няколко промени в пенсионната система. 

Затова Министерството на труда и социалната политика подкрепя прекратяването на нарастването на осигурителния стаж и възрастта за пенсиониране на хората, работещи в най-масовата ІІІ категория труд. То е включено в проектозакона за бюджета за 2014 г. Предлага се следващата година право на пенсия да се придобива при навършване на 60 години и 8 месеца при жените и 63 години и 8 месеца за мъжете и осигурителен стаж съответно 34 години и 8 месеца за жените и 37 години и 8 месеца за мъжете.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!